Arabiska SS-förband
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag hänger på Leonidas´ fråga, och undrar om det fanns blandade förband med stora inslag av araber - blandade med tyskar och eller andra nationer - under tysk flagg; SS eller Wehrmacht eller ev något specialarrangemang??
lite á la
Det tidigare nämnda arabisk-italienska förbandet som de försökte sätta upp i Italien var ju ändock mest italiensk, fastän de försökte ge den arabisk polityr. Till slut avvecklade de tydligen försöket och reorganiserade det i ett rent italienskt förband, om jag fattat saken rätt.
lite á la
Det tidigare nämnda arabisk-italienska förbandet som de försökte sätta upp i Italien var ju ändock mest italiensk, fastän de försökte ge den arabisk polityr. Till slut avvecklade de tydligen försöket och reorganiserade det i ett rent italienskt förband, om jag fattat saken rätt.
Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Ok, tack...D. Löwenhamn skrev:Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.
mvh/ Daniel
Hmm. För att ljuga så ska man medvetet tala osanning. Jag kan ju säga att jag tidigare sett uppgifter om att Handschar inte fullrekryterades bland bosnierna utan fylldes på med både tysktalande jugoslaver och palestinier. Tyvärr är det så länge sen att jag inte kan ange vare sig källan eller uttala mig om dess trovärdighet. Dock kan jag säga att om Ahlmark sett samma källa och tror på den så ljuger han faktiskt inte, han har bara fel.D. Löwenhamn skrev:Givetvis fanns det tyska förband formade runt arabiska frivilliga. Exempelvis den mindre lyckade Bataillon Algerien, Légion des Volontaires Française de Tunisie eller Brigade Nord-Africaine. Brigade Nord-Africaine löd varken under SS eller Wehrmacht utan under tyska säkerhetstjänsten, SD. Förbandet användes till partisanbekämpning. Det finns givetvis fler exempel.
mvh/ Daniel
Om din uppgift om Brigade Nord-Africaine är riktig så har faktiskt Ahlmark rätt, oavsett om han vet om det eller ej. SD var en del av SS.
http://en.wikipedia.org/wiki/SicherheitsdienstWikipedia skrev:The Sicherheitsdienst (SD, Security Service) was the intelligence service of the SS. The organization was the first Nazi Party intelligence organization to be established and was considered a "sister organization" with the Gestapo".
The SD was created in 1932 by Reinhard Heydrich and became more powerful after the Nazis took control of Germany.
Andra förband som bemannades med araber var DAL, vilket i en källa översätts till Deutsch-Arabisches Legion och i en annan Deutsch-Arabisches Lehrabteilung (det är tänkbart att den bytte namn med tiden) Även Sonderverband 288 som var tänkt att sättas in i Irak ska enligt en tidigare publicerad artikel på feldgrau ha haft arabiska deltagare.
Jo det hade han nog:D. Löwenhamn skrev:Nej, han har inte rätt eftersom Hajj Amin el-Husseini inte hade något med det förbandet att göra.Lekmannen skrev:Om din uppgift om Brigade Nord-Africaine är riktig så har faktiskt Ahlmark rätt, oavsett om han vet om det eller ej. SD var en del av SS.
mvh/ Daniel
"- Bridade Nord Africaine (180 muslims Algerians that were used as guards in the Peugeot factories of Socheaux). Originally founded by Mohamed Al Maadi, a very religious man hating jews, who met the great Mufti of Jerusalem in Berlin. They executed at least 50 French workers and are responsible for many rapes and plunderings. Almost destroyed during combats against partisans. "
http://www.net4war.com/forums/viewtopic ... ce5574c7f0