Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 16 jul 2017 11:00

sveahk skrev:

Intressant i det historiska sammanhanget är säkert hur det såg ut med bensintillgången öster om Haparanda


Mycket intressant! Och syns ha varit ''god'' vid den tiden :D

Svaret ligger nog vid hamnen i Petsamo.
När ''överflöd'' anländer till hamn - distribueras det ofta först - i hamnens omgivningar :)

Vågar man gissa att det var - tysk bensin?

Varjag

JohnT
Medlem
Inlägg: 1653
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav JohnT » 16 jul 2017 16:26

sveahk skrev:Intressant i det historiska sammanhanget är säkert hur det såg ut med bensintillgången öster om Haparanda. C-byrån fick regelbundet allmänna rapporter av svenskar och andra som varit i Finland. Har klippt ut två "bensin"-avsnitt, det första från våren 1941...
Försvarsstaben-C-byrån-BII-1-1939-1941-Bild-2650.jpg

Jag vet att man lastade bensin i fat på flera fartyg som gick till Petsamo från USA.
Just för att kunna få ner lasten till Rovaniemi.



sveahk skrev:
...och det andra under sommaren samma år.

Här pratar man väl om tyska vägbyggen i Finland som jag förstår bedrevs med stor intensitet.

Tack för att du delar!
/John

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19898
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Hans » 17 jul 2017 11:20

Ett stort tack för en mycket intressant tråd, som vanligt :D

varjag skrev:En minnesvärd sak, med de låga ’’gengasfarterna’’ och den glesa trafiken – var att dödliga trafikolyckor minskade dramatiskt.
Visst – folk ’’körde i diket’’ som det hette. Men om man bara gjorde med 50-55 km/timmen – vilket
nog var en bra snittsiffra för landsvägsåkare, kom man inte mycket längre än – till diket......
Och – utan allvarligare personskador. Trots att dom var utan säkerhetsbälten!


1938 dog 547 och det var 219 201 bilar i trafik.
1939 dog 568 och det var 248 854 bilar i trafik.
1940 dog 283 och det var 81 334 bilar i trafik.

Som jämförelse:

1970 dog 1 307 och det var 2 446 483 bilar i trafik.
2000 dog 564 och det var 4 387 253 bilar i trafik.

Källa: http://www.mittitrafiken.se/upload/bnri ... 00year.pdf

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 17 jul 2017 12:03

Hans skrev:

1938 dog 547 och det var 219 201 bilar i trafik.
1939 dog 568 och det var 248 854 bilar i trafik.
1940 dog 283 och det var 81 334 bilar i trafik.


1:st roligt se han kryat på sig !

Sen; av dom 283 fallen 1940 - hur många ''satt i bilar'' och hur många blev ''överkörda''???

Böter för rattfylleri (utan avseende på hastighet) infördes 1925, fängelsestraff 1930 och promillegräns 1941.[21]


Skål på han! :)

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19898
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Hans » 17 jul 2017 15:27

Tack.

varjag skrev:Sen; av dom 283 fallen 1940 - hur många ''satt i bilar'' och hur många blev ''överkörda''???

Böter för rattfylleri (utan avseende på hastighet) infördes 1925, fängelsestraff 1930 och promillegräns 1941.[21]


Skål på han! :)


1) Vete tusan då men idag:
Bild

2) Då idag med hyfsade kontroller fortfarande nästan en tredjedel som dör i Sverige är fulla (eller drogpåverkade) så var nog siffran högre då.

Men nu kanske jag glider av för mycket OT.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 dec 2008 03:08

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav KoteGaeshi » 17 jul 2017 18:43

Fantastisk tråd so far - potential att bli helt i klass med "Gamla Pistoler" och "Rödkallen" och "Libau till Tsushima".
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 18 jul 2017 03:42

KoteGaeshi skrev:Fantastisk tråd so far - potential att bli helt i klass med "Gamla Pistoler" och "Rödkallen" och "Libau till Tsushima".


Tack KoteGaeshi - alltid roligt kunna lyfta fram aspekter av vardagsmödorna under kriget - som jag
minns dom......och fånga intresset hos dagsmänsikor som aldrig upplevt detta.

