Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2019, 19:50

tre.jpg
tre.jpg (41.65 KiB) Visad 1196 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 februari 2019, 19:55

1. Vad heter befästningen..?
2. Hur gick anfallet..?
3. Vad var dessa ”Vita italienare” för specialtrupper..?
Som vanligt gissning;

1)Fort Eben Emael 2) Bra - överasknings d:o 3) Luftwaffes Fallskärmsjägare landsatta med glidfpl

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 februari 2019, 20:34

varjag skrev:
10 februari 2019, 19:55

2. Hur gick anfallet..?

2) Bra - överasknings d:o
Varjag har rätt på fråga 2, anfallet gick alldeles utmärkt med fallskärmsjägare trots garnisonens Remington M/1867. :P
Femtiotrean skrev:
10 februari 2019, 19:50
tre.jpg
Och Femtiotrean har knäckt fråga 3 och riktigt identifierat garnisonen. :lol:


Återstår fråga 1 - Vilken befästning handlar det om..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2019, 06:34

Jag kände inte igen befästningen och hade aldrig läst om anfallet, men jag trodde mig ha sett bilder av bron - och jag var rätt!

Jag skulle ha kunnat gissa att "turisterna" var tyska och att trupperna som sattes in var fallskärmsjägare, men jag hade i så fall tittat österut, Polen år 1939 eller t.o.m. Sovjetunion 1941.

(Eben-Emael skulle ha gjort det en ovanligt lätt fråga och floden eller sunden i bilden såg ut att vara avsevärt bredare än Albertkanalen.)

Bild

"Ved besættelsen af Danmark 9. april 1940 forventede tyskerne stor modstand ved fortet og gennemførte derfor verdenshistoriens første vellykkede faldskærmslandsætning med 80 mand på Masnedø. Invasionsstyrken mødte dog ingen modstand, idet fortet kun var bemandet med fortmesteren samt to hjælpere."

https://www.masnedoefort.dk/besaettelse-1940---45

"Tidligt om morgenen sås 12 transportfly af typen Junkers Ju52 fra 8. Staffel af Kampfgeschwader zu besonderen Verwendung (KG.z.b.V.) ind over Storstrømmen med retning mod Masnedø...
Faldskærmsjægerne kom fra 4. Kompanie af 1. Fallschirmjäger Regiment, og hele styrken bestod af to delinger på tilsammen ca. 80 mand. Styrken var under kommando af kompagnichefen, hauptmann (kaptajn) Walter Gericke...
Idet flyene var inde over Masnedø i en højde af ca. 150 meter, kastede faldskærmsoldaterne sig ud af flyene...
Over for denne styrke stod de tabre forsvarere af Masnedøfort, 3 mand i alt, nemlig den civilt ansatte fortmester Henry Schmidt samt de to værnepligtige menige vedligeholdelsesfolk Adolf Kernwein og Olaf Jensen. De to værnepligtige havde godt nok et gevær (antikverede Remington M/1867), men ingen ammunition!"

"Hvide italienere" var förstås höns, en mycket vanlig hönsras i Denmark på den tiden. Besättningen hade lagts "i målpåse" och var inte bemannad i vanligt ordning.

"En ubekræftet skrøne fortæller, at anvendelsen af faldskærmstropper mod Masnedøfort skyldtes en misforståelse. Før 9. april havde tyske officerer været på besøg i og omkring Vordingborg for, under dække som turister eller forretningsmænd, at kende forholdene på forhånd. Under et sådant besøg på et af byens værtshuse, skulle officererne have fået oplyst, at fortet var bevogtet af "hvide italienere".

I den tro, at de "hvide italienere" var en specialstyrke under kodenavn, besluttedes det at indsætte faldskærmsjægerne. Det viste sig senere, at de eneste hvide italienere, der var på fortet, var fortmesterens høns! Denne skrøne er nu imidlertid endeligt afkræftet, men det gør ikke historien ringere."

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 11 februari 2019, 07:27

Ett uttömmande svar som inte ger mycket att tillägga - Uppgiften på Kreta eller Monte Cassino blev snäppet värre för de tyska fallskärmsjägarna än att erövra Masnedøfort. :)

Vidare med Femtiotrean - varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2019, 08:04

Det andra målet (som en skarpögd tittare kanskse såg i kartan ovan) för fallskärmtrupper var Ålborgs flygplats (eller Aalborg lufthavn/flyveplads): "Aalborg: Tyske faldskærmsjægere springer ud over Ålborg. Byens to lufthavne besættes."

