Förintelsens siffror

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 oktober 2005, 17:42

Königstiger skrev:Men i nurnbergrättegången måste det väl varit en polisutredning? Kom det inte fram hur många de hade mördat där?

Martin, varför ska man inte jämföra? Det är ju intressant :) I skolan fick jag bara lära mig om förintelsen av judar gjorda av tyskarna.. Inte något om att Sovjetunionen också mördade väldigt många judar..

Mvh Johan
Visst skall man jämföra, men börja med att läsa litteratur i ämnet.

MVH

Användarvisningsbild
Angren
Medlem

Inlägg av Angren » 11 oktober 2005, 17:44

hej! Jo 13miljoner judar i konsetration lägren och under hela kriget blev det ca 50milj dödsoffer!

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 17:52

Har du någon källa på det, Angren?

Visst läser jag litteratur :) Men har sett så många olika siffror så jag tänkte bara om det fanns någon absolut minsta minimum på hur många judar tyskarna och ryssarna mördade.....

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 oktober 2005, 17:59

Königstiger skrev: Martin, varför ska man inte jämföra? Det är ju intressant :) I skolan fick jag bara lära mig om förintelsen av judar gjorda av tyskarna.. Inte något om att Sovjetunionen också mördade väldigt många judar..
Självklart kan man jämföra. Det kan lätt bli lite vanskligt, ena regimen mördade "bara" medan den andra betydligt mer. Desto intressantare är det att jämföra varför det man förföljde människor och varför Tyskland gasade ihjäl människor medan Sovjetunionen lät dem arbeta till döds. Slutmålet var detsamma, men olika vägar. Varför ville Sovjetunionen dömma alla, även till de mest absurda anklagelser. Förstår du min poäng?

Om du ska jämföra så ska du i så fall se till att jämföra Stalins sista år, när antisemitismen blev tydlig och de planer som fanns. Intentioner är viktiga också. Det tidigare åren blev man inte arresterad för att vara jude, inte på samma sätt som i Tyskland åtminstone.

Till er som angett siffror, kom ihåg att till nästa gång ange källan. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 11 oktober 2005, 18:04

Det jag tänkte när det gäller förintelseförnekare, och Zyklon-B bara användes för att avlusa fångarna.
Var tog alla dessa judar vägen?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 oktober 2005, 18:16

Totalsiffran för dödade judar varierar mellan 5 och 6 milj. En beräkning baserad på uppgifter land för land anger minimum 5.596.000 och maximum 5.860.000. Adolf Eichmann, själv högste adminstratör av förintelsen, uppgav 6 milj, och det är också FN:s officiella siffra.
Källa: NE

MVH

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 18:23

Battler skrev:
Totalsiffran för dödade judar varierar mellan 5 och 6 milj. En beräkning baserad på uppgifter land för land anger minimum 5.596.000 och maximum 5.860.000. Adolf Eichmann, själv högste adminstratör av förintelsen, uppgav 6 milj, och det är också FN:s officiella siffra.
Källa: NE

MVH
Hur har man räknat? Har man räknat hur många som funnits kvar i varje land efter kriget? Då kan ju många av dessa ha dött i t.ex. bombangrepp

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 oktober 2005, 18:27

Königstiger skrev: Hur har man räknat? Har man räknat hur många som funnits kvar i varje land efter kriget? Då kan ju många av dessa ha dött i t.ex. bombangrepp
Vet ej, NE är ett övergripande verk om 2 vk, så dom är ej så ingående. Mitt tips är, köp speciallitteratur i ämnet.

