Ett par semesterbilder - grotesk laddningstid! *fixad?*
- Kretschmer
- Medlem
Flakturm?
Fina och intressanta bilder. Men vad är ett "Flakturm" för ngt?
- Andreas Wien
- Medlem
Det var Andreas val att förbli "anonym" och självklart följer jag då hans vilja. Det samma gäller förövrigt mig - dom jag känner väl och anser vara mina kamrater vet vem jag är. Förövrigt är det mitt val att också vara anonym. Så gott det går iaf.Anno skrev:Synd att man inte fick se en bild på er tre!(Ostamrk Andreas Wien och hans flickvän)
/Mvh
Ostmark
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Re: Ett par semesterbilder - grotesk laddningstid! *fixad?*
Tack för fina och intressanta bilder!
Hej Tobbe.tobbe skrev:Inte för att vara stursk men Österrike blev ju annektrat av Tyskland och sen tvingades många där till att gå med i den tyska armen. Det kallar jag inte att kämpa för fosterlandet.
Österrike vart annekterat 1938 av Tyskland - korrekt. Men inte ett skott avfyrades. Istället möttes de Tyska trupperna utav folkmassor längs vägarna som hurrade, jublade och slängde blommor till soldaterna. Detta var inte enbart för att folket där tröttnat på de korrumpta styrande, utan främst för att dom kände sig som en Tyskar som blivit separerade från sitt Fadersland genom strikta lagar och förbud vilka satts i kraft utav segrarna från det första världskriget.
Redan 1921 hölls demokratiska val i olika delar utav landet, Bla Kärnten, Salzburg, Tyrol etc etc hurvida dessa regioner hädanefter skulle vara en del utav Tyskland. Alla dessa val slutade med 98-99% JA!!!!! men denna ambition föbjöds utan någon som helst hänsyn utav de Allierde.
Detta är protestbrevet som den Österrikiska-Ungerska delegationen framförde till segrarna från kriget under Fredskonferensen i St.Germain den nionde Semptember 1919.
„The national assembly protests in front of the entire world that the treaty of St.Germain prohibits German-Austria to unite with Germany with the excuse to „protect its sovreignty“ and thus denieing us the principles of self determination of the ppl to fullfill their desire to unite with their motherland which it belongs to according to ist economical, cultural and political bands.“
Summan utav kardemumman är att även om den lokala patriotismen var och fortfarande är vanlig så kände Österrikarna att dom först och främst var Tyskar samt att Tyskland var deras hemland - detta hemland som dom från början förbjöds att tillhöra. Så jag anser att dom med all rätt kan påstå att dom kämpade för Fosterland och folk.
Det jag hänvisade till var ett bevis på hur gärna dom ville tillhöra (och rättmätligen borde tillhöra) den tyska gemenskapen. Kan lova dig att 20 år utav inflation, korrupt styre och påtvingade lagar inte gjorde att dom kände sig mindre som Tyskar - snarare tvärtom. Men om du vill kan jag hänvisa till en text som är nyare.tobbe skrev:Jag tror starkt att de ångrade det. Det där du har hänvisat till är ju 20 år innan annektrerning de kanske inte alls samma då även om vissa stod och hurrade på gatorna.
Följande är skrivet utav Dr. Ignatz Seipel:
„They do not understand us Germans, when we use the Word „Nation“, and think it has the same meaning as the West sees it. They dont understand us, when they think we (and I dont mean us Austrians alone, but all Germans) have the same meaning for the state as they do. But exactly this is for us Austrians of extreme importance. For us the Nation does not depend on a State. Its the great cultural community, which stands for us Germans much higher than the state.“
(Stifter Bibliothek, Volym 25, sida 9 från 1953)
Självklart fanns det folk som inte alls såg något gott i annekteringen, men nu pratar jag om majoriteten av folket - du kan alltid hitta folk som inte håller med om en folkligt utbredd åsikt.
En sak bara Tobbe, om folket i Österrike - som förlorade sina anhöriga under kriget har valt att rista in på monumentet att dessa soldater dog för sitt Fadersland. Stör det dig då? Du kan fortsätta debattera om hurvida dom var Tyskar el. ej, men i slutända är det väl deras val?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Titta bara hur många människor i Wien som kom för att möta Hitler när han skulle tala till dom! Desutom har jag för mig att dom hade ett val för att legimitera annektrerning!(något på 90% om jag inte har fel)tobbe skrev:Jag tror starkt att de ångrade det. Det där du har hänvisat till är ju 20 år innan annektrerning de kanske inte alls samma då även om vissa stod och hurrade på gatorna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Men österrikarna kände sig som tyskar!tobbe skrev:Nej Ortmark jag stör mig inte på om de sörjer sina döda. Jag tycker bara att det är lite konstigt att du säger att de stred för fosterlandet som de inte gjorde för Tyskland är ju Tyskland och Österrike är Österrike det är inte samma land även om de har vissa likheter.
- Andreas Wien
- Medlem
Tobbe,
När det står "att de kämpade för fosterlandet", så kan detta betyda för Österrike, Ostmark respekive det Stortyska Riket. Hur man tolkar detta är upp till var och en, men de föll i ett krig mot en gemensam fiende.
Man kan säga att "fosterlandet" var den tyska kuturnationen, med dess gemensamma språk, seder och bruk.
Mvh Andreas Wien
När det står "att de kämpade för fosterlandet", så kan detta betyda för Österrike, Ostmark respekive det Stortyska Riket. Hur man tolkar detta är upp till var och en, men de föll i ett krig mot en gemensam fiende.
Man kan säga att "fosterlandet" var den tyska kuturnationen, med dess gemensamma språk, seder och bruk.
Mvh Andreas Wien
Tobbe!tobbe skrev:Nej Ortmark jag stör mig inte på om de sörjer sina döda. Jag tycker bara att det är lite konstigt att du säger att de stred för fosterlandet som de inte gjorde för Tyskland är ju Tyskland och Österrike är Österrike det är inte samma land även om de har vissa likheter.
En viktig sak bara, det är inte för att glorifiera soldaterna som jag skrev att dom föll för faderslandet/fosterlandet - utan detta står på de flesta minnesmonumenten, det är alltså något som efterkrigstidens Österrikare ansåg. Det är alltså inte jag själv hittat på för att få uppmärksamhet
Sen blir det svårt att argumentera när du tänker i banorna - "Österrike är Österrike, Tyskland är Tyskland alltså kan dom inte slagits för faderslandet".
Du måste försöka sätta dig in mer i hur folket DÄR och DÅ tänkte.
Sen om befolkningen där idag skulle påstå att dom känner sig som Tyskar resp. Österrikare, det är en helt annan sak och en helt annan tråd på detta forum.
Andreas Wien, vet du något mer om debatten som rasade där då jag var där i somras? Debatten hurvida Österrike var en 'tysk enklav' och inte en suverän stat? Vore faktiskt lite intressant att få veta.