Ubbe skrev:Lord Havelock Vetinari skrev:
Siffran 12 miljoner döda tyska civila efter kriget är en helt absurd fantasisiffra. Så många civila dog inte under hela kriget. Jag tror inte ens att antalet tyska döda blir så högt om man räknar in militära förluster.
Är det inte så att siffran ligger i linje med hur många Tyskar som blev utsätta etnisk rensning under krigets slutskede och efter krigets slut, där huvudelen inte mördades utan tvingades till att flytta.
Jag har länge sökt information hur många tyskar som dog av olika orsaker under och efter WW2. Jag har dock aldrig funnit någon statistik som jag tycker verkar trovärdig.
Vissa överskattar medan andra underskattar. Man blandar också korten. Vissa vill bara räkna döda fram till maj 45, andra vill inte räkna de som dog av följderna av kriget, ex svält och ökade sjukdommar. Efter ett besök i Dresden förra sommaren insåg jag att det fortfarande finns starka krafter som vill styra historiebeskrivningen. Min mycket kunniga guide gav en ingående beskrivning om hur politiska krafter lade sig i den utredning som tydligen skedde under 90 talet om många som dog av bombningen februari 45.
Till grundfrågan: Jag tror väldigt få var medvetna om hur många som verkligen dog i KZ. Detta gäller både tyskar, allierade och svenskar. Sedan måste man nog se det med den tidens ögon. Många millioner soldater och civila på alla sidor hade dödats. Några millioner judar mer eller mindre kunde inte den lille mäniskan ta till sig. Man hade i många länder fullt upp med att klara livhanken. Informationen var hårdstyrd i alla länder. Någon fri media var inte att tala om. Till detta kom mängder av rykten som ofta visade sig vara felaktiga och hade sin grund i motsidans propaganda. I ex Tyskland var det dessutom straffbart att vidarebefodra information som inte var saktionerad av staten. Förmodligen gälle samma för sovjetunionen och de allierade.
Sedan var antisemitismen stark i alla länder i denna tidsepok. Detta gäller även Sverige och de allierade länderna. Både USA och GB vägrade att ge judar flyktingstatus långt in i kriget. Så även Sverige, som tillsammans med Schweiz krävde att tyskarna skulle stämpla alla tyska judars pass med ett rött J.
Vanliga svenskar visste nog inte om omfattningen av förintelsen förrän det stod om detta i MSM (Main stream media). Man varken ville, orkade eller brydde sig tillräckligt.
Jämför detta med de övergrepp som idag påstås ske i Irak av okupationssoldater. Söker du på nätet kommer du att kunna se betydligt värre bilder än de som de flesta har sett I MSM.
Tortyr, mord och rena våldtäktsbilder finns för den intresserade. Men det lär man inte se inom överskådlig tid i DN eller SVD, än mindre se dem på rapport.
Historien upprepar sig igen!
John