Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?
Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?
Ja, jag vet, en mängd bissara, omoraliska och depraverade, inhumanda experiment på judiska fångar i dödslägren. Men VAD var det för saker han utförde, och vad ville han uppnå med det? visst jag kan gissa, men det skadar inte att få saker beskrivna/förklarade. ok, bra?
mvh
mvh
Lite OT, men Mengeles familj drev ett företag som tillverkade jordbruksmaskiner: Karl Mengele & Söhne Maschinenfabrik. Att företaget finns kvar är kanske inte så konstigt, men ofattbart nog marknadsför de fortfarande maskinerna under namnet "Mengele"!
Snacka om inarbetat varumärke...
http://www.reco.co.uk/mtfh.html
http://www.reco.co.uk/mtfh.html
Bahaha... Men man kan ju fråga sig vilket "Brand value" det har att ha Josef Mengele som associativ symbol för företaget... Det lär ju knappast vara Josef man hänsyftar till när man arbetar med varumärkets "promise of performance"....
men coolt är det, så ngn tysk film för något år sedan där en traktor drog runt på ett fält med en skön gödningsspridare på släp på vilken det med stora bokstäver stod "mengele" - wicked!
/a
men coolt är det, så ngn tysk film för något år sedan där en traktor drog runt på ett fält med en skön gödningsspridare på släp på vilken det med stora bokstäver stod "mengele" - wicked!
/a
Är det någon som har mer information om vad tvillingarna utsattes för? Har själv undrat detta en längre tid. Den här organisationen C.A.N.D.L.E. vilka har skapat den? Det verkar ju vara de överlevande men de skriver som om de ingick i detta program som tyskarna skapat, varför döpa det på engelska?
mvh Alex Robsahm
mvh Alex Robsahm
Firmalogon står med bokstäver som är flera meter höga på fabriksbyggnaden, ingen blygsamhet där. Vem är generalagent för Mengele & Söhne?g3space skrev:Lite OT, men Mengeles familj drev ett företag som tillverkade jordbruksmaskiner: Karl Mengele & Söhne Maschinenfabrik. Att företaget finns kvar är kanske inte så konstigt, men ofattbart nog marknadsför de fortfarande maskinerna under namnet "Mengele"! Snacka om inarbetat varumärke...
MVH
Re: Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?
Är du intresserad av ämnet, så läs om de Japanska forskningsprogrammet, om Enhet 731 (Unit 731) och Ishii Shiro. Filmen "Men behind the sun" av T. F. Mous tar även upp ämnet och handlar om livet på Enhet 731.metmask skrev:Ja, jag vet, en mängd bissara, omoraliska och depraverade, inhumanda experiment på judiska fångar i dödslägren. Men VAD var det för saker han utförde, och vad ville han uppnå med det? visst jag kan gissa, men det skadar inte att få saker beskrivna/förklarade. ok, bra?
mvh
Det är riktigt obehagligt, jag är verkligen förvånad över att man inte läser om detta i skolan!
/Eirk
Som sagt, "Eldens barn" är ok. Brister kanske lite i trovärdighet pga den extremt konstiga notapparaten.
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 27 gånger.
- Kn Korrekt
- Medlem
Affe, vad i hela friden tycker du är "coolt" med namnet Mengele? För oss normalt funtade ger det enbart associationer till mord och förbrytelser.affe skrev:Bahaha... Men man kan ju fråga sig vilket "Brand value" det har att ha Josef Mengele som associativ symbol för företaget... Det lär ju knappast vara Josef man hänsyftar till när man arbetar med varumärkets "promise of performance"....
/a
Om jag inte har helt så var det ett moraliskt dilemma för forskarna efter VK 2 om man skulle använda forskningsresultaten som tyskarna och japanerna kommit fram till.
Då menar jag meningsfulla forskningsresultat och inte konstiga experiment utan ex såna som faktsiskt var "seriösa" men osmakliga för att man experimenterat på levande människor.
Det var två "skolor" som argumenterade mot varanadra. Dels dom som sade att det var fel att använda deras forskningsresultat eftersom de använt människor som försökskaniner. Den andra sidan tyckte att man skulle använda resultaten eftersom annars ju försökskaninerna dött helt förgäves, nu kunde deras lidande förhoppningsvis hjälpa någon.
Vilken sida som "vann" vet jag inte, men en svår moralisk fråga är det ändå
Då menar jag meningsfulla forskningsresultat och inte konstiga experiment utan ex såna som faktsiskt var "seriösa" men osmakliga för att man experimenterat på levande människor.
Det var två "skolor" som argumenterade mot varanadra. Dels dom som sade att det var fel att använda deras forskningsresultat eftersom de använt människor som försökskaniner. Den andra sidan tyckte att man skulle använda resultaten eftersom annars ju försökskaninerna dött helt förgäves, nu kunde deras lidande förhoppningsvis hjälpa någon.
Vilken sida som "vann" vet jag inte, men en svår moralisk fråga är det ändå