Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 juni 2017, 12:11

Hugo Broch har uppmärksammats för att han som 95-åring, och med 81 segrar the highest scoring surviving ace of any war, har tagit en runda i en Spitfire.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 29 juni 2017, 20:27

Precis den jag for efter, Patrik. Det är få 95-åringar som är sånt krut i att de flyger Spitfire:

http://www.bbc.com/news/av/uk-40426747/ ... n-spitfire

Patrik tar över spakarna.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 30 juni 2017, 15:56

Tack Sarvi, för en kul fråga!

Tydligen satt Broch inte vid spakarna, utan s a s i baksätet på en tvåsitsig Spitfire, men ändå!

Jag har tidigare nämnt att britternas stora vördnad för sina fortfarande levande 2VK-veteraner märks t o m i de matlagningsprogram som min fru gillar att titta på, särskilt Masterchef UK. Det förvånar knappast att det i viss mån spiller över på den forna fiendens veteraner, om en sådan närt en livslång dröm om att en gång få stiga till väders i en Spitfire.

P g a ansträngande program ber jag att få återkomma med en fråga i morgon.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 juli 2017, 16:07

Här en fråga:

När Tyskland välkomnade Finland som partner i kriget hade man ett antal uppenbara krigsmål i Finlands närhet, som att erövra Murmansk, erövra Leningrad och att binda stora ryska styrkor för att underlätta krigföringen i övriga Sovjetunionen. Inget av dessa uppnåddes.

Citat: Likafullt var Finland under andra världskriget den partner som Hitler uppskattade mest, vars soldatinsatser Fuhrern skattade långt högre än alla andras, trots att de militära resultaten ur tyskt perspektiv var de sämsta på hela östfronten.

(Sagt av Rolf-Dieter Muller, professor i Militärhistoria vid Humboldtuniversitetet i Berlin.)

Varför?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 juli 2017, 11:08

Tipsar; Finlands ''krigsmål'' - var mycket olika Hitlers.....

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 juli 2017, 00:31

Citat: Likafullt var Finland under andra världskriget den partner som Hitler uppskattade mest, vars soldatinsatser Fuhrern skattade långt högre än alla andras, trots att de militära resultaten ur tyskt perspektiv var de sämsta på hela östfronten
patriks fråga avser de helt olika ''krigsmål'' som Hitler respektive Finland hade - när Tyskland angrep
Sovjetunionen, juni 1941.

Hitler, avsåg att ''krossa Sovjetunionen'', förvisa dess slaviska folk österut, annektera & kolonisera
västra Ryssland med ''ariska tyska bönder'' som skulle utnyttja ryssarna som ''knegare & tjänstehjon'' :roll:

Finland - startade det s.k. ''Fortsättningskriget''- ENBART för att återta de finska områden, speciellt på
Karelska Näset - som det tvingast avträda till Stalin vid ''marsfreden 1940''
Stalins støldgods......png
Stalins støldgods......png (33.4 KiB) Visad 642 gånger
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moskvafreden

Ganska naturligt för finnarna, då få observatörer i juni 1941 trodde Stalinregimen skulle överleva det
tyska anloppet - :)

Hitler, tyskarna - hoppades finnarna skulle hjälpa till cernera Leningrad från nordväst och underlätta
de tyska planerna på att ''jämna staden med marken...''

Det - vägrade Mannerheim göra.
Bortsett från smärre taktiska infall bortom ''den gamla gränsen'' - hejdades de finska trupperna från
att ''erövringskriga'' .....

Vilket gjorde Hitler besviken. Men, han erkände klart finnarnas ''fighting spirit'' - som övergick det mesta
han fann bland sina andra ''allierade'' i kampen på östfronten. Som italienare, rumäner, slovaker etc etc....

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 5 juli 2017, 14:38

Har tyvärr blivit sjuk. Återkommer i morgon.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 6 juli 2017, 14:51

Beklagar dröjsmålet!

Jag utsattes för ett anfall av hög feber söndag kväll, som började försvagas i går onsdag och som jag tror är helt avvärjt i morgon fredag.

