Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 11 maj 2018, 14:29

varjag skrev:Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Varjag
Postar även här en liten korrigering. Google klarar inte av särskilt bra att översätta finska.

Artikeln nämner att planens namn var "Suomen antautumissuunnitelma", vilket betyder Finlands kapitulationslpan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 22:02

Oläst inläggav currahee » fre maj 11, 2018 1:29 pm

Gissar att han är ledare för detta... 8-)
Jojomensan -
Sveriges egen Phurer.jpg
Sveriges egen Phurer.jpg (49.68 KiB) Visad 483 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Birger_Furug%C3%A5rd

currahee äger frågan!

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 12 maj 2018, 00:08

erep skrev:
varjag skrev:Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Varjag
Postar även här en liten korrigering. Google klarar inte av särskilt bra att översätta finska.

Artikeln nämner att planens namn var "Suomen antautumissuunnitelma", vilket betyder Finlands kapitulationslpan.
Tack erep, skillnaden mellan ''överlämnande'' och ''kapitulation'' - är ju liten.
Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

Det är min övertygelse, att Stalin 1939-1940 - siktade mot att införliva alla Tsarryska områdena - med Sovjetunionen.
Finland, Estland, Lettland & Litauen. (Jmfr Kuusinen-regeringen....)

Det var enbart p.g.a. Finlands sega motstånd - som han övergav den finska delen av sin plan.....

Sverige har mycket att tacka Finland för !!!! (utan att egentligen begripa det :roll: )

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 12 maj 2018, 08:00

varjag skrev:Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

Det är min övertygelse, att Stalin 1939-1940 - siktade mot att införliva alla Tsarryska områdena - med Sovjetunionen.
Finland, Estland, Lettland & Litauen. (Jmfr Kuusinen-regeringen....)

Det var enbart p.g.a. Finlands sega motstånd - som han övergav den finska delen av sin plan.....

Sverige har mycket att tacka Finland för !!!! (utan att egentligen begripa det :roll: )
Sannerligen! I Max Jakobssons artikel stod det ju också följande:

Molotov sade till en intervjuare 1974: "Vi var kloka som inte annekterade Finland. Det hade blivit ett blödande sår – Människorna där är mycket oresonliga, mycket oresonliga."


:)

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 12 maj 2018, 16:25

Tackar.

Nästa fråga - en staty tillverkad i betong på platsen där något speciellt inträffade i slutet av kriget.
Vad och var?

/ currahee
Bilagor
staty1.png
staty1.png (481.81 KiB) Visad 443 gånger
staty3.png
staty3.png (183.32 KiB) Visad 443 gånger
staty2.png
staty2.png (384.82 KiB) Visad 443 gånger

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 12 maj 2018, 18:28

varjag skrev:[
Tack erep, skillnaden mellan ''överlämnande'' och ''kapitulation'' - är ju liten.
Tack och lov - kapitulerade ju aldrig Finland - utan förhandlade sig till en hård - men dock, fred.

Det är min övertygelse, att Stalin 1939-1940 - siktade mot att införliva alla Tsarryska områdena - med Sovjetunionen.
Finland, Estland, Lettland & Litauen. (Jmfr Kuusinen-regeringen....)

Det var enbart p.g.a. Finlands sega motstånd - som han övergav den finska delen av sin plan.....

Sverige har mycket att tacka Finland för !!!! (utan att egentligen begripa det :roll: )

mvh, Varjag
Ja skillnaden är liten, men så gick det ju inte. 1944 var ju inte sovjetdoktrin att ta land, utan att förinta den fientliga militära styrkan. Efter att anfallet vid Tienhaara inte lyckades, inte heller vid Tali-Ihantala och slutligen inte heller norr om Ladoga i augusti, där ryssarna igen hamnade i en motti och finska försvaret var starkare än någonsin, med 580 000 soldater och moderna vapen, var det dags för ett vapenstillestånd.

Jag är helt enig om Stalins mål. Glöm inte att Finland och baltstaterna inte var de enda som Stalin krävde. Han krävde även Bessarabien (mest nuvarande Moldova) och andra mindre områden av Rumänien, och så hade han ju redan delat Polen med Adolf.

Sverige behöver inte tacka för något, eftersom Finland försvarade sig i eget intresse. Sverige hade ett motiv under vinterkriget och under fortsättningskriget att stöda Finland. Stödet under fortsättningskriget är mindre känt, men i båda fallen gick det ut på att Sverige inte ville ha ryssen på Åland och Torneå. Stödet var alltså inte altruistiskt.

Men, nu låter jag kvissen fortskrida.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 15:04

Angående kviss-bilderna: Verkar öststatligt - någonstans vid Östersjön?

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 15 maj 2018, 19:25

Visst är det östatligt, men inte vid Östersjön. Mer inne i ett land. Det finns ett större sten monument närheten betongstatyn.

/ currahee
Bilagor
minnessten.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13600
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2018, 20:23

Vattnet verkar vara en flod, inte en sjö som jag först tyckte.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 16 maj 2018, 12:31

Stämmer det är en flod som delar en stad. Som minne av överfarten hösten 1944 sattes dessa monument upp.


/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 maj 2018, 14:22

Ser ett 23 september 1944 på plattan...tror jag, tror jag :roll: Om du säger överfart så befinner vi oss månne i Warszawa nere vid Vistula. Den i de ryska stridskrafterna integrerade första polska armeen försökte vid det datumet komma över floden - men utan direkt ryskt stöd blev det ett blodigt fiasko...

Vet inte om det är det currahee har i tankarna...hittar inte minnesstatyn nere vid floden, vad den nu föreställer?

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 16 maj 2018, 15:10

Visst är det minnesmärket för övergången av floden Wisła.
Den gräsliga betongskulpturen som håller på att vittra sönder står på en pelare i vattnet strax söder om minnesplattan, se bifogad karta. Jag tror den föreställer några soldater som lyfter upp tunnor eller om det är ammunitionslådor

Frågan går till Hans K


/ currahee
Bilagor
warsawa_karta.jpg
staty.png

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 maj 2018, 16:13

Ja, den var knepig! Tusen och åter tusen minnesmärken bara i Polen med omgivning som celebrerar de som segrade och förlorade sina liv - men just den currahee presenterade var bara knappt synlig i de digitala medierna!

Innan krigaren får sin staty eller "hjälte"-grav blir det oftast en och annan medalj i levande livet (postumt förekommer naturligtvis också...). Det bjuder alla världens länder på, även Italien. Ett land som gick igenom andra världskriget utan att samla alltför många hjältedåd på sig - är och var den allmänna synpunkten bland den tyska bundsförvanten och de allierade motståndarna.

Men vid ett tillfälle - minst säger vi för att vara rättvisa - var medaljen som den italienska soldaten fick...
medalj.jpg
medalj.jpg (19.89 KiB) Visad 431 gånger
...mer än berättigad.

Med risk för att det finns flera svar på den frågan :roll: - vilket slag (för det är det som gäller)under andra världskriget tänker jag på ?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 21:26

Medaljutdelaren ser ut som General Franco ??????

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 16 maj 2018, 23:08

varjag skrev:Medaljutdelaren ser ut som General Franco ??????

Varjag
Franco? Betvivlar jag starkt! Viktig är emellertid soldaten som får medaljen på bilden, inte som person utan som representant för en hel division som kämpat ytterst väl i frågans slag...

Hans K

Skriv svar