Kan någon hjälpa mig?
I Åbo sattes det upp tre batterier med 75mm luftvärnskanoner från Bofors som från börja var beställda av Thailand.
I huvudsak bemannade med Svenska frivilliga.
Det fanns dessutom tre finska ubåtskanoner som användes som LV när ubåtarna frös inne, Batteri Runsala.
Där fanns det också Svenska frivilliga
Sedan fanns det en 25mm LV akan som sattes på ångaren Onninen(stavning?) som transporterade frivilliga från Sverige till Finland
Och sedan kommer min fråga vet någon om det fanns några 40mm kanoner från Sverige i något av dessa förband?
Jag har en uppgift att två 40mm akak M/36 som hade suttit på minläggaren Drottning Viktoria (Hjälpkryssare/Tågfärjan)
skickades till Finland med svenska frivilliga
men jag vet inte vart och det verkar inte stämma med Frivilligkåren uppe i norr.
tack på förhand
/John
Åbo och Svenska frivilligt luftvärn under vinter kriget
Re: Åbo och Svenska frivilligt luftvärn under vinter kriget
Hej,
jag har precis läst boken "Svenska marinens frivilliga i Finland 1939-1944" och den tar upp allt du behöver veta.
Mvh, Stefan
jag har precis läst boken "Svenska marinens frivilliga i Finland 1939-1944" och den tar upp allt du behöver veta.
Mvh, Stefan
Åbo och svenskt frivilligt luftvärn har ju behandlats i samband med fallet då löjtnant Evald Fock lät avrätta soldat Knut Svensson. Intressant att de var beställda av Thailand! I min hemby Köklax i Esbo ställdes två 40 mm boforspjäser upp för att skydda tillverkningen av granatkastar- och luftvärnsammunition. Pjäserna var tillvekade på licens i Österrike.De sköt sedan ner en I-15 Polikarpov den 20 fenruari 1940. Det ironiska i sammanhanget är att pjäserna avfyrade projektiler med tändrör vilkas tillverkning de skulle skydda!
Jag har läst boken, men äger den inte, så jag kan inte dubbelkolla men då jag lästen den hittade jag inte något om just:
JohnT skrev: ↑2 maj 2019, 22:43Och sedan kommer min fråga vet någon om det fanns några 40mm kanoner från Sverige i något av dessa förband?
Jag har en uppgift att två 40mm akak M/36 som hade suttit på minläggaren Drottning Viktoria (Hjälpkryssare/Tågfärjan)
skickades till Finland med svenska frivilliga
men jag vet inte vart och det verkar inte stämma med Frivilligkåren uppe i norr.
Men det kanske står någonstanns som jag har missat.
Mvh
/John