Förintelsen - hur mycket visste de allierade?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 24 april 2004, 15:48

Det var känt inom svenska myndigheter rätt tidigt.

alika888
Medlem

Inlägg av alika888 » 24 april 2004, 15:53

Det var känt inom svenska myndigheter rätt tidigt.
Vad var känt, inom vilken myndighet och vid vilken tidpunkt?

master
Medlem

Inlägg av master » 24 april 2004, 16:14

Martin Lundvall skrev:SOE står för Special Operations Executive. Det var en brittisk organisation som sattes upp i juli 1940 för att organisera och hjälpa motståndsrörelser runt om i Europa. 1946 upplöste organisationen.
/Martin

mr du har ett litet fel den uplöstes inte utan gick över till mi5

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 april 2004, 17:35

Mina källor säger att den blev upplöst. Det är möjligt att dess uppgifter eller personal övergick från SOE till Mi5 även om så var fallet så var ändå SOE upplöst. En organisation kan inte fortsätta leva i en annan organisation. Fanns SOE efter 1946? Om man svarar nej på denna fråga måste man ju erkänna att SOE blev upplöst eller inkorporerades i en annan organisation.

/Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 24 april 2004, 17:36

Jag minns inte exakt vare sig myndighet eller tidpunkt. Gitta Sereny skrev om det i någon bok. Antagligen underrättelsetjänsten som fick informationen. Direkt från en SS-officer kom den åtminstone.

master
Medlem

Inlägg av master » 24 april 2004, 17:43

Martin Lundvall skrev:Mina källor säger att den blev upplöst. Det är möjligt att dess uppgifter eller personal övergick från SOE till Mi5 även om så var fallet så var ändå SOE upplöst. En organisation kan inte fortsätta leva i en annan organisation. Fanns SOE efter 1946? Om man svarar nej på denna fråga måste man ju erkänna att SOE blev upplöst eller inkorporerades i en annan organisation.

/Martin

den bytta bara namn

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 april 2004, 17:53

master skrev:den bytta bara namn
Nej. Kolla på den här länken så kan du se själv att Mi5 fanns långt innan SOE bildades.
http://www.mi5.gov.uk/history/history_1.htm

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 april 2004, 19:44

D. Andersson skrev:Jag minns inte exakt vare sig myndighet eller tidpunkt. Gitta Sereny skrev om det i någon bok. Antagligen underrättelsetjänsten som fick informationen. Direkt från en SS-officer kom den åtminstone.
Det borde väl vara den person som beskrivs i en av essäerna i Peter Englunds ”Brev från nollpunkten”.
Det är väl i essän ”På rundtur i labbet”. Men jag kommer inte ihåg var SS-officeren i fråga hette.
Han ska väl ha berättat vad som skedde för ganska många, bl a för en svensk diplomat någon gång 1942.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 24 april 2004, 20:29

Antagligen densamme. Jag tänkte säga 42, men var inte helt säker. :)

master
Medlem

Inlägg av master » 24 april 2004, 23:37

ja det var den som gav vikt på det hella det var judar
som kontaktade de alierade ......men dom trode ingen på
den ss oficen har dom gjort till en film som heter Amen

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 26 april 2004, 16:42

De allierade hade nog god kännedom om förintelsen redan 1943. Judiska motståndsrörelsen lade fram flera förslag till de allierade (bland annat att polska exilregeringen borde beordra den polska motståndsrörelsen till att försöka förhindra övergrepp ifrån polacker mot judarna) men inget blev genomfört.

Vad jag förstår så finns det en mycket grov kritik mot de allierade. Man visste om att förintelsen pågick men man vidtog inga åtgärder för att stoppa den. Även om det är diskutabelt hur pass mycket nytta bombningar av järnvägar och dödsläger skulle ha gjort så finns det ett otal andra sätt att hjälpa upp situationen på. Upproret i Warszawagettot fick inget stöd, man såg inte till att hjälpa till med utsmugglingen av judar ifrån de okuperade områdena, man satte ingen press på ansvariga tyskar, man försökte inte förhindra övergrepp ifrån östeuropeiska grupper mot judarna, man försökte inte gå via vatikanen mm, listan kan göras lång.

Källa: I bödelsn tid av Svante Lundgren

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 26 april 2004, 19:32

D. Andersson skrev:Antagligen densamme. Jag tänkte säga 42, men var inte helt säker. :)
Taget ur minnet, mitt ex av boken är utlånat, så jag vet inte exakt.

Mitt intryck av det hela var att åtskilliga personer och stater hade hört vad som hände, men att man helt enkelt inte ville tro det. Dels var man väl kanske, som någon redan påpekat, rädd att göra samma sak som under WWI när den allierade propagandan sade att "tyskarna kokade belgiska småbarn i olja", dels man kanske helt enkelt (brutalt nog) inte brydde sig om det.
Men man kan väl möjligen förstå att man vägrade att tro på omfattningen av det hela. Dessa mord i industriell skala... :(

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 26 april 2004, 20:37

hej!

De allierade kände till vad som hände i europa, mycket tack vare den polska motståndsrörelsen. Alla här känner väl till den polske kuriren Jan Karski. Han rapporterade regelbundet till den polska exilregeringen, som i sin tur rapporterade till den brittiska regeringen.
Upproret i Warszawagettot fick inget stöd, man såg inte till att hjälpa till med utsmugglingen av judar ifrån de okuperade områdena, man satte ingen press på ansvariga tyskar, man försökte inte förhindra övergrepp ifrån östeuropeiska grupper mot judarna, man försökte inte gå via vatikanen mm, listan kan göras lång.
Den polska motståndsrörelsen gjorde vad den kunde för att stödja det judiska upproret. Bland annat smugglades det in pistoler och några handgranater. Polska hemarmen saknade själv vapen, endast var tionde hemarmésoldat var beväpnad med ett handeldvapen.
Angående övergepp från östeuropeiska grupper mot judar. Visst, förekom det övergrepp, men varför sattes det ingen press på Vichy-Frankrike? Den franska polisen hjälpte mer än gärna till med att arrestera och överlämna franska judar till de tyska myndigheterna.

m vh
Artur

xrvjorn
Ny medlem

Inlägg av xrvjorn » 27 april 2004, 00:48

D. Andersson skrev:Jag minns inte exakt vare sig myndighet eller tidpunkt. Gitta Sereny skrev om det i någon bok. Antagligen underrättelsetjänsten som fick informationen. Direkt från en SS-officer kom den åtminstone.
Just det, Kurt Gerstein hette han: http://www.nizkor.org/hweb/people/e/eic ... t-054.html

När vi ändå är inne på ämnet, vill jag påminna om att förintelsen omfattade 12-15 miljoner människor (jag tror mig ha sett siffror bortåt 18 miljoner, det finns inget känt exakt antal), mest judar, polacker, ukrainare och ryssar. 6 miljoner av dessa var judar.

Siffran '6 miljoner' som nämns ofta som om den skulle täcka hela förintelsen men den omfattar alltså bara en av de drabbade befolkningsgrupperna. Jag tycker det är synd att de övriga 6-9 miljonerna ska glömmas bort.

/jr

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 27 april 2004, 08:27

stanislav skrev:Den polska motståndsrörelsen gjorde vad den kunde för att stödja det judiska upproret.
Jag har inte fått intrycket om att det skulle ha varit så, tvärt om så satt man mer eller mindre med armarna i kors och tog väl betalt för de få vapen man sålde in till gettot. Men det är inget jag har läst så detaljerat om, så mitt intryck kan kanske vara fel, har du några bra källor på den polska motståndsrörelsens stöd till det judiska upproret?

Skriv svar