Hitlers medicinering

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lewenhaupt
Medlem

Inlägg av Lewenhaupt » 19 juni 2002, 23:20

ellr så blev Hitler sur på sin dr om han inte fick va hög.
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 19 juni 2002, 23:24

Lewenhaupt skrev:ellr så blev Hitler sur på sin dr om han inte fick va hög.
Undra vem det är som är hög? Kan inte du sluta att komma med onödiga, felstavade och dumma kommentarer hela tiden. Har du inget vettigt att komma med kan du bara vara tyst.

Lewenhaupt
Medlem

Inlägg av Lewenhaupt » 19 juni 2002, 23:26

Nej då inte alls, jag menade vad jag skrev här nyss, han hade ju faktiskt dåligt humör. Och var psykopat.
Jag vet att Du blev sur på mej nyss på sajt-delen, förlåt... Det var min lillebror som tog datorn när jag var i köket.
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 19 juni 2002, 23:34

Lewenhaupt skrev:Nej då inte alls, jag menade vad jag skrev här nyss, han hade ju faktiskt dåligt humör. Och var psykopat.
Nu börjar det bli intressant. Hur definerar du "psykopat"? Enligt den medicinska tolkningen, sa tror jag inte att Hitler var en psykopat, även om han var ytterst ansvarig till manga människors död och lidande.

Finns det nagon medicinare pa forat som kan bekräfta eller förneka detta pastaende? Jag vill mig minnas att vi diskuterade detta pa det gamla forat.

Här är den gamla länken "Führerns mentala hälsa" http://pub3.ezboard.com/fskalmanandravr ... 1395.topic

Mvh Andreas Wien
Senast redigerad av 1 Andreas Wien, redigerad totalt 19 gånger.

Lewenhaupt
Medlem

Inlägg av Lewenhaupt » 19 juni 2002, 23:37

Är man så pass ond så är man hur som helst inte frisk.
Sedan om det heter psykopat eller inte så...
Jag kan inget om psykologi, så...
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 19 juni 2002, 23:38

Psykopati sociopati, psykiskt abnormtillstånd, utmärks av störningar i känslo- och viljelivet, medan förståndslivet i regel är oskadat.

Källa: Prismas lilla Uppslagsbok

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 00:20

Mats skrev:Psykopati sociopati, psykiskt abnormtillstånd, utmärks av störningar i känslo- och viljelivet, medan förståndslivet i regel är oskadat.

Vad jag vet så är en psykopat en person som har lite eller ingen empati gentemot andra männskor särskilt såna han eller hon inte känner..

Rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 00:24

Mats skrev:Psykopati sociopati, psykiskt abnormtillstånd, utmärks av störningar i känslo- och viljelivet, medan förståndslivet i regel är oskadat.

detta kanske är lite OT men är inte koncentrationen av människor med Psykopatiska tendenser större ju högre upp i samhällshireakin man kommer eftersom det alltsom oftast krävs människor som utan skrupler kör över andra människors vilja.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 juni 2002, 00:38

Morell behandlade nästan alla höga nazister och även en del utländska högdjur.

"Foreign statesmen and diplomats were treated by Morell. He
treated the British prime minister Neville Chamberlain for flu in
September 1938. Czech president Emil Hácha inquired about the
contents of the miracle injection Morell gave him late on March 15,
1939 when he suddenly fainted in conference with Hitler."

- The secret diaries of Hitler's doctor, David Irving, p. 45.

Jag har på annat håll läst (tyvärr minns jag inte i vilken bok) att Emil Hácha skall ha svimmat efter att Göring hotat med att bomba Prag. Man skickade efter Morell för att ge han en cocktail och efter uppvaknandet så skall Hácha ha återfått sin energi och stått på sig, varav Hitler skall ha flugit i taket över att man gett honom för mycket.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 juni 2002, 01:56

Andreas Wien skrev:Nu börjar det bli intressant. Hur definerar du "psykopat"? Enligt den medicinska tolkningen, sa tror jag inte att Hitler var en psykopat, även om han var ytterst ansvarig till manga människors död och lidande.
Jag fortsätter väl att citera ur mitt bibliotek :wink:

Denna gången ur Sten Theander: "Psykiatriska sjukdomsbilder":

"Psykopati (sociopati) är ett omdiskuterat begrepp inom psykiatrin. Tidigare har termen psykopati använts analogt med personlighetsavvikelse, dvs som ett ospecifikt samlingsbegrepp. Numera har termen psykopati en specifik innebörd. Med psykopati menas en individ som har en kombination (cluster) av vissa egenskaper, som försämrar hans förmåga till social anpassning. Psykopaten saknar långtidsplanering och stadga i sitt liv och har dålig förmåga till varaktiga känslomässiga bindningar och lojaliteter. Följande egenskaper anses typiska för psykopati:

* Individens handlingssätt är oplanerat och impulsivt. Steget är kort mellan tanke (impuls) och handling, han saknar förmåga att vänta och skjuta upp.
* Psykopaten lär sig dåligt av sina egna erfarenheter. Han tycks inte inse eller bry sig om konsekvenserna av sitt beteende. Han oroar sig inte för följderna, utan ser bara till de omedelbara vinsterna.
* Psykopaten verkar egocentrisk, eftersom egenskaper som medkänsla och hänsynstagande ej är utvecklade på normalt sätt. Han inser intellektuellt att han handlar orätt mot andra, men han saknar förmåga att känslomässigt leva sig in i en annan människas situation. Många gånger ger han därför intryck av att vara känslokall och oengagerad av andras lidanden.
* Psykopaten har dåligt utvecklad samvetsfunktion. Han upplever inga skuld- eller skamkänslor om han gör något orätt och han ångrar sig inte.
* Psykopaten har stort behov av stimuli utifrån. Han vill ha omväxling och spänning och upplever ofta olust, rastlöshet och irratibilitet."

Om jag så läser litet till i D H Ingvar "Tio hjärnor", så finner vi att bl a:

"Och den blivande rikskanslern bär hela vägen med sig sitt psykopatologiska bagage. Den förskruvade sexualiteten, den bristande egenidentiteten, antiintellektualismen, de rigida idéerna och de inre spänningarna. Men nu får de megalomana levnadsplanerna en annan inriktning.",

"De för fackmän tydliga psykopatologiska dragen hos Hitler uppmärksammades tidigt av ...",

"[psykoanalytiker] Langer betonar [1943] särskilt Hitlers sjukliga benägenhet för paranoia och megalomana idéer. Redan när han var soldat i första världskriget hörde han som menig vid fronten en befallning från Gud att rädda fäderneslandet. Redan då fanns alltså tecken på en patologisk självöverskattning. Tecken på detta finns också i Mein Kampf.",

"Hitlers patologiska personlighet har fått ytterligare kompetent belysning i den amerikanske neurokirurgen B E Parks bok The Impact of illness on world leaders (1986).",

"Neurotiska personligheter med dunkel ångest och inre spänningar brukar 'känna' mycker ifrån sin kropp. Detta triviala faktum gälde givetvis också Hitler. Han var höggradigt hypokondrisk och upplevde ständigt olika kroppsliga besvär. I sin allmänna obildning och misstro mot akademiker med vetenskaplig utbildning vände han sig till medicinens B-lag eller rena charlataner.",

"Park för fram tanken att Hitler led av en primär störning i hjärnan, en variant av tinninglobsepilepsi. Sådana patienter kan ibland vara grubblande, malande och ha diffusa religiösa föreställningar, megalomana frälsartankar etc. Plus verkliga anfall av ursinne och aggressivitet med konfusoriskt tal, rodnad, blekhet, automatiska rörelser och minnesstörningar." samt

"Mot slutet, när det börjar knaka ordentligt, när de elastiska återtågen sker på alla fronter, går Hitler sönder psykiskt. Han får allt tätare utbrott, blir alltmer bisarr, förvirrad och irrationell ...".

