Kan någon möjligen reda ut det här?Björn E skrev:Jag var inte medveten om att man hade byggt in en självdestrueringsmekanism i den här tidens granater.Stilleben skrev:Men de, alltså huvudparten av granaterna, som inte träffar fortsätter väl inte ut i rymden?!? Alltså sprängs de vid icke-träff på en viss höjd. Beträffande 40 mm Bofors, där granaten alltså väger omkring 1 kilo, på c:a 4000 meter.Björn E skrev: Jag förstår inte riktigt det där, det kan väl inte ha blivit så många "shell fragments" från 40mm luftvärnskanoner, om de inte träffade oerhört ofta? Är du säker på att de kommer från kanonerna som åsyftas ovan och inte från t.ex. fallande bomber eller tyngre luftvärn?
Hur som helst, varje grads lutning på kanonen gör att granaten (om vi för enkelhetens skull bortser från vind och gravitation), kommer att explodera c:a 45 m bort från kanonen. Vi kan därför anta att ganska få av de avfyrade granaterna detonerade inom, säg, 1 km från kanonen.
Förmodar dock att jag har fel på en punkt, 40 mm-granaten sprängs om den alltså inte träffar målet, inte på en viss höjd utan efter en viss tid, vilket innebär en sträcka på c:a 4000 meter.
Beträffande större projektiler bringas de till detonation vid träff eller i omedelbar närhet av målet, men passeras detta sprängs alltså även de efter en viss sträcka eller tid.
Det hade nog vart rätt svårt att utkämpa WW II om denna "självdestrueringsmekanism" inte hade funnits redan då!