MVH

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 18:28

Martin Lundvall skrev:
Königstiger skrev: Martin, varför ska man inte jämföra? Det är ju intressant :) I skolan fick jag bara lära mig om förintelsen av judar gjorda av tyskarna.. Inte något om att Sovjetunionen också mördade väldigt många judar..
Självklart kan man jämföra. Det kan lätt bli lite vanskligt, ena regimen mördade "bara" medan den andra betydligt mer. Desto intressantare är det att jämföra varför det man förföljde människor och varför Tyskland gasade ihjäl människor medan Sovjetunionen lät dem arbeta till döds. Slutmålet var detsamma, men olika vägar. Varför ville Sovjetunionen dömma alla, även till de mest absurda anklagelser. Förstår du min poäng?

Om du ska jämföra så ska du i så fall se till att jämföra Stalins sista år, när antisemitismen blev tydlig och de planer som fanns. Intentioner är viktiga också. Det tidigare åren blev man inte arresterad för att vara jude, inte på samma sätt som i Tyskland åtminstone.

Till er som angett siffror, kom ihåg att till nästa gång ange källan. :)

/Martin
Jodå jag förstår :) Man kan jämföra på flera olika sätt, och att jämföra siffror är ett sätt.. Det var just siffrorna jag kände för att jämföra när jag startade tråden.. Men det är intressant att jämföra på det sättet du menar också, fast då får vi nog starta en ny tråd.. För här är det siffror som gäller :P :wink:

Mvh

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 19:25

Martin Lundvall skrev:Desto intressantare är det att jämföra varför det man förföljde människor och varför Tyskland gasade ihjäl människor medan Sovjetunionen lät dem arbeta till döds. Slutmålet var detsamma, men olika vägar.
Jag förutsätter att Du menar döden med "slutmålet" ovan. D v s att Tyskland hade sina specifika mål som ledde till att vissa kategorier människor dödades medan Sovjetunionen hade andra mål som ledde till andra kategorier människors död. Ibland naturligtvis överlappande, men i sak annorlunda motiverat och genomfört.

F ö dog det väl fler av att arbeta ihjäl sig än av gas också i Tyskland. I alla fall om man räknar med alla som dödades, oavsett religiös tillhörighet. Vilket man kanske bör göra vid en jämförelse med Sovjetunionen.

/ Probstner

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 11 oktober 2005, 22:34

Det jag tänkte när det gäller förintelseförnekare, och Zyklon-B bara användes för att avlusa fångarna.
Var tog alla dessa judar vägen?
Ja, det är en väldigt bra fråga att ställa till förintelseförnekare (jag använder förnekare, eftersom det är just vad de är, att beteckna dem som revisionister är att ge dem ett erkännande som ingen av dem förtjänar).

Faktum är att de oftast då svamlar om att mängder med judar placerade i Vitryssland och Ukraina. Men om man då frågar dem vilka bevis de har för dessa påstående, ja, då börjar de att mumla om att "oberoende" forskare inte får tillgång till de ryska arkiven, och att det inte "tjänar" förintelseindustrins intressen att uppmärksamma de judar som faktiskt placerades i nämnda länder. Kort och gott kan de bara presentera indicier, men inga konkreta bevis på att så var fallet. Inte heller kan de förklara det faktum varför judar från Baltikum, eller Minsk eller Kiev först skulle åka västerut för att sedan deporterades österut via "transitlägren" Treblinka, Sobibor och Belzec.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 oktober 2005, 07:31

Probstner skrev:
Martin Lundvall skrev:Jag förutsätter att Du menar döden med "slutmålet" ovan. D v s att Tyskland hade sina specifika mål som ledde till att vissa kategorier människor dödades medan Sovjetunionen hade andra mål som ledde till andra kategorier människors död. Ibland naturligtvis överlappande, men i sak annorlunda motiverat och genomfört.

Helt korrekt upfattat. :)
F ö dog det väl fler av att arbeta ihjäl sig än av gas också i Tyskland. I alla fall om man räknar med alla som dödades, oavsett religiös tillhörighet. Vilket man kanske bör göra vid en jämförelse med Sovjetunionen.
Sant. Om man nu inte bara ska jämföra förföljandet av judarna, fast jag är övertygad om att sådan jämförelse blir missvisande på grund av att motiven var olika.

