Hans skrev:[
Luftvärn har ingen chans att träffa ett mål ledda av ljudet,
Hans
Hur så? Om himlen är "full" av bombare, och man vet det ungefärliga anflygningshöjden - och skjuter på - effekten torde bli bättre än om man siktade illa.
I det ena fallet får man in åtminstone slumpskott, i det andra kommer man att missa allt just för att man siktar.
Vi vet ju också att träffsäkerheten var ganska låg också om man siktade ordentligt.
Läste - visserligen i en skönlitterär skildring, men säkerligen god researche - Montserrat, Kapillanen på Malta, att där prövade man boxförsvar. Under flyganfall struntade man i finlir, kanonerna brassade bara på ungefärligen mot planen.
Åtgång i ammot blev givetvis avsevärt, men man ansåg tydligen att hellre det än att sikta halvdant - och sänka eldhastigheten - och kanske missa pga just det halvdana siktningen - sköt man överallt där det kunde tänkas flyga nåt flygplan så fick man i iaf vissa träffar...
Frågan om lokal nedsläpp av stanniolen är iofs synnerligen hypotetisk. Vi vet ju alla att det var de inte avsedda för - och såvitt jag vet inte prövades att göra så heller - fast nog tycker jag att de kunde provat. Man menade kanske att det skulle skymt målsiktet för bombfällarna??
Hur som helst, det gjordes inte, mitt resonemant är mest tankeexperiment. De nämnda svenskarna trodde ju att dylik stanniolfällning var tänkt för att störa ljusförsvaret...
Vi kanske avslutar här.