Arabiska SS-förband

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 18 november 2004, 09:11

Det skulle kanske vara en idé att bjuda in Per Ahlmark till Skalman.
Vi medlemmar är bara gäster här och kan inte representera forumet utåt, istället bör denna fråga bör skötas av Skalman (dvs på administrativ nivå).

OBS!
Detta är ett seriöst förslag, som nog skulle gynna alla parter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 november 2004, 12:27

Jag har skickat DN ett e-brev där jag uppmärksammar dom på sakfelet i Ahlmarks kolumn.

mvh/ Daniel

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 november 2004, 12:31

D. Löwenhamn skrev:Jag har skickat DN ett e-brev där jag uppmärksammar dom på sakfelet i Ahlmarks kolumn.

mvh/ Daniel
Bra Daniel, låt oss gärna få veta svaret! Bad du om att få det publicerat som replik?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 november 2004, 12:37

Tack Petter. Nej, jag bad inte om att få det publicerat som replik. Jag skrev dock att på grund av kolumnens natur så ansåg jag det att var viktigt att de korrigerade felet genom en notis.

mvh/ Daniel

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 november 2004, 12:39

Det var nog bra då de sällan (aldrig?) låter kolumnerna debatteras med repliker, mig veterligen. Som sagt, det vore spännande med svar! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 18 november 2004, 14:44

Toppen Daniel!
Jag kan inte vänta på reaktionen från höga verderbörande.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 19 november 2004, 11:08

D. Löwenhamn skrev:
Leonidas skrev:Jag hittade detta om honom...
Det sattes inte upp några nordafrikanska SS-förband.

mvh/ Daniel
Fanns det renodlade arabiska förband, oavsett om de var SS eller Wehrmacht?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 19 november 2004, 14:13

Jag hänger på Leonidas´ fråga, och undrar om det fanns blandade förband med stora inslag av araber - blandade med tyskar och eller andra nationer - under tysk flagg; SS eller Wehrmacht eller ev något specialarrangemang??

lite á la
Det tidigare nämnda arabisk-italienska förbandet som de försökte sätta upp i Italien var ju ändock mest italiensk, fastän de försökte ge den arabisk polityr. Till slut avvecklade de tydligen försöket och reorganiserade det i ett rent italienskt förband, om jag fattat saken rätt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 november 2004, 15:35

Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 19 november 2004, 17:41

D. Löwenhamn skrev:Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.

mvh/ Daniel
Ok, tack...

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 17 februari 2006, 17:52

D. Löwenhamn skrev:Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.

mvh/ Daniel
Hmm. För att ljuga så ska man medvetet tala osanning. Jag kan ju säga att jag tidigare sett uppgifter om att Handschar inte fullrekryterades bland bosnierna utan fylldes på med både tysktalande jugoslaver och palestinier. Tyvärr är det så länge sen att jag inte kan ange vare sig källan eller uttala mig om dess trovärdighet. Dock kan jag säga att om Ahlmark sett samma källa och tror på den så ljuger han faktiskt inte, han har bara fel.

Om din uppgift om Brigade Nord-Africaine är riktig så har faktiskt Ahlmark rätt, oavsett om han vet om det eller ej. SD var en del av SS.
Wikipedia skrev:The Sicherheitsdienst (SD, Security Service) was the intelligence service of the SS. The organization was the first Nazi Party intelligence organization to be established and was considered a "sister organization" with the Gestapo".

The SD was created in 1932 by Reinhard Heydrich and became more powerful after the Nazis took control of Germany.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsdienst

Andra förband som bemannades med araber var DAL, vilket i en källa översätts till Deutsch-Arabisches Legion och i en annan Deutsch-Arabisches Lehrabteilung (det är tänkbart att den bytte namn med tiden) Även Sonderverband 288 som var tänkt att sättas in i Irak ska enligt en tidigare publicerad artikel på feldgrau ha haft arabiska deltagare.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 februari 2006, 18:28

Lekmannen skrev:Om din uppgift om Brigade Nord-Africaine är riktig så har faktiskt Ahlmark rätt, oavsett om han vet om det eller ej. SD var en del av SS.
Nej, han har inte rätt eftersom Hajj Amin el-Husseini inte hade något med det förbandet att göra.

mvh/ Daniel

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 20 februari 2006, 10:16

D. Löwenhamn skrev:
Lekmannen skrev:Om din uppgift om Brigade Nord-Africaine är riktig så har faktiskt Ahlmark rätt, oavsett om han vet om det eller ej. SD var en del av SS.
Nej, han har inte rätt eftersom Hajj Amin el-Husseini inte hade något med det förbandet att göra.

mvh/ Daniel
Jo det hade han nog:

"- Bridade Nord Africaine (180 muslims Algerians that were used as guards in the Peugeot factories of Socheaux). Originally founded by Mohamed Al Maadi, a very religious man hating jews, who met the great Mufti of Jerusalem in Berlin. They executed at least 50 French workers and are responsible for many rapes and plunderings. Almost destroyed during combats against partisans. "

http://www.net4war.com/forums/viewtopic ... ce5574c7f0

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 februari 2006, 10:18

"- Bridade Nord Africaine (180 muslims Algerians that were used as guards in the Peugeot factories of Socheaux).
Så de höll till i Frankrike?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 20 februari 2006, 14:40

Lekmannen skrev:Jo det hade han nog.
Är det det bästa beviset du har? Att personen som grundade enheten träffade Hajj Amin el-Husseini i Berlin vid ett tillfällle.

mvh/ Daniel

Skriv svar