Förintelsen - hur mycket visste de allierade?
- D. Andersson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Mina källor säger att den blev upplöst. Det är möjligt att dess uppgifter eller personal övergick från SOE till Mi5 även om så var fallet så var ändå SOE upplöst. En organisation kan inte fortsätta leva i en annan organisation. Fanns SOE efter 1946? Om man svarar nej på denna fråga måste man ju erkänna att SOE blev upplöst eller inkorporerades i en annan organisation.
/Martin
/Martin
- D. Andersson
- Medlem
Martin Lundvall skrev:Mina källor säger att den blev upplöst. Det är möjligt att dess uppgifter eller personal övergick från SOE till Mi5 även om så var fallet så var ändå SOE upplöst. En organisation kan inte fortsätta leva i en annan organisation. Fanns SOE efter 1946? Om man svarar nej på denna fråga måste man ju erkänna att SOE blev upplöst eller inkorporerades i en annan organisation.
/Martin
den bytta bara namn
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nej. Kolla på den här länken så kan du se själv att Mi5 fanns långt innan SOE bildades.master skrev:den bytta bara namn
http://www.mi5.gov.uk/history/history_1.htm
/Martin
Det borde väl vara den person som beskrivs i en av essäerna i Peter Englunds ”Brev från nollpunkten”.D. Andersson skrev:Jag minns inte exakt vare sig myndighet eller tidpunkt. Gitta Sereny skrev om det i någon bok. Antagligen underrättelsetjänsten som fick informationen. Direkt från en SS-officer kom den åtminstone.
Det är väl i essän ”På rundtur i labbet”. Men jag kommer inte ihåg var SS-officeren i fråga hette.
Han ska väl ha berättat vad som skedde för ganska många, bl a för en svensk diplomat någon gång 1942.
- D. Andersson
- Medlem
De allierade hade nog god kännedom om förintelsen redan 1943. Judiska motståndsrörelsen lade fram flera förslag till de allierade (bland annat att polska exilregeringen borde beordra den polska motståndsrörelsen till att försöka förhindra övergrepp ifrån polacker mot judarna) men inget blev genomfört.
Vad jag förstår så finns det en mycket grov kritik mot de allierade. Man visste om att förintelsen pågick men man vidtog inga åtgärder för att stoppa den. Även om det är diskutabelt hur pass mycket nytta bombningar av järnvägar och dödsläger skulle ha gjort så finns det ett otal andra sätt att hjälpa upp situationen på. Upproret i Warszawagettot fick inget stöd, man såg inte till att hjälpa till med utsmugglingen av judar ifrån de okuperade områdena, man satte ingen press på ansvariga tyskar, man försökte inte förhindra övergrepp ifrån östeuropeiska grupper mot judarna, man försökte inte gå via vatikanen mm, listan kan göras lång.
Källa: I bödelsn tid av Svante Lundgren
Vad jag förstår så finns det en mycket grov kritik mot de allierade. Man visste om att förintelsen pågick men man vidtog inga åtgärder för att stoppa den. Även om det är diskutabelt hur pass mycket nytta bombningar av järnvägar och dödsläger skulle ha gjort så finns det ett otal andra sätt att hjälpa upp situationen på. Upproret i Warszawagettot fick inget stöd, man såg inte till att hjälpa till med utsmugglingen av judar ifrån de okuperade områdena, man satte ingen press på ansvariga tyskar, man försökte inte förhindra övergrepp ifrån östeuropeiska grupper mot judarna, man försökte inte gå via vatikanen mm, listan kan göras lång.
Källa: I bödelsn tid av Svante Lundgren
Taget ur minnet, mitt ex av boken är utlånat, så jag vet inte exakt.D. Andersson skrev:Antagligen densamme. Jag tänkte säga 42, men var inte helt säker.
Mitt intryck av det hela var att åtskilliga personer och stater hade hört vad som hände, men att man helt enkelt inte ville tro det. Dels var man väl kanske, som någon redan påpekat, rädd att göra samma sak som under WWI när den allierade propagandan sade att "tyskarna kokade belgiska småbarn i olja", dels man kanske helt enkelt (brutalt nog) inte brydde sig om det.
Men man kan väl möjligen förstå att man vägrade att tro på omfattningen av det hela. Dessa mord i industriell skala...
-
Artur Szulc
- Medlem
hej!
De allierade kände till vad som hände i europa, mycket tack vare den polska motståndsrörelsen. Alla här känner väl till den polske kuriren Jan Karski. Han rapporterade regelbundet till den polska exilregeringen, som i sin tur rapporterade till den brittiska regeringen.
Angående övergepp från östeuropeiska grupper mot judar. Visst, förekom det övergrepp, men varför sattes det ingen press på Vichy-Frankrike? Den franska polisen hjälpte mer än gärna till med att arrestera och överlämna franska judar till de tyska myndigheterna.
m vh
Artur
De allierade kände till vad som hände i europa, mycket tack vare den polska motståndsrörelsen. Alla här känner väl till den polske kuriren Jan Karski. Han rapporterade regelbundet till den polska exilregeringen, som i sin tur rapporterade till den brittiska regeringen.
Den polska motståndsrörelsen gjorde vad den kunde för att stödja det judiska upproret. Bland annat smugglades det in pistoler och några handgranater. Polska hemarmen saknade själv vapen, endast var tionde hemarmésoldat var beväpnad med ett handeldvapen.Upproret i Warszawagettot fick inget stöd, man såg inte till att hjälpa till med utsmugglingen av judar ifrån de okuperade områdena, man satte ingen press på ansvariga tyskar, man försökte inte förhindra övergrepp ifrån östeuropeiska grupper mot judarna, man försökte inte gå via vatikanen mm, listan kan göras lång.
Angående övergepp från östeuropeiska grupper mot judar. Visst, förekom det övergrepp, men varför sattes det ingen press på Vichy-Frankrike? Den franska polisen hjälpte mer än gärna till med att arrestera och överlämna franska judar till de tyska myndigheterna.
m vh
Artur
Just det, Kurt Gerstein hette han: http://www.nizkor.org/hweb/people/e/eic ... t-054.htmlD. Andersson skrev:Jag minns inte exakt vare sig myndighet eller tidpunkt. Gitta Sereny skrev om det i någon bok. Antagligen underrättelsetjänsten som fick informationen. Direkt från en SS-officer kom den åtminstone.
När vi ändå är inne på ämnet, vill jag påminna om att förintelsen omfattade 12-15 miljoner människor (jag tror mig ha sett siffror bortåt 18 miljoner, det finns inget känt exakt antal), mest judar, polacker, ukrainare och ryssar. 6 miljoner av dessa var judar.
Siffran '6 miljoner' som nämns ofta som om den skulle täcka hela förintelsen men den omfattar alltså bara en av de drabbade befolkningsgrupperna. Jag tycker det är synd att de övriga 6-9 miljonerna ska glömmas bort.
/jr
Jag har inte fått intrycket om att det skulle ha varit så, tvärt om så satt man mer eller mindre med armarna i kors och tog väl betalt för de få vapen man sålde in till gettot. Men det är inget jag har läst så detaljerat om, så mitt intryck kan kanske vara fel, har du några bra källor på den polska motståndsrörelsens stöd till det judiska upproret?stanislav skrev:Den polska motståndsrörelsen gjorde vad den kunde för att stödja det judiska upproret.