Än sen? Han måste ju ändå ange källorna, och ingen lärare kan ju se skalman som en vetenskaplig källa?Schwalbe skrev:När jag gick i skolan var jag tvungen att klara mitt skolarbete själv....
Sveriges arméer
-
theeverything
- Medlem
Tackar för dessa utmärkta svar. Liten fråga bara. Brigadernas egna artilleri? Fanns brigaderna i organisationen redan då? Hur många per fördelning? 3?JohnT skrev:12 bat till 1937 då man började omorganisera sig från 4 till 6 fördelningar a 9 bataljoner. Dock fick varje fördelning mer artilleri så antalet skyttesoldater ökade inte men totala eldkraften.theeverything skrev:Kanske frågan är lite OT men ändå. Hur många infanteribataljoner hade en (infanteri) fördelning (med tanke på att övriga länders divisioner hade 9 eller 12)?
Fast det kom ett krig emellan och så småning om vart det 10 fördelningar a 9 bataljoner.
- 1939 ca 20 000 mantheeverything skrev: Vad var personalstyrkan hos en fördelning?
Kårartilleriet A6 + brigadernas egna artilleri.theeverything skrev: Hade vi artilleribataljoner utanför fördelningarna?
Cheers
/John T.
Varsågodtheeverything skrev:
Tackar för dessa utmärkta svar. Liten fråga bara. Brigadernas egna artilleri? Fanns brigaderna i organisationen redan då? Hur många per fördelning? 3?
Brigaderna var fristående "regementen" Se nedan
Jag hittade faktiskt ett fel i Braunstein
En sak jag vill trycka på är att en av de största skillnaden mellan 1937 och 1944 var i synen på lokalförsvaret. 1936 var det ett uppbåd med armbindel och gevär, befälet var antingen pensionerade officerare eller ett hedersuppdrag för någon civil beslutfattare. Det fanns bataljonschefer utan någon officersutbildning men var disponent på bruket!tyskaorden skrev:
Kungl. Södra skånska regementet (I 7) Ystad motoriserades och bildade 1943 7. motorbrigaden
1937 bildade de kvarvarande fyra kavalleriregementena (K 1 Kungl. Livregementet till häst Stockholm, K 2 Kungl. Skånska kavalleriregementet Helsingborg, K 3 Kungl. Livregementets husarer Skövde och K 4 Kungl. Norrlands dragonregemente Umeå) 1. kavalleribrigaden. Denna motoriserades 1941 och blev 8. motorbrigaden, vilken 1943 överfördes till de nybildade pansartrupperna som 8. pansarbrigaden. K 2 blev 1942.10.01 P 2 Kungl. Skånska pansarregementet.
Kungl. Skaraborgs regemente I 9, överfördes 1942 till pansartrupperna som P 4 Kungl. Skaraborgs pansarregemente. P 4 uppsatte 1943 9. pansarbrigaden.
Kungl. Södermanlands regemente I 10, överfördes också det till pansartrupperna som P 3 Kungl. Södermanlands pansarregemente. Detta uppsatte 1943 10. pansarbrigaden.
1939.09.30 indrogs Kungl. Göta Livgarde (I 2). 1943 började återuppsättandet av regementet som ett pansarförband - P 1 Kungl. Göta pansarlivgarde.
Framåt 1943-44 var det samma överåriga gubbar (35-47år) med rimlig utbildning och utrustade med mycket fler tunga vapen (kulsprutor och pvkanoner) än vad som fanns i fältarmén. I befästningar och betongbunkrar inlindade i taggtråd och minfält.
cheers
/John T