Quiz: Andra världskriget
-
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Då är vi nog ett snäpp bortom Navarone. HMS Royalist, förebilden för HMS Ulysses av Alistair Mclean.
-
- Medlem
Helt korrekt och fullständigt svar av stillen, som tar nästa fråga med sista båt från Singapore.
/Håkan
/Håkan
-
- Medlem
Man tackar!
Vi talar alldeles för lite om ergonomi här, därför tänkte jag slå ett slag för just ergonomi.
Nej. allvarligt, det är flygmackapären det handlar om, men nog ser det praktiskt ut, markgubben har möjligen en liten pall att stå på eller ovanligt långa ben.
Egenskaperna som gjorde "ergonomin" möjlig var en bra förövning inför vad som komma skulle.
Så vad var det för mackapär och vilka var dom egenskaperna? Och vad var det som var i antågande?
Vi talar alldeles för lite om ergonomi här, därför tänkte jag slå ett slag för just ergonomi.
Nej. allvarligt, det är flygmackapären det handlar om, men nog ser det praktiskt ut, markgubben har möjligen en liten pall att stå på eller ovanligt långa ben.
Egenskaperna som gjorde "ergonomin" möjlig var en bra förövning inför vad som komma skulle.
Så vad var det för mackapär och vilka var dom egenskaperna? Och vad var det som var i antågande?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem
Ja vad vi ser - var en
- en Bell P-39 (eller P-63?) försedd med - noshjul......som blev universellt med jet-driften senare.
Men - var mycket opraktiskt med propellerdrift - då ''fläkten framtill'' behövde massor av svängrum
Det sagt - var P-39 ett av de sämsta jaktplan amrisarna tog i fält - ''easy meat'' för fienden.
Urusla stigprestanda och manöverbarhet.
Japanerna på Nya Guinea betraktade P-39 piloterna, lite grann som amerikanska kamikazes
Varjag
- en Bell P-39 (eller P-63?) försedd med - noshjul......som blev universellt med jet-driften senare.
Men - var mycket opraktiskt med propellerdrift - då ''fläkten framtill'' behövde massor av svängrum

Det sagt - var P-39 ett av de sämsta jaktplan amrisarna tog i fält - ''easy meat'' för fienden.
Urusla stigprestanda och manöverbarhet.
Japanerna på Nya Guinea betraktade P-39 piloterna, lite grann som amerikanska kamikazes

Varjag
-
- Medlem
Så sant, men faktum är att den var rätt framgångsrik i ryska händer. Problemet var framförallt att den inte hade nån kompressor, men på den ryska fronten var det inte så avgörande, där kubbades man på lägre höjder och eldkraft hade den rackarn, även om ryska piloter klagade på eldhastigheten.
Utöver noshjulet så var den en bra testplattform för framtida jetplan med tyngdpunkten bakom cockpit, ett faktum som nog ryska konstruktörer tacksamt tog emot.
Vart ska varjagen flyga oss nu då?
Utöver noshjulet så var den en bra testplattform för framtida jetplan med tyngdpunkten bakom cockpit, ett faktum som nog ryska konstruktörer tacksamt tog emot.
Vart ska varjagen flyga oss nu då?
-
- Stödjande medlem
Tack stillen - och OK, vi stannar i lufthafvet.....och söker namnet på denne
- som ''skar sina sporrar'' med mycket
planer......
Vem var han?
Varjag
- som ''skar sina sporrar'' med mycket
planer......
Vem var han?
Varjag
-
- Stödjande medlem
Om jag kallar översten för ''Herman Göring's Hovfotograf....''' blir det lättare då?
Varjag
Varjag
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem
Femtiotrean skrev:Nej.
Det - kallar jag blixtändring

Femtiotrean skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Rowehl
- men så klart rätt.
Wiki fokuserar på flygfotgraferingen över USSR, men tyskarnas
fotade även över England 1941 och på höjder som det engelska jaktflyget hade svårt att nå i tid.....
Du trycker på slutarknappen för nästa, Varjag
-
- Medlem
Jag var faktiskt på rätt spår redan med "høgtflygande"...och det var inte så många steg från flygfotografering till Rowehl. Och när jag googlade fram namnet, så kom jag ihåg att det var han som var i Finland år 1939 på en visit som ledde till att Tyskland försåg Finland med nya kameror (som var bättre än de engelska som man hade).
-
- Medlem
En ung (och vacker) kvinna som belönades högt både i UK och i USA.
-
- Medlem
Hon var aldrig ens i närheten av frontlinjen. Hon hoppade inte fallskärm eller riskerade sitt liv som agent i ett tyskockuperat land.
-
- Stödjande medlem
Tyckte hon om att spela piano?
-
- Medlem
Det har jag ingen aning om, tyvärr. Men om hon gjorde det eller om hon över huvudtaget var musikaliskt begåvad eller inte, så hade det ingen betydelse för hennes roll i kriget eller i krigshistoria.
Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"