Sovjetisk historieskrivning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Hans » 27 juni 2014, 16:04

Relaterat. Om man inte gillar statistiken som produceras så kastar man de ansvariga i Gulag och gör om övningen med nytt och bättre resultat.

Bild

Folkräkningen 1937 visade för lite folk (ihjälsvultna eller avrättade) och det kunde man ju inte visa upp - nästa folkräkning 1939 visade exakt vad partiledningen ville ha.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av B Hellqvist » 27 juni 2014, 18:54

Hans skrev:Relaterat. Om man inte gillar statistiken som produceras så kastar man de ansvariga i Gulag och gör om övningen med nytt och bättre resultat.

Bild

Folkräkningen 1937 visade för lite folk (ihjälsvultna eller avrättade) och det kunde man ju inte visa upp - nästa folkräkning 1939 visade exakt vad partiledningen ville ha.

MVH

Hans
Märkligt att man inte såg till att trumma fram kvinnliga stachanoviker, och i och med den nya femårsplanen såg till att förkorta graviditeten till sex månader för att klara produktionsmålen...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av varjag » 28 juni 2014, 12:35

Märkligt att man inte såg till att trumma fram kvinnliga stachanoviker
Jo men det gjorde man Hellqvist!
Fast dom ''producerade i barnsäng''!

Modershjältinnorna bör ej förglömmas......

http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Heroine

Infördes 1944, när de kollossala krigsförlusterna - krävde sovjetkvinnornas osjälviska massavlande - :roll:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av varjag » 30 juni 2014, 12:56

Ett helt underbart exempel på sovjetisk krigshistoria, är en jämförelse mellan två väldiga och samtidiga operationer som
företogs i November 1942.

Den första, Uranus med början 19:e November, känner vi alla till.
Dråpslaget vid Stalingrad, vari den tyska 6:e Armén omringades och förintades på tio veckor. Inte oförtjänt beskrivet som
Den Stora Vändpunkten och - firat i sovjetiska media med tusentals hyllmetrar, filmer, böcker, memoarer etc. etc.

Mycket sämre känt, är att parallellt med Uranus, utlöstes en minst lika stor operation på centralsektorn....
Den s.k. Rzhev-Sychevka offensiven som inleddes den 25:e November.
väklädda kolshiniki överlämnar stridsvagnar.jpg
Här ser vi välklädda och välnärda kolchosbönder överlämna sparpresenter till Tankisti.....för operationen
Dess kodnamn var Mars och avsikten var att pressa tillbaka den tyska fronten sv om Moskva - och att återta
Smolensk,
Operation_mars_schema.jpg
eller - minst komma i närheten av denna viktiga stad.

Krigsguden Mars - var inte alls välvilligt inställd till denna Stalins ''högerkrok''. Som leddes av storheterna Sjukov och Koniev .
Tvärtom - gick Mars rent åt helsicke, med ohyggliga förluster i män och material.
Terrängen var svår, det tyska motståndet segt, skicligt och hårt.
Striderna rasade i fyra veckor, till den 20:e December - då ryssarna tvingades inställa operationerna.

Vi det laget hade Röda Armén förlorat omkring en halv miljon man i dödade, sårade och saknade. Eller bortåt 75% av den insatta
truppen. Av de insatta 1700 stridsvagnarna - gick de allra flesta, säg 1400 - förlorade.

Detta var -
untitled.png
untitled.png (101.14 KiB) Visad 2613 gånger
Sjukovs värsta Nederlag.....och ett svidande sånt, då han drivit trupperna hårt - men resultatlöst.

Men hur, behandlades sedan Operation Mars i den sovjetiska Krigshistorien?

Jo, i den Officiella Det Stora Fosterländska Kriget.....avfärdas den som en parentesisk bagatell på EN sida - :lol:

I Marskalken Sjukovs memoarer, lär den ha fått 2½....(mest ursäkter sägs det)

http://fmso.leavenworth.army.mil/docume ... untrpt.htm

Sovjethistorikerna var skickliga Mörkermän!

Varjag

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av B Hellqvist » 1 juli 2014, 00:26

Hmmm... Mitt lilla sovjetiska häfte verkar inte nämna operation Mars alls.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Hans » 2 juli 2014, 11:28

B Hellqvist skrev:Hmmm... Mitt lilla sovjetiska häfte verkar inte nämna operation Mars alls.
Men den nämner väl det hemliga tillägsprotokollet i Molotov-Ribbetrop-pakten? :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2 ... viet_Union

Vilket måste vara en av de största försöken till historieförfalskningar, tillsammans med Katyn, som Sovjetunionen gav sig in på.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av B Hellqvist » 21 juli 2014, 18:43

Ibland fick Sovjet hjälp från Väst med propagandabilden... Alla vet att det Stora Fosterländska Kriget bröt ut 22/6 1941. Allt dessförinnan var Sovjets fullt legitima anskaffande av en buffert för det anfall Stalin visste skulle komma... (En förklaring som torgfördes i bl.a. en amerikansk propagandafilm från 1943 - det nämns vid 20:45.)