/Martin

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 15 oktober 2005, 01:50

De s.k. einzatsgruppen ägnade sig så vitt jag förstått åt att skjuta judar, vilka således aldrig hamnade i något läger.

Detta är ett annat trick förnekare använder sig av: det dog inte 6 miljoner judar i Auschwiz. Det är rikgit det gjorde det inte, det betyder inte att inte Förintelsen ägde rum. Man använder alltså Auschwitz-symbolen för att vilseleda.

Användarvisningsbild
Garibaldi
Medlem

Inlägg av Garibaldi » 15 oktober 2005, 02:48

jj skrev:De s.k. einzatsgruppen ägnade sig så vitt jag förstått åt att skjuta judar, vilka således aldrig hamnade i något läger.

Detta är ett annat trick förnekare använder sig av: det dog inte 6 miljoner judar i Auschwiz. Det är rikgit det gjorde det inte, det betyder inte att inte Förintelsen ägde rum. Man använder alltså Auschwitz-symbolen för att vilseleda.
I Jagerrapporten över deras fem månader i Litauen så avslutar Jager med dessa ord:
"Today I can confirm that our objective, to solve the Jewish problem for
Lithuania, has been achieved by EK 3. In Lithuania there are no more
Jews, apart from Jewish workers and their families."

Detta betydde att totalt 137.346 personer mördats, (judar, kommunister och andra oliktänkande / icke önskvärda). Ruggigt...

Hela rapporten, (översatt till engelska), finns här : http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... jager.html

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 15 oktober 2005, 03:54

Stalin var sannerligen ingen judeälskare, men han var heller ingen antisemit av Hitlers kaliber. Två av stalins tre barn, Jakov och Svetlana, var gifta med judiska makar/makor. Flera av Stalins närmsta män var judar, tex "Järn Lazar" Kaganovich, Lev Mechlis (Som förutom att leda utrensningarna i Röda Armén 1937 faktiskt visade stort personligt mod under strider mot Finnarna 1939-40) och Ilja Ehrenburg (någon närmare presentation är knappast nödvändig).

Mot slutet av sitt liv utvecklade han däremot riktiga antisemitiska tendenser, inte för religionen/rasens skull (det tyska argumentet) men de sågs som "kosmopoliter", vilka var villiga att springa USAs ärenden. Detta kan förefalla absurt med tanke på hur stor del av de amerikanska "atomspionerna" som spionerade för Sovjets räkning som var judar. Namnen Julius och Ethel Rosenberg är kanske mest kännda bland dem.

Stalin planerade därför en storskalig "omlokalisering" av den judiska befolkningsgruppen till Fjärranöstern. Detta skulle säkerligen ha inneburit enormt lidande för Sovjetunionens judar med stora dödstal som följd. Något tal om systematisk förintelse med löpandebandsteknik, som den Tyska modellen, har jag dock alldrig hört talas om.

Vid denna tidpunkt då omflyttningen planerades hade Stalin blivit gammal och sjuk och hans paranojja hade nåt rekordhöga nivåer. Han planerade till och med all likvidera gammla trotjänare som Molotov, Mikojan (ja, han med flygplanen) och Berija. (Nåväl berija kanske inte kan beskrivas som en trotjänare eftersom han hela tiden hade en helt egen agenda och inget högre önskade än Stalins död). Som tur var dog Stalin innan dessa galenskaper han sättas i verket, och med honom dog även den statssanktionerade judeförföljelsen i Sovjetunionen. (Även om antisemitismen själklart levde/lever kvar på sina håll. Liksom i de flesta länder)

Berija klarade sig, som tur är, dock inte undan sitt öde. Marsalk Sjukov sköt honom personligen i Ljubjankas källare strax efter Stalins död. En åtminstonne symbolisk hämnd för Röda Armén mot NKVD/Partiet!

Skriv svar