Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
metmask
Medlem

Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?

Inlägg av metmask » 5 juni 2003, 14:35

Ja, jag vet, en mängd bissara, omoraliska och depraverade, inhumanda experiment på judiska fångar i dödslägren. Men VAD var det för saker han utförde, och vad ville han uppnå med det? visst jag kan gissa, men det skadar inte att få saker beskrivna/förklarade. ok, bra?

mvh

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 5 juni 2003, 14:38

Lite info, vet int ehur mycket som stämmer...

http://www.candles-museum.com/mengele.htm

/a

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 5 juni 2003, 16:14

Lite OT, men Mengeles familj drev ett företag som tillverkade jordbruksmaskiner: Karl Mengele & Söhne Maschinenfabrik. Att företaget finns kvar är kanske inte så konstigt, men ofattbart nog marknadsför de fortfarande maskinerna under namnet "Mengele"! 8O Snacka om inarbetat varumärke...

http://www.reco.co.uk/mtfh.html

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 5 juni 2003, 16:27

Bahaha... Men man kan ju fråga sig vilket "Brand value" det har att ha Josef Mengele som associativ symbol för företaget... Det lär ju knappast vara Josef man hänsyftar till när man arbetar med varumärkets "promise of performance"....

men coolt är det, så ngn tysk film för något år sedan där en traktor drog runt på ett fält med en skön gödningsspridare på släp på vilken det med stora bokstäver stod "mengele" - wicked!

/a

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 5 juni 2003, 17:41

Är det någon som har mer information om vad tvillingarna utsattes för? Har själv undrat detta en längre tid. Den här organisationen C.A.N.D.L.E. vilka har skapat den? Det verkar ju vara de överlevande men de skriver som om de ingick i detta program som tyskarna skapat, varför döpa det på engelska?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 5 juni 2003, 23:37

g3space skrev:Lite OT, men Mengeles familj drev ett företag som tillverkade jordbruksmaskiner: Karl Mengele & Söhne Maschinenfabrik. Att företaget finns kvar är kanske inte så konstigt, men ofattbart nog marknadsför de fortfarande maskinerna under namnet "Mengele"! Snacka om inarbetat varumärke...
Firmalogon står med bokstäver som är flera meter höga på fabriksbyggnaden, ingen blygsamhet där. Vem är generalagent för Mengele & Söhne?

MVH

OldToad
Ny medlem

Megelesidor....

Inlägg av OldToad » 6 juni 2003, 01:40

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Re: Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?

Inlägg av Erik F » 9 juni 2003, 15:28

metmask skrev:Ja, jag vet, en mängd bissara, omoraliska och depraverade, inhumanda experiment på judiska fångar i dödslägren. Men VAD var det för saker han utförde, och vad ville han uppnå med det? visst jag kan gissa, men det skadar inte att få saker beskrivna/förklarade. ok, bra?

mvh
Är du intresserad av ämnet, så läs om de Japanska forskningsprogrammet, om Enhet 731 (Unit 731) och Ishii Shiro. Filmen "Men behind the sun" av T. F. Mous tar även upp ämnet och handlar om livet på Enhet 731.
Det är riktigt obehagligt, jag är verkligen förvånad över att man inte läser om detta i skolan!

/Eirk

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 9 juni 2003, 16:06

Naturligtvis tas det inte upp för amrekanarna gjorde ett avtal om de fick :roll: forsknings :roll: matrialet så skulle de inte bli åtalade för några förbrytelser.

Eftersom det är alltid segraren som skriver historien så tystas en sådan historia ner eftersom amrekanarna handlade så omoraliska i frågan.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 9 juni 2003, 19:38

Som sagt, "Eldens barn" är ok. Brister kanske lite i trovärdighet pga den extremt konstiga notapparaten.
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem

Inlägg av Yakima » 9 juni 2003, 19:41

Eldens barn är en bra bok om Mengele.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 9 juni 2003, 21:31

eller också
Mengele Av Gerald L. Posner

finns på bokus

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 9 juni 2003, 21:40

Om man är medlem i SMB och till dem rekommenderar tre personer som kan tänkas bli medlemmar så får man en gratis bok. En av böckerna man kan välja på är just Eldens barn. Jag har själv valt den så jag hoppas den är bra och att den trillar ned i brevlådan snart.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 11 juni 2003, 12:55

affe skrev:Bahaha... Men man kan ju fråga sig vilket "Brand value" det har att ha Josef Mengele som associativ symbol för företaget... Det lär ju knappast vara Josef man hänsyftar till när man arbetar med varumärkets "promise of performance"....

men coolt är det, så ngn tysk film för något år sedan där en traktor drog runt på ett fält med en skön gödningsspridare på släp på vilken det med stora bokstäver stod "mengele" - wicked!

/a
Affe, vad i hela friden tycker du är "coolt" med namnet Mengele? För oss normalt funtade ger det enbart associationer till mord och förbrytelser.

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 11 juni 2003, 14:05

Om jag inte har helt så var det ett moraliskt dilemma för forskarna efter VK 2 om man skulle använda forskningsresultaten som tyskarna och japanerna kommit fram till.

Då menar jag meningsfulla forskningsresultat och inte konstiga experiment utan ex såna som faktsiskt var "seriösa" men osmakliga för att man experimenterat på levande människor.

Det var två "skolor" som argumenterade mot varanadra. Dels dom som sade att det var fel att använda deras forskningsresultat eftersom de använt människor som försökskaniner. Den andra sidan tyckte att man skulle använda resultaten eftersom annars ju försökskaninerna dött helt förgäves, nu kunde deras lidande förhoppningsvis hjälpa någon.

Vilken sida som "vann" vet jag inte, men en svår moralisk fråga är det ändå

Skriv svar