Men de som ville gå i krig mot Tyskland av ideologiska skäl 1939 var väl en minoritet innom vissa delar av brittisk vänster (varför de inte ville gå i krig med Sovjet får du räkna ut själv). Resten är en efter- och underhandskonstruktion.
Det är förstås sant att UK och Frankrike var mer demokratiska än Tyskland, vilket även Polen var. Men som sagt hindra den starkaste makten är klassisk brittisk politik.
Konstig var har du då fått det ifrån, då?
Ok, ww2 miljonfrågan
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Så långt som att det är en efterkonstruktion håller jag med dig.jj skrev:Men de som ville gå i krig mot Tyskland av ideologiska skäl 1939 var väl en minoritet innom vissa delar av brittisk vänster (varför de inte ville gå i krig med Sovjet får du räkna ut själv). Resten är en efter- och underhandskonstruktion.
Åfan?! var Polen en demokrati 1939, mer än vad jag visste, den starkaste makten (på pappret) i september 1939 var förresten Sovjet med sina 10 000 stridsvagnar, 7000 flygplan, mot tyskarnas 2000 strv, 3900 flygplan.jj skrev:Det är förstås sant att UK och Frankrike var mer demokratiska än Tyskland, vilket även Polen var. Men som sagt hindra den starkaste makten är klassisk brittisk politik.
1939 fanns iännu nte facit av det tyska blizkriget.
För att återgå till:
Det är fel, ändra detta till "att hindra den starkaste makten engelsmännen för tillfället (med allierade) tror sig kunna slå", så blir liknelsen närmarejj skrev:Men som sagt hindra den starkaste makten är klassisk brittisk politik.
Fullständiga demokratiska rättigheter saknades i alla fyra länder. Utan att vara inläst på ämnet i detalj tror jag att en rangordning skulle vara UK*, Frankrike*, Polen, Tyskland. I den tredje republiken hade t. ex. inte kvinnor någon rösträtt vilket de hade i UK, i Tyskland hade ingen några demokratiska rättigheter det var en totalitär diktaur. Polen var vad jag försått en mindre totalitär men dock diktatur.Feldwebel Otto skrev:
Åfan?! var Polen en demokrati 1939, mer än vad jag visste, den starkaste makten (på pappret) i september 1939 var förresten Sovjet med sina 10 000 stridsvagnar, 7000 flygplan, mot tyskarnas 2000 strv, 3900 flygplan.jj skrev:Det är förstås sant att UK och Frankrike var mer demokratiska än Tyskland, vilket även Polen var. Men som sagt hindra den starkaste makten är klassisk brittisk politik.
1939 fanns iännu nte facit av det tyska blizkriget.
* Gäller moderländrna, kollonierna är en annan sak.