Sammanfattning? Tja, enligt den gamla diffusa användningen av psykopat var väl Hitler ett solklart fall. Enligt den moderna specifika är jag inte fackman nog att bedöma fallet, även om många drag stämmer in. Ingvar verkar dock inte använda just ordet "psykopat" rakt ut, men väl "tydliga psykopatologiska drag", vilket bara innebär psykiska sjukdomssymptom i största allmänhet, här specificerat med bl a megalomani (sjukligt storhetsvansinne), benägenhet för paranoia (psykos med systematiserade vanföreställningar), hypokondri (sjukdomsövertygelse) och så småningom av droger och mediciner ytterligare nedbruten personlighet. Så där riktigt välstädat hjärnkontor tycks han då inte ha haft ...

Med tanke på vilka handlingar han krönte sitt liv med kan man ju nästan för hans skull hoppas att han "inte oroade sig för följderna av sitt beteende", "var oengegerad av andras lidanden", "hade dåligt utvecklad samvetsfunktion", "inte upplevde skuld- och skamkänslor om (när) han gjorde något orätt" samt "inte ångrade sig". Med andra ord att han var psykopat.

Finnrocker
Medlem

.

Inlägg av Finnrocker » 20 juni 2002, 10:13

Relay,

Jag har läst något liknande om att koncentrationen av personer med psykopatiska störningar är högre bland folk i högre hierarkin av samhället.

Den stora majoriteten bland alla dessa människor som ska ha psykopatiska störningar oavsett samhällstillhörighet anses vara tämligen harmlösa för sina medmänniskor och oftast istället ses positivt som människor som tar för sig och ofta blir framgångsrika men det finns en minoritet på 2% någonting som man skulle se upp med och som hade tendenser att bli "trevligheter" som seriemördare och dylikt.

/Markus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 20 juni 2002, 10:27

Lindir,

Tackar dig för svaret angaende Hitlers psykiska hälsa. Mycket intressant. Jag hade visst fel. Jag trodde pa en annan sjukdom.

Dert olustiga är att jag kände en person som hade de symptombeskrivningar, som du radade upp. Förklaringen till att jag inte vill känna honom längre, har ni redan...

Mvh Andreas Wien

Finnrocker
Medlem

.

Inlägg av Finnrocker » 20 juni 2002, 10:46

Andreas Wien,

Va?? Kände du Bosse Schön? :lol:

/Markus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 juni 2002, 11:37

Kanske man får fortsätta:
I vardagslivet uppskattade Hitler sin livskamrats "sunda bondförnuft" och lyssnade på hennes råd. Så gav Eva honom råd när han valde sin livläkare och ingrep via denna omväg varaktigt i den hypokondriska diktatorns liv - och kanske i världshistoriens gång."Morell kan vara mig evigt tacksam...", skrev hon i ett brev 1937.
Under Morells behandling lindrades Hitlers tarmbesvär och han blev patient A i doktor Morells kartotek(?). Snart litade han helt och hållet på honom. Läkaren ordinerade regelbunda injektionskurer och en handfull tabletter dagligen. Hitler fick intrycket att han var en dödssjuk man. Han trodde att han bara hade en kort tid kvar att förverkliga sina planer och rättade sig därefter.
Det bevisas i sitt tal den 2 september att han var rädd att dö före sin "mission":
Om nu något skulle hända mig i denna strid, då är min förste efterträdare partikamrat Göring. Skulle något hända partikamrat Göring, är näste efterträdare partikamrat Hess. Ni skall då gentemot dessa vara ålagda samma trohet och lydnasplikt som mot mig. Skulle något hända även partikamrat Hess, då kommer jag att genom lag bemyndiga senaten som då ur sin krets skall välja den värdigaste, dvs. den tappraste.
Krause, hans betjänt, beskrev situationen: "De många sprutor, som Hitler får nästan varje dag, måste ju köra slut på en människa!...Hitler slukade mängder av piller..."
Citat hämtade från "Nazisternas kvinnor" av Anna Maria Sigmund. Förlag tiedlund. Alla utom Hitlers tal!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: .

