Karta över ett tyskt Europa
Det finns på internet en finsk sida, var några personer gjort en kontra fakta europa under nazismen. På sidan har man kartor, förklarningar, historia, tv tablå i nazityskland o olika vardags livs saker.
Dessutom har man en egen sida för Suur Suomi-Stor Finland med historia osv.
http://www.taivaansusi.net/reich/reich_index.html
Sidan är intressant, och innehåller även kontrafakta om NSDAP och Tyskland.
Sidan är tyvär skrivet på finska, men för er som har den rikedom att kunna språket kan läsa där.
//Martin
Dessutom har man en egen sida för Suur Suomi-Stor Finland med historia osv.
http://www.taivaansusi.net/reich/reich_index.html
Sidan är intressant, och innehåller även kontrafakta om NSDAP och Tyskland.
Sidan är tyvär skrivet på finska, men för er som har den rikedom att kunna språket kan läsa där.
//Martin
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Med risk för att låta provokativ och ignorant så frågar jag mig om det skulle skilja sig så enormt mycket från den sovjetiska diktatur som lade sin arm om östeuropa?Stefan Lundgren skrev:Jag skulle nog inte vilja se en tysk/nazistisk karta över Europa och tur att den är baserad på Science Fiction, annars vet man aldrig vad man har trott.![]()
Stefan
Eftersom industri och statsaparaten samarbetade så skulle de finnas kvar "normal" kapitalism på gott och ont.
Hitler mobiliserade inte landet för totalt krig fören 1944, utan lät industrin produsera "lyx" varor för att förhindra allmänt misnöje och evetuelt uppror. Så efter ett framgångsrikt värdskrig skulle nog "mutningen" av befolkningen fortsatt med lyxvaror. Så staten skulle sätt till att den "ariska" medelklassen hadde någerlunda med lyx varor. Så jag tror inte att de skulle bli som sovjet utan något som liknar ett brutalare sydafrika diktatiur.
Hitler mobiliserade inte landet för totalt krig fören 1944, utan lät industrin produsera "lyx" varor för att förhindra allmänt misnöje och evetuelt uppror. Så efter ett framgångsrikt värdskrig skulle nog "mutningen" av befolkningen fortsatt med lyxvaror. Så staten skulle sätt till att den "ariska" medelklassen hadde någerlunda med lyx varor. Så jag tror inte att de skulle bli som sovjet utan något som liknar ett brutalare sydafrika diktatiur.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
I båda fallen var det, eller hade blivit diktatur och förtryck, fast där slutar också likheterna. Bara en sådan sak som att Östeuropa skulle ingå i Tyskland, Sovjetunionen lät åtminstone nationalstaterna finnas kvar.Libertas skrev: Med risk för att låta provokativ och ignorant så frågar jag mig om det skulle skilja sig så enormt mycket från den sovjetiska diktatur som lade sin arm om östeuropa?
/Martin
- Belisarius
- Medlem
Förutom att de skulle döda alla "undermänniskor" osv. Var det inte 1941 som Tyskland slog om till krigsekonomi förresten?Ja77 skrev:Eftersom industri och statsaparaten samarbetade så skulle de finnas kvar "normal" kapitalism på gott och ont.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Kai Robert
- Medlem
Är det ingen som har sett den karta som faktist kom till Sverige 1940 och som visar planen för ett tyskt efterkrigsrike?
Kartan med tillhörande brev, daterat 21 maj 1940 skickades från Curt Juhlin-Dannfelt, millitärattaché i Berlin, till Carlos Adlercreutz, chef för Försvarsstabens underrättelseavdelning.
Kartan ska tydligen finnas på Krigsarkivet i Stockholm.
/ Kai
Kartan med tillhörande brev, daterat 21 maj 1940 skickades från Curt Juhlin-Dannfelt, millitärattaché i Berlin, till Carlos Adlercreutz, chef för Försvarsstabens underrättelseavdelning.
Kartan ska tydligen finnas på Krigsarkivet i Stockholm.
/ Kai
Även om Sovjet lät nationalstaterna finnas kvar så styrdes de direkt eller indirekt av Sovjet. Detta innebar ett ohyggligt förtryck av vanliga människor och framförallt de som motsatte sig kommunismen. Det var väl även flera nationer som inte fick finnas kvar, t ex Slovakien och Kroatien?Martin Lundvall skrev:I båda fallen var det, eller hade blivit diktatur och förtryck, fast där slutar också likheterna. Bara en sådan sak som att Östeuropa skulle ingå i Tyskland, Sovjetunionen lät åtminstone nationalstaterna finnas kvar.Libertas skrev: Med risk för att låta provokativ och ignorant så frågar jag mig om det skulle skilja sig så enormt mycket från den sovjetiska diktatur som lade sin arm om östeuropa?
/Martin
Både Slovakien och Kroatien skapades av nazisterna och även de styrdes av direkt och indirekt fast av Tyskland. Ett ohyggligt förtryck är även mindre dåligt än att sluta sin dagar i en nazistisk slaktgrop eller slava som en "undermänniska" i härskarfolkets Stortyskland. Varken Polen, Vitryssland eller Ukraina skulle existera idag om nazisterna vunnit.Libertas skrev:Även om Sovjet lät nationalstaterna finnas kvar så styrdes de direkt eller indirekt av Sovjet. Detta innebar ett ohyggligt förtryck av vanliga människor och framförallt de som motsatte sig kommunismen. Det var väl även flera nationer som inte fick finnas kvar, t ex Slovakien och Kroatien?