Trots ivriga försök har jag inte lyckats skaka av mig kriget i Nordafrika. Efter en bok och fem besök på slagfältet El Alamein trodde jag att intresset sinat. Men efter ett besök i Tobruk i höstas där jag såg detaljer av perimetern och färdades Gazalalinjen till Bir Hacheim sextio kilometer ner i öknen var jag skyddslös. Egentligen var det bara research för ytterligare en slagfältsresa med Pelle Mohlin Travel som förde mig dit.
Men nu är jag igång med skrivandet igen, denna gång gäller det tiden före El Alamein. Här behöver jag naturligtvis kvalificerad hjälp, ensam är inte stark såvida man inte pruttar ur sig en deckare eller annat trivialt. Åker därför till Canberra 1 maj /ingen demonstration för mig i år../ och sätter mig i Australian War Memorials arkiv några veckor. Där finns också en historiker som jag kommer att möta. Träffar även Bob Anson, en 92-årig veteran som var signalist i bataljonen 2/17 i den legendariska 9. infanteridivisionen. Har nyss startat Tobruk-bloggen http://www.ninor.se för att mjuka upp pekfingrarna.
Utöver förstahandskällor och personliga besök har jag förstått att mycket värdefullt kan komma fram genom att kasta fram frågor på Skalman. Framförallt kan ytterligare förstahandsmaterial dyka upp typ: "min morfar var där och han har brev till min mormor.." eller annat smått och gott. Och ur de strategiska och taktiska resonemang som förs i detta forum kan också mycket gott komma fram. Jag såg att Melina fick mycket kött på benen bara genom att fråga Varför vann de allierade? Själv har jag haft väldigt stor nytta av Van Crevelds logistiska resonemang då det gäller frågan om varför Rommel inte lyckades knäcka Tobruk med belägring. Kanske du på liknande sätt har skapat dig en uppfattning om t ex varför australierna lyckades hålla stånd mot alla odds? Churchill trodde på två månader, och han om någon var optimist. Nå, har du någon teori?
Belägringen av Tobruk 1941
Re: Belägringen av Tobruk 1941
Intressant frågeställning, dock smalare än normalt. Jag tror måste måste titta utanför den taktiska boxen - logistik samt flyg och flotta måste ha varit bakom mycket här. Berätta vänligen vad du får fram - fler än jag är intresserade även om vi inte kan bidraga med mycket.
MVH
Hans
MVH
Hans