SS-man identifierad.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

SS-man identifierad.

Inlägg av koroshiya » 05 okt 2025 20:08

essess.png
Mannen som skjuter heter förmodligen Jakobus Onnen, och platsen är klostret i Berdytjiv. The Guardian har skrivit en artikel om det.

Klostret.
Carmelite_Monastery_aerophto.jpg
Det här tror man hände bakom tornet till höger.

Onnen kom från en by nära gränsen till Holland som heter Tichelwarf och han föddes 1906. Det är för sent att ställa honom inför rätta då han dog i strid 1943.

Familjen förstörde hans brev på 90-talet, men hade kvar foton, och visade dem för de som undersökt saken, och sedan har AI jämfört sådana foton med det här.

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... aust-image
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: SS-man identifierad.

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 okt 2025 05:56

Det är nog få på bilden som lever idag och jag tycker den killen i mörkare uniform är yngre än de andra. Är han född runt 1925 så borde han vara runt hundra år idag. Tror nog att AI kom cirka 25-40 år försent för att jaga någon på bilden. Men tar reda på namn och möjligen levnadsår går nog bra ändå.

Förmodligen kan den avrättade mannen också bli identifierad.

Stefan

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem

Inlägg av Borussia » 06 okt 2025 06:17

Det finns så mycket i den bilden som gjort den till vad den blivit och en guldgruva för den som forskar inom ämnet, historia, sociologi, psykologi. Ta bara personen med Luftwaffe uniform, vad gjorde han där? Varje individ i bilden är värd en närmare studie. Var själv på platsen 2019 och på baksidan av klostret finns en massgrav.
berdychiv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 06 okt 2025 17:47

Mycket intressant, och tack för bilden.

Man ska väl inte döma i historia, men herregud. Det är väl meningslöst att spekulera allt för mycket, men Onnen var 12 år 1918, och kan väl ha köpt pratet om dolkstöten och annat. För mig blir det en så underlig kombination, att någon är lärare, och har en sådan ideologi, men så levde jag inte där och då, och vet inte hur det lät i prat mellan människor, eller vad som skrevs i tidningar och annat.

Glömde säga att bilden jag visade är beskuren. I originalet ligger det inte så få redan avrättade nere i en grop framför.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 06 okt 2025 20:11

Fotografiet spreds 1961 av United Press (UPI) under rättegången mot Adolf Eichmann. UPI hade fått den av Al Moss (f. 1910), en polsk jude som förvärvade det i maj 1945 strax efter att han befriats från koncentrationslägret Allach av den amerikanska 3:e armén. Moss, som bodde i Chicago 1961, ville att folk "skulle få veta vad som pågick på Eichmanns tid".
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Jew_in_Vinnitsa

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 07 okt 2025 12:30

Borussia skrev:
Ta bara personen med Luftwaffe uniform, vad gjorde han där?
Ja jag är själv sån så jag kan titta på en sådan bild och kolla in alla detaljer. Han i den civila "tenniströjan" också? Flera verkar bara ha de vanliga svarta kragspeglarna? Och en har såna där, hmm såna där, ja va hetere, axelklaffar(?) som jag bara sett på militärorkestrar från tiden.
Och är det nånslags utbildning? Eller är det där av nyfikenhet?

Och skytten har ingen skjorta under uniformsjackan? (Är det varmt?)

Intressant artikel så intressant vad man kan hitta nu med hjälp av tekniken.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 okt 2025 13:35

Det där vahetere på axelklaffarna visar väl att han är musikare? De brukar ha vita ränder där.

Ordet du letar efter är nog epåletter men jag tror inte att musikarnas snören räknas som sådana.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 okt 2025 18:45

Finns säkert någon ospreybok eller andra böcker där man kan kolla upp vad det är för en typ av soldater, och den civile är väl en invånare i staden som inte är jude.

Det står en i mörkare uniform bakom Onnen, vad? Som verkar ha skärmmössa.

Och till sonderling - det här skall ha varit den 21 juli eller så, någorlunda långt in i östra Europa och en bit söderut. Det var säkert varmt ja. Franska soldater med Napoleon hävdade att de aldrig hade varit med om sådan hetta som de mötte i Ryssland, och de invaderade ändå en bra bit längre norrut.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 okt 2025 19:19

Det är i Ukraina

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 okt 2025 20:26

Ja, och därför tänker jag att det borde vara ännu varmare i Berdytjiv, än utanför Vitebsk där Napoleon var vid ungefär samma tid. Berdytjiv ligger ca. 60 mil längre söderut.

Som kuriosa ligger Vitebsk i Belarus, och inte heller i Ryssland idag.