Stalins son

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Ogre
Medlem

Inlägg av Ogre » 25 september 2004, 00:12

Hörde på radion att det i dagarna kommer ut en ganska heltäckande biografi om Stalin. Det sas i programmet att han var ganska hård på fruntimmer och hade gott om "barn på bygda...". Det framgick inte hur många barn han hade men det översteg i alla fall den normala kärnfamiljens.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Yakov var major ....

Inlägg av svarta gardet » 3 oktober 2004, 11:46

Han var med i Staligrand........................

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Yakov Stalin

Inlägg av svarta gardet » 3 oktober 2004, 11:52

Yakov Stalin var Major o blev tillfånga tagen i Stalingrad 1942
Återkommer med mer fakta om nån vill ha. Detstår i Antony Beevor Bok Stalingrad
Bilagor
stalinson.jpg
Yakov Stalin
stalinson.jpg (39.35 KiB) Visad 5106 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 oktober 2004, 12:08

Ja - Svarta Gardet - det får du minsann återkomma om. Mycket av det Anthony Beevor skriver tycker jag är smörja - men att han skulle gå på en sån totalmiss som att Yakov Stalin tillfångatogs vid Stalingrad kan jag inte tro. Yakov blev fånge i juli 1941 - vad jag minns i kitteln Minsk-Bialystok. Bilden du postade - är den mest kända av Yakov i fångenskap och togs uppenbarligen kort efter hans identitet fastställts - då den spreds i hela världens press vid den tiden.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Replik VarJag

Inlägg av svarta gardet » 3 oktober 2004, 12:49

Hej ..
Okej det kan nog stämma det var ett tag sedan Jag läste den (Stalingrad) Men Han näms i boken han var inom Artelleriet i varje fall o Major stred i Stalingrad.Har också läst att han satt i fångläger Sachsenhausen i hop med britter bland annat.Enligt dokument skulle det ha vartit så att hans kulle han ha försökt att rymma 1943 o blivit skjuten .(Men jag själver tycker det låter osannolikt med tanke på vem han var son till).Stalins andre bror skulle ha supit i hjäl sig nångång på 1960 talet.
Har du nån fakta om det?

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Till Var Jag

Inlägg av svarta gardet » 3 oktober 2004, 13:27

Hej igen slängde mig över Boken.... Stalingrad på sidan 41 skriver Antony Beevor.Det handlar om Opration Barbossa / försvaret om fästningen Brets-Litovsk Där tyskarna intog den efter hårda strider med Ryssarna som höll ut i 1 mån!.Där bland krigsfångarna togs Yakov Stalin till fångna av Tyskarna.Där står också anledning till att Stalin inte vill gå med på en utväxling av sin egen son mot Fältmarsalk Paulus pga att han i ett tidigare skede av kriget(när det höll på att gå åt hel..... för ryssarna)
Undertecknade en order att var o en som tillfånga togs av Tyskarna var en förrädare. Så Stalin kunde inte göra skillnad på sin egen son mot någons annan så i sann kommunistisk anda...
Bilagor
stalingrad.jpg
Boken
stalingrad.jpg (18.5 KiB) Visad 5088 gånger

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 oktober 2004, 16:07

svarta gardet skrev
Så Stalin kunde inte göra skillnad på sin egen son mot någons annan så i sann kommunistisk anda...
Mer troligt är att den cyniskt pragmatiske Stalin ansåg att Paulus var mer värd än Yakov.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Replik VarJag

Inlägg av Martin Lundvall » 3 oktober 2004, 17:48

svarta gardet skrev:Hej ..
Okej det kan nog stämma det var ett tag sedan Jag läste den (Stalingrad) Men Han näms i boken han var inom Artelleriet i varje fall o Major stred i Stalingrad.Har också läst att han satt i fångläger Sachsenhausen i hop med britter bland annat.Enligt dokument skulle det ha vartit så att hans kulle han ha försökt att rymma 1943 o blivit skjuten .(Men jag själver tycker det låter osannolikt med tanke på vem han var son till).
Vanta nu lite. Var han verkligen sa hogt som major? Att han satt i Sachenhausen ar inget nytt for mig, men satt de britter insparrade i tyska koncentrationslager uppblandade med sovjetiska soldater?
Stalins andre bror skulle ha supit i hjäl sig nångång på 1960 talet.
Har du nån fakta om det?
Menar du inte Stalins andre son? Han var major i flygvapnet under kriget och var notorisk alkoholist. Jag har ocksa hort/last att han fick flygforbud for att han var sadan usel pilot. Detta hindrade dock inte hans karriar.