Tack även Hans, för statistikrondellen - varav slutsatsen drags att - personbilar ligger illa till -
genom sitt numerärt dominerande antal. Samt - att lastbilar, tunga som lätta - framföres av mera
ansvarsfulla individer (varjag har både ägt, kört & opererat lastbilar i många år - :P )

Men även att statistiken med ett penndrag - kunde kapas med 18%!!!!

Genom förbud av motorcyklar och mopeder !

Fordon som oftast körs av unga och inte sällan dåraktiga men - doneringsvilliga män & kvinnor
vid sin bästa ålder >>>>>>>

Den värsta nackdelen med ett sådant förbud - vore att den rikliga tillgången på ''levande organ''
för den kirurgiska transplanteringsindustrin - snabbt skulle sina :(

Inläggav patrik blom » fre jul 07, 2017 7:49 pm

Jag har aldrig sett någon gengasbil, men har resp hade äldre släktingar som rimligtvis hade kunnat berätta om sådana, om de hade velat. Att ingen av mina släktingar gjorde det, tror jag beror på att gengastekniken ofta innebar ett litet helvete för förarna, som det inte alls var roligt att tala om efter kriget. Tur for oss efterkommande att de uthärdade.


Bara alltför sant patrik!
- för flera decennier sedan minns jag en avreageringsnotis om gengasen i bladet:

Nu ska vi kasta'n i sjön!
Sen ska vi dra oppén - och kasta'n igen....
Så vi är absolut säkra på att vara av med eländet !
...blubb.....jpg


mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 1578
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Femtiotrean » 18 jul 2017 14:49

Meanwhile in Finland ...

82124.jpg


82121.jpg


...somewhere between Imatra and Lahdenpohja. (Bildkälla SA-kuva)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 19 jul 2017 03:08

Finfina bilder Femtiotrean - tack för dem..
Blir inte klok på bussens märke....Reo/Studebaker?????
finsk gengasbuss......jpg

- liknar denna.
Notera mängderna av gensgasved i påsar på alla bilderna..... :)

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
von Adler
Stödjande medlem
Inlägg: 2895
Blev medlem: 28 jun 2002 18:40
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav von Adler » 19 jul 2017 14:40

En sidonotis är kanske att tändekulemotorerna, som satt i en del mindre mekaniserade jobruksmaskiner (som t.ex. tröskverk) och en stor del av fiskeflottan faktiskt gick utmärkt på terpentin.

Terpentin som utvanns i en stor mängd små verk utspridda i Norrlands byar. Man drog upp tjärstubbar med kedjor som spändes åt med dragspakar och brände dessa i lufttätta plåtkärl och fick ut träkol, terpentin och tjära som via häst och vagn fraktades till närmaste järnvägsstation för vidare transport till städerna och kusten.

Morfars far hade morfars bror att jobba en vinter i skogen och för pengarna satte han igång ett verk där delägarna och deras söner och bröder arbetade.

Efter ett tag blev efterfrågan så stor att man gick över till att spränga upp stubbarna ur marken med nitrolit då detta gick fortare.

Morfar har berättat om när han hade nattvakten (brännandet pågick dygnet runt) och uttråkad började spränga isär stubbar med nitrolit, varvid man från baracken där de övriga sov fort kom på fötter, kom ut, gav morfar (som var kring 15-16 då) en rejäl hurring och orden "Att det där, det ger du faen i!" (vilket lär ha låtit "Ehenna, he ge du faen i!" på bredaste jamtska).

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav sveahk » 19 jul 2017 15:13

sveahk skrev:Intressant i det historiska sammanhanget är säkert hur det såg ut med bensintillgången öster om Haparanda. C-byrån fick regelbundet allmänna rapporter av svenskar och andra som varit i Finland. Har klippt ut två "bensin"-avsnitt, det första från våren 1941...
Försvarsstaben-C-byrån-BII-1-1939-1941-Bild-2650.jpg

...och det andra under sommaren samma år.
bensin2.jpg

Hans K
Den 21 november 1941 överlämnar den tyske armeeintendanten en skrivelse i elva punkter till ASGs (Aktiebolaget Svenska Godsbilcentraler) direktör Arne Gullander - det gäller svensk transporthjälp till norra Finland. Punkt 8 behandlar drivmedelsfrågan:

"Den tyska försvarsmakten tillhandahåller de för transporterna erforderliga drivmedelsmängderna (bensin och smörjolja) till ett pris av
skr. -.60 per liter bensin och
skr. 1.50 per liter smörjolja
i Finland liksom även för ev. körningar på svenskt område i Sverige. Likaledes ställs de mängder ved (ej träkol) till förfogande som erfordras för de med gengasaggregat drivna lastbilarna till priser som senare skall överenskomnas."

