Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Mikael Karlsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Mikael Karlsson » 1 februari 2004, 22:12
Vi gick aldrig igenom någon av dom långa gångarna dessvärre, det hade varit intressant!
Vem bryr sig om skyltar?
Tänkte att jag lika gärna kunde ta lite bilder, hade dom stoppat mig vid utgången (vilket dom inte gjorde) så var jag såpass smart så jag tog några mindre viktiga bilder på ett minneskort (typ 2-3 stycken) som jag satte i kameran som jag då kunde ha tagit bort, dom andra minneskorten gömdes.

-
Nizze
- Medlem
"Arbeit macht frei."
Översättning? nån?
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Arbete gör frihet
("skapar" frihet)
Alltså inte "Arbete görs gratis" som nån kanske kan tro.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ordagrant: "Arbete gör fri." ("Machen" betyder "göra".)
Normalt översatt: "Arbete ger frihet."'
Mvh Petter
-
Morthaur
- Medlem
Poolen.
Rakt fram bakom muren var avrättningsplatsen...
Vilka använde poolen?
Röda korset besökte lägret en gång för att se hur dom som bodde där hade det, naturligtvis byggdes fina toaletter och duschar som senare aldrig kom att användas...
Hur vet man det? Har själv varit i fästningen men kommer inte ihåg så mycket.
-
Necros
- Medlem
Röda korset besökte lägret en gång för att se hur dom som bodde där hade det, naturligtvis byggdes fina toaletter och duschar som senare aldrig kom att användas...
Hur vet man det? Har själv varit i fästningen men kommer inte ihåg så mycket.
Detta fann jag på under följande länk:
http://motlc.wiesenthal.com/text/x32/xm3235.html
The International Red Cross Visit.
At the end of 1943, when word spread in the outside world of what was happening in the Nazi camps, the Germans decided to allow an International Red Cross investigation committee to visit Theresienstadt. In preparation, more prisoners were deported to Auschwitz, so as to reduce congestion. Dummy stores, a cafe, a bank, kindergartens, a school, and flower gardens were put up. The committee's visit took place on July 23, 1944; the meetings of the committee members with the prisoners had all been prepared in advance, down to the last detail. In the wake of the "inspection" the Nazis made a propaganda film showing how the Jews were leading a new life under the protection of the Fuhrer. When filming was completed, most the "cast, " were deported to Auschwitz.
/Mikael
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 3 februari 2004, 15:31
När jag var i lägret så fick jag också berättat för mig att de snyggade till endast fasaderna till de hus som låg längst den väg rödkorsets skulle gå längst. När de skulle spela in några scener med några barn som äter fick de ta om scenerna 4-5 gånger eftersom barnen åt upp de bröd de fick så snabbt.
/Martin
-
Mikael Karlsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Mikael Karlsson » 3 februari 2004, 20:29
Dom som använde poolen var familjen till "lägerinnehavaren".
Ang. propagandafilmen så fick vi se delar av den i en informationsfilm, dom hade fixat med fotbollsmatcher och andra saker också.
-
Stevster
- Medlem
Martin Tunström skrev:När jag var i lägret så fick jag också berättat för mig att de snyggade till endast fasaderna till de hus som låg längst den väg rödkorsets skulle gå längst. När de skulle spela in några scener med några barn som äter fick de ta om scenerna 4-5 gånger eftersom barnen åt upp de bröd de fick så snabbt.
/Martin
Har också hört att många byggnader endast var kullisser för att lura röda korset och västerlänningar som besökte lägret för inspektion. Har även läst att det fanns en atelje där de främsta judiska konstnärerna satt och målade på uppdrag av nazisterna, nån som vet om det stämmer eller om konstvärken fortfarande finns kvar. Boken heter förövrigt "Gömstället" av Lorie ten Boom, om någon är intresserad.
-
Mikael Karlsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Mikael Karlsson » 9 februari 2004, 21:43
Stevster skrev:Martin Tunström skrev:När jag var i lägret så fick jag också berättat för mig att de snyggade till endast fasaderna till de hus som låg längst den väg rödkorsets skulle gå längst. När de skulle spela in några scener med några barn som äter fick de ta om scenerna 4-5 gånger eftersom barnen åt upp de bröd de fick så snabbt.
/Martin
Har också hört att många byggnader endast var kullisser för att lura röda korset och västerlänningar som besökte lägret för inspektion. Har även läst att det fanns en atelje där de främsta judiska konstnärerna satt och målade på uppdrag av nazisterna, nån som vet om det stämmer eller om konstvärken fortfarande finns kvar. Boken heter förövrigt "Gömstället" av Lorie ten Boom, om någon är intresserad.
Förhoppningsvis så var det inte kvar i lägret när det var översvämmningar.
Alla möbler och många byggnader hade förstörts p.g.a dom, bl.a fick vi inte gå in i ett större område med baracker samt ett vakttorn (som jag hade sett fram emot eftersom att jag inte hade någon kamera vid mitt första besök för ett par år sedan).

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 9 februari 2004, 21:51
Mikael Karlsson skrev:Stevster skrev:Martin Tunström skrev:När jag var i lägret så fick jag också berättat för mig att de snyggade till endast fasaderna till de hus som låg längst den väg rödkorsets skulle gå längst. När de skulle spela in några scener med några barn som äter fick de ta om scenerna 4-5 gånger eftersom barnen åt upp de bröd de fick så snabbt.
/Martin
Förhoppningsvis så var det inte kvar i lägret när det var översvämmningar.
Alla möbler och många byggnader hade förstörts p.g.a dom, bl.a fick vi inte gå in i ett större område med baracker samt ett vakttorn (som jag hade sett fram emot eftersom att jag inte hade någon kamera vid mitt första besök för ett par år sedan).

Nu pratade jag om den lilla staden som låg brevid fästningen(som också användes för att inkvartera fångar), den finns fortfarande kvar(såg en dokumentär film i en av byggnaderna) och är ej gjord av kullisser och dylikt.
/Martin
-
Mikael Karlsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Mikael Karlsson » 9 februari 2004, 21:56
Det var mer konstverken osv som jag syftade på.
Kan nämna att staden också var kraftigt översvämmad, lägg till någon meter vatten på t.ex bilden av huset där soldaterna/vakterna bodde, ungefär i samma höjd låg även byn...
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 9 februari 2004, 23:55
Mikael Karlsson skrev:Det var mer konstverken osv som jag syftade på. [...] Kan nämna att staden också var kraftigt översvämmad
?
Som jag sa tidigare så finns staden kvar och folk bor där.
/Martin
-
Lindir
- Medlem
Martin Tunström skrev:Mikael Karlsson skrev:Det var mer konstverken osv som jag syftade på. [...] Kan nämna att staden också var kraftigt översvämmad
?
Jag kan inte riktigt se motsägelsen mellan era påståenden ...
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 10 februari 2004, 00:05
Lindir skrev:Martin Tunström skrev:Mikael Karlsson skrev:Det var mer konstverken osv som jag syftade på. [...] Kan nämna att staden också var kraftigt översvämmad
?
Jag kan inte riktigt se motsägelsen mellan era påståenden ...
Folk bodde i staden(torrt och fint var det där) och jag såg en dokumentärfilm i en av stadens byggnader, därför kan det inte ha varit kraftig översvämmat! [Om han nu inte pratade om de översvämningar som drabbade Tjeckien 2002, men jag var där då]
/Martin