/Martin

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Fortsättning

Inlägg av svarta gardet » 3 oktober 2004, 20:21

Till Perra..
(Mer troligt är att den cyniskt pragmatiske Stalin ansåg att Paulus var mer värd än Yakov.)Det utfärdades verkligen en order ang att den ryss som ger sig till Tyskarna kan betrakta sig som Landsförrädare. T.e.x Det är många tragiska fall där Ryssarna slog som vilda lejon men övermakten blev för stor.Sen när dom befriade av sina egna blev dom ställda inför krigsrätt o dömda till döden för Landsförräderi.jag personligen tror att det var därför som Stalin inte gick med på en utväxling .Hur skulle det ha sett ut om hans EGEN son fick bli befriad o övriga inte?. Stalin var ju alla ryska söners fader o enligt kommunismen så är ju ingen mer än nån annan.Till övriga jag böjer mig i detta ämne Stalin o kommunism m,m är inte mitt favoritämne men glöm inte Det är alltid vinnarna som skriver historien.............
Bilagor
20929cs.jpg
20929cs.jpg (89.67 KiB) Visad 5047 gånger

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 oktober 2004, 20:50

jo tack du...jag känner väl till de där ordrarna och dess enastående brutalt otacksamma konsekvenser.
svarta gardet skrev
jag personligen tror att det var därför som Stalin inte gick med på en utväxling .Hur skulle det ha sett ut om hans EGEN son fick bli befriad o övriga inte?. Stalin var ju alla ryska söners fader o enligt kommunismen så är ju ingen mer än nån annan.
Du får förstås tro vad du vill, men jag tror inte att det var så. Över en av Stalins söners säng hade han exempelvis hängt upp en tavla med texten "om du visar dig svag låter jag skjuta dig". Det säger en del om att han kanske inte var världen mäst älskvärda far. Han hade säkert hellre sett att grabben inte blev tillfångatagen, men sanningen är också att han hade kunnat få hem honom om han velat. Att ingen annan fick det var inget hinder, ditt snack om att han skulle oroat sig över vad alla skulle säga är ju helt verklighetsfrämmande, han gjorde precis hur han ville och behövde inte förklara sig inför någon. Det fanns naturligtvis ingen oppostion (eller någon annan heller) som skulle protesterat om han tagit hem sin son. Det hade varit detsamma som att be om en för tidig död.

Paulus startade i den ryska fångenskapen en rörelse som gick ut på att befria tyskland från nazismen, denna stöddes av sovjet och var onekligen inte helt oanvändbar, att ha en tysk fältmarskalk på sin sida var inte fel. Därför, hade han mer användning av Paulus än sonen, det är min teori.

Din syn på kommunsimen är ju också en aning noterbar, en smula förenklad så att säga, inte ens i teorin är den helt och hållet som du säger och i synnerhet inte under Stalin.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 oktober 2004, 02:50

I min upplaga av Beevors 'Stalingrad' hävdar han att Yakov Djugashvili, tillfångatogs - inte i Brest Litovsk utan vid en tysk inringning vid Vitebsk den 16:e juli 1941. Simon Montefiore amplifierar detta; Löjtnanten vid artilleriet Yakov Djugashvili (Stalin) vid 14:e Granatkastarregementet, 14:e tankdivisionen (? hade ryssarna tankdivisoner då?) tillfångatagits. Den tyska nyhetsbyrån offentliggjorde nyheten den 19:e juli. I samma veva skall Stalin ha förbjudit Vasili att flyga operationellt. Det råder någon förbistring betr. deras militära grader....Yakov anges varierande som löjtnant, kapten eller major. Vasili i samma grader - men han slutade som general.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 4 oktober 2004, 14:12

Jag har läst någonstans att Stalin skulle ha resonerat något i stil med:
"Min son är en vanlig soldat- man byter inte en soldat mot en fältmarshalk"