Inlägg av Lindir » 22 juni 2002, 02:01

Finnrocker skrev:Jag har läst något liknande om att koncentrationen av personer med psykopatiska störningar är högre bland folk i högre hierarkin av samhället.

Den stora majoriteten bland alla dessa människor som ska ha psykopatiska störningar oavsett samhällstillhörighet anses vara tämligen harmlösa för sina medmänniskor och oftast istället ses positivt som människor som tar för sig och ofta blir framgångsrika men det finns en minoritet på 2% någonting som man skulle se upp med och som hade tendenser att bli "trevligheter" som seriemördare och dylikt.
Det är nog sant att bara en liten minoritet av personer med psykopatiska störningar blir seriemördare eller grova brottslingar, med tanke på att psykopati enligt undersökningar finns hos flera procent av befolkningen (t ex 2,6% enligt en amerikansk undersökning - fem gånger så många män som kvinnor), dvs flera hundratusen svenskar.

Å andra sidan hittade jag följande citat (Sten Levander är professor i psykiatri i Malmö) i en artikel:
"Enligt Sten Levander är "psykopati i det närmaste oförenligt med social framgång" och därmed skulle tanken att det i samhällets olika toppskikt florerar en mängd psykopater, inte få stöd. Däremot tror också han att enstaka personlighetsdrag som återfinns vid psykopati kan vara överrepresenterade i olika yrkesgrupper. Som exempel nämner han mod och ångestfrihet under stress hos stridspiloter, och viss okänsla för andras lidande hos företagsledare med "hårda nypor"."

Och även om alla psykopater inte blir grova brottslingar och alla grova brottslingar inte är psykopater, så ökar psykopati dramatiskt risken för brottslighet - mer än hälften av grova brottslingar är t ex enligt den amerikanske psykiatern Robert Hare psykopater. Och så här tycker samme Dr Hare om icke-kriminella psykopater:
"Emellertid hamnar inte alla psykopater i fängelse och bryter kanske inte heller mot lagen. Men de är ändå, enligt Robert Hare, "precis lika egocentriska, okänsliga och manipulativa som de kriminella psykopaterna". Han vänder sig mot de som kallar dem för "framgångsrika psykopater" och de som hävdar att de gagnar samhället - att dessa "intelligenta psykopater" skulle vara kreativa inspiratörer inom konst, teater, design och så vidare. De argumenten uppvägs, enligt Robert Hare, av de förstörda karriärer, krossade hjärtan och utnyttjade människor, som lämnas kvar när dessa personer kryssar genom samhället pådrivna av sitt 'uttrycksbehov'. Han kallar dem i stället för "subkriminella psykopater"."

En kort karakteristik av paranoid psykopati (som enligt prof Ingvar verkar vara Hitlers typ) kan låta så här:
"Det grundlægende træk ved denne forstyrrelse er mistro til alt og alle. Personen froventer at blive udnyttet af alt og alle, og forsvarer sig med at være stridbar med en rig hukommelse for alle de overgreb, der har måtte gennemleves. Der er følsomhed overfor andres vrede, men også overfor positive følelser, så det er svært at indgå i et meningsfuldt parforhold. Den paranoide karakterafviger er en sand mester i at finde skjulte anklager i enhver situation og henkastet bemærkning, og karakteristisk ejer personen sjældent humor, men kan kun betjene sig af bidende sarkasme. Der en meget få venner (Om nogen) at betro sig til, og omgangskredsens loyalitet betvivles ofte. Tilstanden er livslang og kan ikke kureres, men ved erfarne psykoterapeuter kan de groveste mistolkninger til dels bearbejdes."

Den som vill läsa litet mer om psykopati hittar iallafall litet grand här:
http://www.nkmr.org/artikel_om_psykopat ... jensen.htm .
Jag kan inte gå i god för vem författaren är, men på texten låter det som att han inte är psykiater, men vet vad han talar om ...

Skriv svar