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av varjag » 23 juli 2014, 13:14

B Hellqvist skrev:Ibland fick Sovjet hjälp från Väst med propagandabilden... Alla vet att det Stora Fosterländska Kriget bröt ut 22/6 1941. Allt dessförinnan var Sovjets fullt legitima anskaffande av en buffert för det anfall Stalin visste skulle komma... (En förklaring som torgfördes i bl.a. en amerikansk propagandafilm från 1943 - det nämns vid 20:45.)

:) - Enligt samstämmiga vittnen i Stalins omedelbara närhet när Barbarossa slogs ut - trodde Den Allsmäktige i 24 timmar eller mer - att det kunde vara en provokation av fascistgeneralerna.....som Hitler kanske inte visste om ----- 8O

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Amund » 23 maj 2018, 20:23

Läser (för andra gången) Gunnar Hägglöfs bok Sovjet-Ryssland (författaren var diplomat i Sovjetunionen 1930 samt efter kriget 1946-47). I ett intressant kapitel återger han hur Andra Världskriget beskrivs i de sovjetiska historieböckerna, författaren ger ett sammandrag av vad som undervisas för eleverna i landet och boken är skriven 1978.

Hans iakttagelser är en översättning av historikern Graham Lyons översättning.

Kort sammanfattning av sammanfattningen:

Generellt: Hela VK2 var ett stadium av utvecklingen enligt Leninismen, en sista etapp där imperialismens nationalstater försöker genomföra kapitalismens slutliga steg som innebär att man försöker förslava folkslag och dominera världen. Chamberlain och Daladiers eftergiftspolitik har endast syftet att pusha Hitler i en östlig riktning där kapitalismens fiender kan försvaga varandra. Ända fram till sent 1944 ska brittiska och amerikanska agenter ha försökt sluta en separatfred med Hitler i syfte att besegra Sovjetunionen. En annan anmärkningsvärd detalj är att det tyska angreppet mot Sovjet i juni 1941 ska ha hälsats med oförställd förtjusning av de reaktionära kretsarna i Väst. Den amerikanske senatorn Harry Truman ska samma dag ha sagt att om Tyskland håller på att segra så hjälper vi Sovjet, och tvärtom om Sovjet verkar slå Hitler så hjälper vi tyskarna, huvudsaken att så många som möjligt blir dödade.

Finska vinterkriget: ”Uppeggade av det fascistiska Tyskland och andra imperialistiska makter släppte de reaktionära krafterna i Finland loss kriget mot Sovjetunionen. Antisovjetiska krafter i USA, England och Frankrike var överförtjusta över nyheten att krig brutit ut och hoppades att detta skulle betyda början till ett stort krig. Emellertid gick Röda Armén till anfall på Karelska Näset i februari 1940 och en månad senare fick de finska militaristerna be om fred”.

Molotov-Ribbentroppakten: "I augusti 1939 hade Sovjetunionens internationella ställning utsatts för allvarliga påfrestningar. Tyskland förberedde en attack mot Polen. De japanska militaristernas provokationer förekom allt oftare; de var engagerade i militära äventyr vid Sovjetunionens gränser i Fjärran Östern. Sovjetunionen var alltså nu ställd inför utsikten att både bli internationellt isolerat och indraget i krig i väster såväl som i öster.

Det var vid denna tidpunkt som Tyskland föreslog Sovjet att underteckna en tioårig icke-angreppspakt. Sovjetunionens accept av detta tyska förslag gjorde det möjligt att undvika krig på två fronter och att vinna tid för att stärka landets försvar [lite som det svenska narrativet under VK2? – Min anmärkning]. Det var västmakternas svekfulla politik som tvingade Sovjetunionen till detta steg. Sovjetunionen förstod att Hitler icke hade givit upp sina planer på angrepp mot Sovjetunionen och att hans förslag var en rutinmässig manöver av den fascistiska ledningen.Historien har visat det riktiga i det beslut som fattades. ”Munchenmännen” lyckades inte i sin avsikt att bringa Sovjetunionen i konflikt med fascisterna medan de skulle ha förhållit sig avvaktande. Genom att skickligt utnyttja motsättningarna mellan de imperialistiska makterna hade Sovjetunionen förebyggt en anti-sovjetisk överenskommelse mellan de två grupperna".


Detta är alltså den historieskrivning som ryska medborgare växte upp med under Sovjeteran. Man undrar vad läroböckerna säger efter 1990..?

*Det här är inte hela beskrivningen utan enbart valda delar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Hans » 23 maj 2018, 21:26

Tack Amund.