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 4 oktober 2004, 20:24

Perra skrev:jo tack du...jag känner väl till de där ordrarna och dess enastående brutalt otacksamma konsekvenser.
svarta gardet skrev
jag personligen tror att det var därför som Stalin inte gick med på en utväxling .Hur skulle det ha sett ut om hans EGEN son fick bli befriad o övriga inte?. Stalin var ju alla ryska söners fader o enligt kommunismen så är ju ingen mer än nån annan.
Du får förstås tro vad du vill, men jag tror inte att det var så. Över en av Stalins söners säng hade han exempelvis hängt upp en tavla med texten "om du visar dig svag låter jag skjuta dig". Det säger en del om att han kanske inte var världen mäst älskvärda far. Han hade säkert hellre sett att grabben inte blev tillfångatagen, men sanningen är också att han hade kunnat få hem honom om han velat. Att ingen annan fick det var inget hinder, ditt snack om att han skulle oroat sig över vad alla skulle säga är ju helt verklighetsfrämmande, han gjorde precis hur han ville och behövde inte förklara sig inför någon. Det fanns naturligtvis ingen oppostion (eller någon annan heller) som skulle protesterat om han tagit hem sin son. Det hade varit detsamma som att be om en för tidig död.

Paulus startade i den ryska fångenskapen en rörelse som gick ut på att befria tyskland från nazismen, denna stöddes av sovjet och var onekligen inte helt oanvändbar, att ha en tysk fältmarskalk på sin sida var inte fel. Därför, hade han mer användning av Paulus än sonen, det är min teori.

Din syn på kommunsimen är ju också en aning noterbar, en smula förenklad så att säga, inte ens i teorin är den helt och hållet som du säger och i synnerhet inte under Stalin.
Jag läste rätt nyligen ut " Den röde Tsaren och hans hov", och författarens åsikt verkar ligga på det som Svarta Gardet förespråkar, att Stalin inte kunde frige Jakov för att det skulle vara att "gå emot sin egen politik" eller att det som sagt skulle vara orättvist mot alla andra ryska fäder som aldrig fick ha möjligheten att byta ut sin son mot en tysk.
Och jag håller nog med författaren Simon Sebag Montefiore i detta, och om det är någon här i världen som vet allt om Stalin för tillfället så är det nog han just nu.
Och nu kasnke några skakar på huvudet och tänker att jag inte ska tro på allt som står i böcker men, av att döma av Montefiore´s källförteckining så verkar han inte vara typen som skriver något som han inte är säker på.

/erik

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 4 oktober 2004, 20:50

Gröfaz skrev
Och nu kasnke några skakar på huvudet och tänker att jag inte ska tro på allt som står i böcker men, av att döma av Montefiore´s källförteckining så verkar han inte vara typen som skriver något som han inte är säker på.
En fet källförteckning innebär absolout inte att saker och ting är mer korrekta för det, titta på Herman Lindqvist exempelvis. Dessutom är det antagligen en ren och skär spekulation från Montefiores sida, men du har nog rätt i att han är den som känner till mest om stalin, han har ju begravt sig själv i arkiven.

Min uppfattning är trots Montefiore att Stalin såg på det hela ur praktisk synpunkt. Detta grundar jag precis som Schwalbe på att jag är ganska säker på att jag läst någonting om det nånstans, det ensamt räcker förstås inte utan jag tänker också på hur Stalin i andra situationer värderade saker och ting, man måste ta med hela hans person i ett sådant beslut. Han var den siste som brydde sig om rättvisa, och oom han verkligen hade brytt sig så hade han fått hem sonen. Men hans familj var underordnad politiken.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 oktober 2004, 12:33

Gröfaz skrev:
svarta gardet skrev
Jag läste rätt nyligen ut " Den röde Tsaren och hans hov", och författarens åsikt verkar ligga på det som Svarta Gardet förespråkar, att Stalin inte kunde frige Jakov för att det skulle vara att "gå emot sin egen politik" eller att det som sagt skulle vara orättvist mot alla andra ryska fäder som aldrig fick ha möjligheten att byta ut sin son mot en tysk.
Jag har inte last boken, men om det stammer som du sager sa verkar det ju som Stalin skulle vara humana. Med andra ord jag tror inte pa det. Att Stalin skulle franga sin tradition att tanka praktiskt och istallet skulle bry sig om att alla skulle vara lika varda verkar hogt besynnerligt. Jag tror Stalin resonerade praktiskt men motiverade sitt beslut genom kommunistiskt retorik. Pa det sattet ser Stalin ut som en renlarig kommunist och som dessutom ar den stora landsfadern som inte ens tvekar att offra sin son for landets basta. Om ni inte haller med mig far ni allt slanga upp ett citat fran boken, att jag tycker att bevisbordan ligger pa er beror pa att faktan verkar sa otrolig. Dessutom sitter jag pa ett internet cafe utan nagra bocker. :lol:

Om ni tror att Stalin skulle bry sig om oppositionen sa rader jag er i all odmjukhet att lasa lite mer om Stalin.

/Martin

Skriv svar