Varjag har givetvis rätt i allt han skriver som svar på min fråga. Jag skulle dock vilja göra några smärre kompletteringar. Att det fördes två olika, separata krig längs Finlands östgräns från sommaren 1941 vet nog de flesta här, men bland allmänheten är det sämre bevänt. Man hör ofta det felaktiga påståendet att Finland var allierat med Tyskland. Den notoriske Arnstad påstår väl det, t ex. Kunniga personer brukar då påpeka att finnarna var medkrigförande, inte allierade, men jag föreslår att man gör det ännu tydligare genom att säga partiellt medkrigförande. Finland deltog inte alls i striderna på Murmanskfronten, t ex. Jag tycker också att bredvidkrigförande är mer korrekt i Finlands fall än medkrigförande, som låter som att två parter går arm i arm ut i kriget. Partiellt bredvidkrigförande är mitt förslag.

Hitlers stora uppskattning av Finland och dess krigsmakt trots begränsade framgångar ur tysk synpunkt är intressant. Jag tror att Hitler satte mycket stort värde på att ha lyckats (som han såg det) manövrera in en demokratisk stat på sin sida i kriget mot Sovjet och kommunismen, en stat som hade egna, starkt negativa erfarenheter av bådadera. Detta måste han ha sett som en framgång. Alternativet för Finland kunde ju ha varit att förbli neutralt - och hålla sig framme om Tyskland krossade Sovjetunionen. Jag tror att Hitler emellanåt grunnade på hur han skulle kunna utnyttja läget - kanske genom att förmå en företrädare för Finland att vädja till västmakterna att inte utlämna Östeuropas länder till sovjetiskt förtryck. Det var något mer jag tänkte säga, men är lite trött och minns inte just nu.

Varjag har frågan!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 juli 2017, 23:24

Tack patrik och ja, din analys av Finlands krigsdeltagande - är helt kongruent med min egen.
Att sedan den sanningen, inte passar in i imbecilla hjärnor som Arnstads - beror på usel påläsning :)

Nästa, handlar om Bedrift - och Belöningen därför......och denne
en graanad generalløjtnant.jpg
en graanad generalløjtnant.jpg (78.09 KiB) Visad 796 gånger
Vem var han? Vilken var Bedriften? Och vad - blev Belöningen?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 juli 2017, 23:26

Om ngn undrar över marskalkstjärnorna på hans axlar.....han fick marskalkgraden, först - efter kriget.....

Frågan - fokuserar på två olika floder. Den ena - var Volga, den andra var Spree :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 juli 2017, 13:38

Ingen? Här hans -
...mera bekanta....jpg
fighting face och iklädd sin vanliga björnf***a :wink:

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 8 juli 2017, 15:19

Tjujkov, känd från Stalingrad och slutstriden i Berlin, men väl också, lite mindre ärorikt, från Soumassalmi. Överlevde både Hitler och Stalin, i det senare fallet hjälpte säkert ett tidigt partimedlemskap.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 juli 2017, 23:05

stillen skrev:Tjujkov, känd från Stalingrad och slutstriden i Berlin, men väl också, lite mindre ärorikt, från Soumassalmi. Överlevde både Hitler och Stalin, i det senare fallet hjälpte säkert ett tidigt partimedlemskap.
Jajamensan stillen, visst var det Vasily Chuikov, Stalingrads försvarare, kommendant och chef för
62:a Armén där.
Han lär ju ha sagt att - antingen så håller vi Stalingrad - eller så dör vi här !
Sannerligen ''fighting words'' -

Efter Volgaslaget - omdöptes den 62:a armén - till 8:e Gardesarmén.

Och - när ryssarna intog Berlin, var det 8:e Gardesarmén under hans befäl - som stötte fram mot
centrala Berlin, Rikskansliet & Hitlerbunkern......

Och generallöjtnant Chuikov - som mottog General Weidlings tyska kapitulation av staden.

Vad jag menade med frågans formulering & belöning - var att DET - var ingen tillfällighet!

Utan en noggrant regisserad gest - av de koppärrige georgiern i Kreml, Stalin själv........ :wink:

stillen krigar vidare,

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 9 juli 2017, 12:31

Stalin var noga med detaljerna, säkert ville han sprida gracerna också, inte låta Sjukov, eller Konjev, växa till "himlen".
Så värst krigisk blir jag inte idag jag vill veta lite om freden. Den här gubben spelade en viss roll.
trojan.jpg
trojan.jpg (42.34 KiB) Visad 545 gånger
Kanske inte så svår att känna igen, men vad var det för märkligt med landets "författning" som gjorde att han fick sån betydelse.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 10 juli 2017, 09:51

Inspiration till "författningen" hade man hämtat från britterna.

Skriv svar