Hamburg Dresden ?!?
Peter Englund har faktiskt publicerat avsnittet om bombkriget ur Brev från nollpunkten på sin hemsida http://www.peterenglund.com/nollsample3.htm. Synnerligen läsvärt.
På min tid fick vi i skolan lära oss om såväl förintelsen som atombombningarna som gulag som bombkriget i Europa. Jag har svårt att tro att detta har ändrats särskilt mycket. De allierades bombkampanj är en välkänd och väldebatterad företeelse, och har betraktats med känslor som skiftar från ambvivalens till avsky praktiskt taget sedan krigsslutet. Knappast någon nertystad skumraskaffär.
Ja, bombningarna var hemska. Civilbefolkningen led oerhört, som alltid. Men så var enormt mycket annat i det kriget. Och alla andra krig och omänskligheter under 1900-talet, för den delen. Var är det internationella högtidlighållandet av offren för den japanska kampanjen i Kina? Offren för den belgiska terrorn i Kongo? Offren för turkarnas kampanj mot armenier? 1900-talet är helt enkelt alltför blodigt för att millimeterrättvisa ifråga om minnesdagar och högtidlighållande ska kunna uppnås.
På min tid fick vi i skolan lära oss om såväl förintelsen som atombombningarna som gulag som bombkriget i Europa. Jag har svårt att tro att detta har ändrats särskilt mycket. De allierades bombkampanj är en välkänd och väldebatterad företeelse, och har betraktats med känslor som skiftar från ambvivalens till avsky praktiskt taget sedan krigsslutet. Knappast någon nertystad skumraskaffär.
Ja, bombningarna var hemska. Civilbefolkningen led oerhört, som alltid. Men så var enormt mycket annat i det kriget. Och alla andra krig och omänskligheter under 1900-talet, för den delen. Var är det internationella högtidlighållandet av offren för den japanska kampanjen i Kina? Offren för den belgiska terrorn i Kongo? Offren för turkarnas kampanj mot armenier? 1900-talet är helt enkelt alltför blodigt för att millimeterrättvisa ifråga om minnesdagar och högtidlighållande ska kunna uppnås.
Allt beror på hur man mäter Berlin fick stå ut med 49000 bombangrepp villket troligtviss är det högsta antalet av de Tyska städerna.
Den som staden avrs boendeyta förstördes mest i % var staden Prenzlau där 90-95% av ytan ödelades av de hemska bombningarna av Alierade.
Andra städer som ligger högt på listan är:
Emden,Köningsberg,Zweibruken
Källa Spiegel
Den som staden avrs boendeyta förstördes mest i % var staden Prenzlau där 90-95% av ytan ödelades av de hemska bombningarna av Alierade.
Andra städer som ligger högt på listan är:
Emden,Köningsberg,Zweibruken
Källa Spiegel
- Mathias Forsberg
- Medlem
Vad menas med detta? De allierade flög knappast 49 000 räder mot Berlin, knappt ens 490. Syftar du på antalet allierade flygplan som någon gång flög bombuppdrag mot Berlin?Mr x skrev:Allt beror på hur man mäter Berlin fick stå ut med 49000 bombangrepp villket troligtviss är det högsta antalet av de Tyska städerna.
Att staden Königsberg var kraftigt förstörd 1945 betvivlar jag inte. Däremot betvivlar jag att det berodde på allierade flyganfall, utan snarare sovjetiska artillerigranater. Königsberg kan inte ha fått utstå många flygräder.
/Forsberg
Matihas:Mathias Forsberg skrev:Vad menas med detta? De allierade flög knappast 49 000 räder mot Berlin, knappt ens 490. Syftar du på antalet allierade flygplan som någon gång flög bombuppdrag mot Berlin?Mr x skrev:Allt beror på hur man mäter Berlin fick stå ut med 49000 bombangrepp villket troligtviss är det högsta antalet av de Tyska städerna.
Att staden Königsberg var kraftigt förstörd 1945 betvivlar jag inte. Däremot betvivlar jag att det berodde på allierade flyganfall, utan snarare sovjetiska artillerigranater. Königsberg kan inte ha fått utstå många flygräder.
/Forsberg
Det finns en artikel Spiegel där detta beskrivs både med bilder och text där bombangrepp av flyg beskrivs. Nu är min Tyska inte den bästa men jag fattade det hela enligt ovan, jag kan ta en titt efter jobbet har inte tidningen på jobbet:))
Matihas:
Äntligen hemma:))
Det står följande:
Tote bei luftangrippen
Hamburg 42000
Dresden 35000-40000*
Berlin 49000
angående % av boendeytan som jag tolkar det står det:
roter Sektor entspricht dem prozentualen wohnraumverlust
och då finns det en cirklen med röd ifyllnad beroende på hur står det det rör sig om.
Prenzlau=90-95% av ytan
Köningsberg= 75%
Emden=80%
Nu är inte min tyska den bästa men du är säkert bättre och kan översätta det ordagrant?/Tack
Äntligen hemma:))
Det står följande:
Tote bei luftangrippen
Hamburg 42000
Dresden 35000-40000*
Berlin 49000
angående % av boendeytan som jag tolkar det står det:
roter Sektor entspricht dem prozentualen wohnraumverlust
och då finns det en cirklen med röd ifyllnad beroende på hur står det det rör sig om.
Prenzlau=90-95% av ytan
Köningsberg= 75%
Emden=80%
Nu är inte min tyska den bästa men du är säkert bättre och kan översätta det ordagrant?/Tack
tackMarcus Wendel skrev:"Tote bei luftangrippen" = "Döda av luftangrepp"
/Marcus
På raden för Dresden finns det en asterix med texten:
Örtliche scätzungen kommen auf bis zu 200000 toto, da beim angrippen eine grobe Zahl vonfluchtlingen und soldaten in der stadt war und viel Opfer spurlos verbtannt sind?
Tack på förhand
Sorry men det är inte lätt när man inte kan tyska utan sitter med lexikon.....LEW skrev:Mr x
jag blir inte klokare av vad du skriver, därför två frågor
1) vilken tidsperiod rör det sig om.
2) Vilken Spiegel är det du har
LEW
1.sorry det framgår inte jag antar det är från 39-45?
2.Spigel special Das magazin zum thema Als Feuer vom himmel fiel. Det bombemkrieg gegen die deutschen
2003nr1
Om du översätter det som skrev innan rakt av hur blir det då?
Tack
Tack för dina informationer. Jag ska försöka få tag på spiegeln.
lokala beräkningar kommer upp till 200 000 döda, då det vid angeppet befann sig ett stort antal flyktingar och soldater i staden och många av offren spårlöst bändes ihjäl.
LEW
det blirÖrtliche scätzungen kommen auf bis zu 200000 toto, da beim angrippen eine grobe Zahl vonfluchtlingen und soldaten in der stadt war und viel Opfer spurlos verbtannt sind?
lokala beräkningar kommer upp till 200 000 döda, då det vid angeppet befann sig ett stort antal flyktingar och soldater i staden och många av offren spårlöst bändes ihjäl.
LEW
Har precis varit i Berlin och Dresden och kunde som troligtviss den enda Svensk se den historiska kröning av en de större kyrkorna som bombades sönder under kriget. Tydligen har England bidrag med väldigt mycket(i form av pengar) för att renovera denna historiska kyrka, det var en mäktig känsla att stå där med alla Tyskar. Många av de som var med hade nog en speciell känsla när kupolen hamnade på plats efter så många år....
I Talen som sades pratades det mycket om förlåtelse och ta nya tag tillsammans men att man inte ska glömma det som hände under kriget.
Det var både talare från Tyska sidan och de Alierades sida som pratade så visst var det en speciell kännsla....
Ps.Kan informera att Dresden bad om förlåtelse så sent som 1988 för de 4605 Judar som förvann under kriget endast 70st överlevde kriget.
I Talen som sades pratades det mycket om förlåtelse och ta nya tag tillsammans men att man inte ska glömma det som hände under kriget.
Det var både talare från Tyska sidan och de Alierades sida som pratade så visst var det en speciell kännsla....
Ps.Kan informera att Dresden bad om förlåtelse så sent som 1988 för de 4605 Judar som förvann under kriget endast 70st överlevde kriget.