Ny fråga:

En soldat (som alldeles uppenbart är tysk) och hans(?) krigsbyte:
krigsbyte.jpeg
Vad? Var? När?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 februari 2019, 22:51

Ja här kommer Kamrat Google till hjälp-

Det är en polsk (Tatra) T-18 pansardressin…..
Polish Tatra draisines captured by the Germans:

Left: draisine of the train Nr. 15 destroyed and apparently burnt at Nasielsk on 5. 9. 1939.
http://derela.pl/tatra.htm

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2019, 04:22

Om man är smart och påhittig och kan i det här fallet gissa att - om man gör som jag tror du gjorde - och googlar "armoured draisin" (eller dylikt) så måste det rätta svaret finnas bland resultaten redan på första sidan...ja, då kan man kalla Google en bra kamrat i quizleken. Men om man bildsöker...då är Google en lika stor lymmel som den som fuskar :lol:
tatra_tbiu.jpg
tatra_tbiu.jpg (62.7 KiB) Visad 1141 gånger
Varjagen äger!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 12 februari 2019, 11:21

Tack Femtiotrean
- och googlar "armoured draisin"
Det är ingen tvekan att den som behärskar ett eller flera annat språk - och kan googla på det, har en fördel framför andra kvissare….
varför leder den engelskspråkiga världen med nästan allting ??? Universalspråk!!

En kvissfråga nyligen besvarades chockartat!
Jag minns inte namnet, men tror mig veta att varjag träffat denne ubåtskapten - och köpt boken direkt ur hans hand?
8O

Det hade jag nu inte; men söker en annan skeppare - som ''jag har gjort det med'' - vem?
och hans fartyg -.jpg
och hans fartyg -.jpg (42.01 KiB) Visad 1122 gånger
som den törstande ubåten glider upp till.....

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 februari 2019, 22:56

Han var -
en tuff kapten.jpg
en tuff kapten.jpg (67.42 KiB) Visad 1083 gånger
och - vad svenskar kallade en stenhård tysk.
(vilket INTE - betydde nazist !)
Dessutom, som synes - ivrig rökare; vilket jag fann sympatiskt :lol:

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 14 februari 2019, 08:31

Otto Kölschbach. Istället för att länka till någon torr wiki tar vi tråden "Tyska blockadbrytare" (över 8 år sedan? tiden går!):
viewtopic.php?f=6&t=37626&p=568461#p568272

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 14 februari 2019, 10:35

HJ skrev:
14 februari 2019, 08:31
Otto Kölschbach. Istället för att länka till någon torr wiki tar vi tråden "Tyska blockadbrytare" (över 8 år sedan? tiden går!):
viewtopic.php?f=6&t=37626&p=568461#p568272

/Håkan
Är det 8 år sedan ? - tiden flyger……
Men HJ har gott minne ! och - helt rätt - frågebilden visar hans befäl - Versorgungschiff BRAKE - tagen i Indiska Oceanen vad jag minns…
md20855092924.jpg
md20855092924.jpg (24.87 KiB) Visad 1060 gånger
HJ frågar, Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 14 februari 2019, 18:22

Tack varjag! Den frågan hade lika gärna kunnat dyka upp sjöfartshistorie-quizzen...

Men nu är vi i denna tråd så vi håller oss på torra land. Europa kryllar av slott, och många var skådeplats för strider. Här är ett slott där en större grupp amerikanska soldater tvingades kapitulera. I omgivningen slogs pansarstyrkor där de amerikanska Shermans hade särskilt svårt att hävda sig.
EttSlott.JPG
EttSlott.JPG (18.4 KiB) Visad 1037 gånger
Var ligger slottet, vad händer, och när?

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 februari 2019, 02:26

Slottet är Clervaux i norra Luxembourg - slaget var det tyska öppningsdraget i Ardennerslaget då det amerikanska
pansaret gicks illa åt….
Clervaux was the first tank battle of the Ardennes offensive and ended in total disaster for the Americans, who permanently lost nearly 60 tanks while the Germans lost only four.[11] The U.S. 707th Tank Battalion was wiped out, losing 46 tanks destroyed and six damaged out of 34 M4 Sherman medium and 18 M3 Stuart light tanks.[11] U.S. infantrymen lacked morale and unit cohesion, with the force at Clervaux surrendering at the first sight of German tanks and only 100 troops out of an entire regiment offering serious resistance
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Clervaux

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 15 februari 2019, 08:55

varjag hittade rätt! Stiligt!

Striderna kring Clervaux då de allierade togs på sängen vid första dagen av Ardenneroffensiven. Mitt i förvirringen sändes två stridsvagnskompanier fram längs en väg över öppet fält "för att reda ut situationen", och blev i stort sett utplånade. Hade de deltagit i försvaret av slottet och byn (som delvis skyddades av en å som förhindrade snabb överfart) hade tyskarna (2:a panserdivisionen) fått det tuffare. Å andra sidan hade tyskarna problem då den pontonbro de lagt över floden Our strax österut havererade, så de fick inte fram styrkor som planerat.

varjag ger oss nästa fråga!

/Håkan

Skriv svar