Vilket bekräftar att jag har gjort ett klokt val att inte läsa fullt ut något från Sovjet (inklusive nyttiga idioter) före 89. Jag har gett det några försök men tidigt gett upp. Det sorgliga är att jag tror Ryssarna är på väg mot samma dravel igen. Hoppas jag har fel. Vitryssarna har inte släppt det än. Ukrainarna är efter Holodomor lite mer kritiska mot sovjetpropaganda.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Amund » 25 maj 2018, 18:32

Vidare matades studenterna även med uppfattningen att de allierade mötte ett obefintligt motstånd på västfronten under och efter D-dagen. Jag gör tolkningen att det är den klassiska kommunistiska uppfattningen att allt är fascism som inte dirigeras från Moskva som gör sig påmind, även liberala och demokratiska stater är på något sätt fascistiska och i maskopi med Nazisterna. Om både Sovjets nazistiska fiende är fascister liksom de kapitalistiska västmakterna blir det ju lätt förvillande för medborgarna om de inte vore i maskopi på något sätt. :roll:
Hans skrev: Det sorgliga är att jag tror Ryssarna är på väg mot samma dravel igen. Hoppas jag har fel.
Ja - det verkar tyvärr som att Ryssland är och alltid har varit omgiven av fiender. I boken som jag nämner ovan skriver författaren att ryssarna av någon anledning tenderar att gärna tillägna de hårdaste och militärt mest framgångsrika härskarna det stoltaste minnet - Ivan den förskräcklige, Peter den Store, Alexander I och naturligtvis Stalin.

Han skriver också (vi talar nu 1978) att han förundras över att man i Väst automatiskt tror att rysk opposition är liberal och västvänlig, han betonar hur mycket starkare den nationalistiska och ortodoxa ryska traditionen är jämfört med "oryska" västerländska idéer.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av erep » 26 maj 2018, 19:24

Hans skrev:Tack Amund.

Vilket bekräftar att jag har gjort ett klokt val att inte läsa fullt ut något från Sovjet (inklusive nyttiga idioter) före 89. Jag har gett det några försök men tidigt gett upp. Det sorgliga är att jag tror Ryssarna är på väg mot samma dravel igen. Hoppas jag har fel. Vitryssarna har inte släppt det än. Ukrainarna är efter Holodomor lite mer kritiska mot sovjetpropaganda.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans
Här i Finland följer media Ryssland mera än svensk eller kontinental media. Man ser därför en hel del mera om deras färska tokigheter. Det mesta är såklart på finska i vår media.

Prova på t.ex detta med översättare
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005470063.html

Ryssarna är inte på väg till samma skräp, utan har varit där i ett antal år. Under tidigt 90-tal publicerades riktig historia, men numera har även de ryska historikerna som då publicerade riktig historia fallit in i statspropagandan. Du kan helt enkelt inte leva i Ryssland numera om du publicerar riktig historia. Regimen i Kreml har ju infört en lag om att det är förbjudet att komma med påståenden som skadar Rysslands historia.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Hans » 26 maj 2018, 21:59

Jag fick det bara översatt till punkt 3 men det räckte, måste nog ta ett glas Marskens för att lugna mig.

Enligt din bedömning, hur länge hade vi ett fönster öppet för att titta på ryska/sovjetiska arkiv - och hur länge kunde ryssar själva titta neutralt på sin historia? 89-91 till Putin?

Såsom västsvensk gillar jag annars skarpt Anna-Lena Laurén's analyser, vad tycker ni östsvenskar?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Amund » 27 maj 2018, 07:51

Tack Erep för länken, det går hyfsat att förstå med Google translate, åtminstone huvuddragen. Man undrar om det är självcensur eller tysta direktiv uppifrån? Man undrar även om och hur den historiska forskningen ser ut, självklart är ingen forskning helt fri men jag fruktar att vi kommer att få se mer styrning och tydligare ramar även i andra länder framöver. Historieskrivningen blir mer och mer en del av den styrande regimens narrativ och legitimerar därmed ofta dagspolitiken. Just ett lands historia är också så känslomässigt laddad att en regim gärna använder sig av dess glans, inte minst i Ryssland.
Hans skrev: Såsom västsvensk gillar jag annars skarpt Anna-Lena Laurén's analyser, vad tycker ni östsvenskar?
Även i Norrland är uppfattningen (min i alla fall) att hon är helt suverän - hon blandar beundran för Ryssland med observant och skarp kritik. :)

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Sovjetisk historieskrivning

Inlägg av Ördög » 24 februari 2021, 18:58

Kanske det är fler av er som också är aktiva på, eller brukar besöka, Flashbacks forum. Här är några trådar som kanske intresserar.

Ryssland anklagar Finland för "folkmord" under WWII - "ryssar dödades i gaskammare"
https://www.flashback.org/t3140826

Samlingstråd om Kremls historietolkning & angrepp på påstådd "historieförfalskning"
https://www.flashback.org/t2858032

Rysk TV-kanal: "Finland provocerade fram vinterkriget på uppdrag av Nazityskland"

https://www.flashback.org/t2860284

Skriv svar