Island ockuperades av Storbritannien i maj 1940, året därpå tog amerikanska trupper över.Stefan Lundgren skrev:.
För vad? Vad syftar du på egentligen?
Stefan
MVH
Om vi leker med tanken, hade Tyskland inte startat kriget genom att gå in i Polen och de andra grannländerna så hade nog inte Storbrittanien behövt ockuperat Island. Både amerikanerna och britterna var ju rädda för att tyskarna skulle få alltför stort inflytande på Atlanten. Dom besatte inte Island bara för att det var roligt eller nåt, dom besatte Island p g a att de tyckte att läget var oroväckande. Det låter precis som att du tyckte att det var fel att britterna på nåt sätt hjälpte Island. Island har ju inget försvar, det har ju Storbrittanien och USA. Dom tyckte att det var såklart att försvara Island.Battler skrev:
Island ockuperades av Storbritannien i maj 1940, året därpå tog amerikanska trupper över.
MVH
Det lät ju nästan att vi skuldsätter de allierade och försvarar Hitlers fasoner med att erövra resten av Europa.Hmm.... vi kanske skall tacka Tyskland att vi inte blev invaderade av de allierade, se hur det gick för Island.
Storbritannien hade haft möjlighet att erbjuda någon form av militär samverkan, i stället för att ockupera landet.Stefan Lundgren skrev: Om vi leker med tanken, hade Tyskland inte startat kriget genom att gå in i Polen och de andra grannländerna så hade nog inte Storbrittanien behövt ockuperat Island. Både amerikanerna och britterna var ju rädda för att tyskarna skulle få alltför stort inflytande på Atlanten. Dom besatte inte Island bara för att det var roligt eller nåt, dom besatte Island p g a att de tyckte att läget var oroväckande. Det låter precis som att du tyckte att det var fel att britterna på nåt sätt hjälpte Island. Island har ju inget försvar, det har ju Storbrittanien och USA. Dom tyckte att det var såklart att försvara Island.
Marcus och moderatorerna reagerar väl på alla inlägg.Skall bli intressant att veta hur Marcus och moderatorerna reagerar från ditt inlägg.
Din tolkningDet lät ju nästan att vi skuldsätter de allierade och försvarar Hitlers fasoner med att erövra resten av Europa.
Martin:Martin Lundvall skrev:Om du vet något som Sverige bör be om ursäkt för säg till. De flesta i tråden har jag sagt att de inte tycker Sverige har något att skämmas för. Varför ska vi tacka västmakterna för att Sveriges frihet, ska vi inte tacka Tyskland för att de inte ibnvaderade oss också? I samma veva tycker jag att Frankrike och Storbrittannien kan be om ursäkt för den stora skuld jag tycker de har till att kriget bröt ut. Håller fullständigt kollektiv skuld är dumt.Gudbjorn skrev:Göran Persson har ikke peiling. Det er både positive og negative ting ved Sveriges agerande under WW2. Mye gikk fel, og mye gikk bra for sveriges del. Men det var andre som tok kostnadene.
Tenk bare på alle Russer, Engelskmenn, Amerikaner, Kanadere, Franskmenn, Jugoslaver, Jøder etc.. som omkom... men Göran tenker sine romantiske tanker om at Sverige bare var gode og snille, og at alle andre som var med i krigen hadde seg selv å takke. Tenk å stå på den røde plass og drite seg loddrett ut på den måten. For en skam. Han burde absolutt ikke vært der.
Man kan alltids be om ursäkt for de fel man gjorde, men Göran har selvfølgelig ikke hatt histore på skolen.
Lenge leve den "fredselskende" svensken... Godt at DN faktisk er kritisk til Göran "Historieviter"?
Sverige bør takke de allierte for sin FRIHET!?? Men Nei...
Skamvett mangler!??
Mig veterligen var inte Göran Persson oinbjuden till Moskva, det var därför ett val som Ryssland valde att göra. Inget som Sverige eller Göran Persson bestämde själv.
/Martin
Tyskarna hade aldrig resurser att åka till Island med en invasionsflotta, än mindre att underhålla en garnision på ön.Stefan Lundgren skrev: Det kanske är, men jag hoppas inte att du blundar för om Hitler hade tagit herraväldet i Atlanten, om det har varit en verklighet. Det var just därför som amerikanerna besatte Island.
Vad tycker du Sverige gjorde bra respektive dåligt då?Göran Persson har ikke peiling. Det er både positive og negative ting ved Sveriges agerande under WW2. Mye gikk fel, og mye gikk bra for sveriges del. Men det var andre som tok kostnadene.
Vet du att det är så eller spekulerar du nu?Tenk bare på alle Russer, Engelskmenn, Amerikaner, Kanadere, Franskmenn, Jugoslaver, Jøder etc.. som omkom... men Göran tenker sine romantiske tanker om at Sverige bare var gode og snille, og at alle andre som var med i krigen hadde seg selv å takke. Tenk å stå på den røde plass og drite seg loddrett ut på den måten. For en skam. Han burde absolutt ikke vært der.
Förstår inte vad du menar härMan kan alltids be om ursäkt for de fel man gjorde, men Göran har selvfølgelig ikke hatt histore på skolen.
Lenge leve den "fredselskende" svensken... Godt at DN faktisk er kritisk til Göran "Historieviter"?
Tacka de allierade för sin frihet? Vad hade de allierade kunnat göra om Tyskland bestämt sig för att invadera Sverige? Den tyska armen skulle ockuperat Sverige på ingen tid alls knappt.Sverige bør takke de allierte for sin FRIHET!?? Men Nei...
Skamvett mangler!??
Jag har bott i Norge i mer än 15 år. Och har under den tiden fått ta emot oändliga mängder med sk**t för Sveriges hållning under WW2. Jag vill gå så långt som att påstå att en stor mängd med Norrmän är bittra över Sveriges agerande.Tomas Ibsen skrev:@Gudbjorn: Varför ska vi skämmas för något vi gjorde bra? Om inte mitt minne missminner sig så var England och Frankrike väldigt eftergivsamma till Hitler de förstaåren, borde de skämmas för att de inte agerade tidigare?
Nu skulle Persson helt plötsligt inte åka till Moskva för att Ryssland inte har tagit itu med sin historia ordentligt. När Putin i framtid ska besöka Sverige ska jag föreslå honom att inte åka då Sverige minsann säkert inte har bett om ursäkt för alla de gånger Sverige invaderade och härjade i andra länder. Detta gör mig minst sagt äcklad. Vi kanske ska fortsätta spela världssamvete och inte acceptera en inbjudan till Storbritannien nästa gång då de säkert har någon svart fläck från andra världskriget. Vem skulle åka till Ryssland? Svaret blir väl ingen. Ska något land fira segern? Tydligen inte någon av de neutrala och tydligen inte heller de var totalitära, förlorarna kan väl inte heller fira den, ska de komma ihåg dem som slogs på fel sida? Återstår de västallierade, fast att de skulle fira själv går ju inte för då glömmer man bort alla de andra miljontals offrena. Lösningen blir väl att lägga ner allt och glömma allt som hänt.Mr x skrev: Martin:
Visst var han inbjuden till uppvisningen i Moskva men han kasnke borde ha valt att tacka nej som flera andra f.d öst stater valde att göra, antar för att markera sin ställning mot vad sovjet gjorde mot dessa.