Men - redan knappt två veckor senare blev det tvärvändning från tysk sida:

"Då de lastbilar som står till förfogande f.n. är utrustade med gengasmotorer och ombyggnad till bensin eller diesel tar tid och kostar pengar, men det å andra sidan är möjligt att utan svårighet från Haparanda medföra den mängd träkol eller ved som behövs för denna 600 km långa bort- och återfärden, så finns det inga betänkligheter mot att sätta in lastbilarna så som de f.n. finns tillgängliga."

Så det fick bli gengasdrift!

Trots invändningar att den starka kylan skulle ställa till svårigheter, farhågor och varningar för vedgasdrift, och att det fanns bristfälliga anordningar för gengasservice...visade det sig att gengasdriften för de svenska lastbilarna under finlandstiden var driftsäkrare än bensin/dieseldrift. Dessutom var under vissa betingelser träved tydligen helt överlägsen kol, vilket bl.a. visade sig i en av Svenska Handelskommissionen utställd exportlicens: 15 000 hektoliter träkol, huvudsakligen av lövved och 35 000 hektoliter bilved, framför allt björkved.

Hans K

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 20 jul 2017 00:23

JohnT skrev:
sveahk skrev:Intressant i det historiska sammanhanget är säkert hur det såg ut med bensintillgången öster om Haparanda. C-byrån fick regelbundet allmänna rapporter av svenskar och andra som varit i Finland. Har klippt ut två "bensin"-avsnitt, det första från våren 1941...
Försvarsstaben-C-byrån-BII-1-1939-1941-Bild-2650.jpg

Jag vet att man lastade bensin i fat på flera fartyg som gick till Petsamo från USA.
Just för att kunna få ner lasten till Rovaniemi.




sveahk skrev:
...och det andra under sommaren samma år.

Här pratar man väl om tyska vägbyggen i Finland som jag förstår bedrevs med stor intensitet.

Tack för att du delar!
/John


Sannerligen JohnT!

3-axlad Volvo.jpg


minst 76 fat = omkring 13 ton på den bilen.
Bilen har en rak ''åtta'' och var den största lastbil vi hade i Sverige då.....

http://mykil.org/Foto/Transporter/Petsamo.htm

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3184
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav Markus Holst » 20 jul 2017 03:11

varjag skrev:Bilen har en rak ''åtta'' och var den största lastbil vi hade i Sverige då.....

Berätta mer om bilen. Jag har letat bland Volvos lastbilar från kriget men hittar ingen med rak 8, de verkar alla ha 6-or. Lustiga namn har de: Spetsnos, rundnos och långnos.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41930
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav varjag » 20 jul 2017 10:50

Markus Holst skrev:
varjag skrev:Bilen har en rak ''åtta'' och var den största lastbil vi hade i Sverige då.....

Berätta mer om bilen. Jag har letat bland Volvos lastbilar från kriget men hittar ingen med rak 8, de verkar alla ha 6-or. Lustiga namn har de: Spetsnos, rundnos och långnos.


Grattis Markus - du skjöt gubbaminnet i sank :oops:

Det var en LV 290 och mycket riktigt med -
en 7½liters sexa.jpg


med 140 pållars rak sexa under huven.....(som gengasen ströp till sisådär 85 :roll: )

mvh, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Gengasen. När Sveriges Kommunikationer – gick på björkved

Inläggav sveahk » 20 jul 2017 21:16

Kan vara av intresse, ett besiktningsinstrument för en gengasdriven Scania Babis lastbil som sattes in på Finlandsrutten
IMG_7968.jpg
IMG_7969.jpg


Hittat i Eric Björklunds utmärkta bok "Tysktrafiken".

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster