Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Gott » 9 december 2016, 12:35

Korrekt,

Kanadensaren var Major Radley-Walters som kan ha varit Wittmanns baneman (i konkurrens med Sgt Joe Ekins). Den senare kan tämligen säkert anses ha slagit ut 3st Tigrar under några få minuter, men om han var den som slog ut den 4:e, Wittmanns 007, har debatterats länge och kommer nog fortsätta debatteras. (Personligen lutar jag åt kanadensaren... Joe Ekins pluton befann ca 1000m snett framifrån sett från Wittmanns framryckningsriktning, kandensarna 100-150m rakt i vänster sida på tyskarna). Övriga aspiranter (polacker, Typhoon-plan, artilleri, mfl) kan nog tämligen säkert avfärdas.

Frågan är din.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 9 december 2016, 22:07

Gott skrev:Korrekt,

Kanadensaren var Major Radley-Walters som kan ha varit Wittmanns baneman (i konkurrens med Sgt Joe Ekins). Den senare kan tämligen säkert anses ha slagit ut 3st Tigrar under några få minuter, men om han var den som slog ut den 4:e, Wittmanns 007, har debatterats länge och kommer nog fortsätta debatteras. (Personligen lutar jag åt kanadensaren... Joe Ekins pluton befann ca 1000m snett framifrån sett från Wittmanns framryckningsriktning, kandensarna 100-150m rakt i vänster sida på tyskarna). Övriga aspiranter (polacker, Typhoon-plan, artilleri, mfl) kan nog tämligen säkert avfärdas.

Frågan är din.
Tack Gott för den orienteringen. Jag har aldrig studerat konkurrensen om äran att ha slagit ut Wittmans ''Double-Oh-Seven'' ( :lol: )
men är övertygad om att på 1000 meters avstånd - jmfrt med ett par hundra meter - är chanserna mycket bättre för canucken
- TIgern var ju i.a.f. ett mycket tjockhudat djur......
Finally in 2006, it was proven that Wittmann’s Tiger was destroyed by fire from tanks of "A" Squadron of 1st Northamptonshire Yeomanry. British Firefly crew observed advancing Tigers and opened fire at when Tigers were some 800m away. According to original War Diary of "A" Squadron, at 12:20, 3 Tigers were moving towards the Squadron and were destroyed at 12:40, 12:47 and 12:52 without any losses. After the first Tiger was destroyed at 12:40, second one returned fire but was hit and blew up in a loud explosion. Following that, third Tiger was knocked out after receiving two hits. Wittmann’s Tiger was destroyed as second at 12:47 by British Sherman VC "Firefly" commanded by Sergeant Gordon (gunner – Trooper Joe Ekins) from 3rd Platoon, "A" Squadron, 33rd Armored Brigade of 1st Northamptonshire Yeomanry. British Sherman VC "Firefly" armed with 17 pounder gun was capable of penetrating Tiger’s armor at range of 800m. The force of explosion blew off the turret, which landed upside down away from the hull. Wittmann did not know that British had Firefly in the area and felt confident in attacking their position with his Tigers, otherwise he would take different approach to the whole attack. Another version is that Wittmann was killed by the fire from a Canadian regiment, the Sherbrooke Fusiliers Regiment, which was in the same area as the Northamptonshire Yeomanry. The current approach to the engagement and question to "who killed Wittmann" is that it was both the British and Canadian forces, which destroyed the three Tigers led into the attack by Wittmann.
Vi lär aldrig få veta exakt vem som skjöt nådaskottet - :roll:

Fråga kommer....Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 9 december 2016, 22:53

OK - nästa -

Vi söker två olika händelser/operationer - kalla't -va ni vill, som berikade svenska språket med två tidigare okända verb.....

Det första var coventerisera, det andra hamburga......

Vilka händelser, platser och datum - ledde till de två nya verbena?

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 10 december 2016, 03:11

varjag skrev:
Gott skrev:Korrekt,

Kanadensaren var Major Radley-Walters som kan ha varit Wittmanns baneman (i konkurrens med Sgt Joe Ekins). Den senare kan tämligen säkert anses ha slagit ut 3st Tigrar under några få minuter, men om han var den som slog ut den 4:e, Wittmanns 007, har debatterats länge och kommer nog fortsätta debatteras. (Personligen lutar jag åt kanadensaren... Joe Ekins pluton befann ca 1000m snett framifrån sett från Wittmanns framryckningsriktning, kandensarna 100-150m rakt i vänster sida på tyskarna). Övriga aspiranter (polacker, Typhoon-plan, artilleri, mfl) kan nog tämligen säkert avfärdas.

Frågan är din.
Tack Gott för den orienteringen. Jag har aldrig studerat konkurrensen om äran att ha slagit ut Wittmans ''Double-Oh-Seven'' ( :lol: )
men är övertygad om att på 1000 meters avstånd - jmfrt med ett par hundra meter - är chanserna mycket bättre för canucken
- TIgern var ju i.a.f. ett mycket tjockhudat djur......
Finally in 2006, it was proven that Wittmann’s Tiger was destroyed by fire from tanks of "A" Squadron of 1st Northamptonshire Yeomanry. British Firefly crew observed advancing Tigers and opened fire at when Tigers were some 800m away. According to original War Diary of "A" Squadron, at 12:20, 3 Tigers were moving towards the Squadron and were destroyed at 12:40, 12:47 and 12:52 without any losses. After the first Tiger was destroyed at 12:40, second one returned fire but was hit and blew up in a loud explosion. Following that, third Tiger was knocked out after receiving two hits. Wittmann’s Tiger was destroyed as second at 12:47 by British Sherman VC "Firefly" commanded by Sergeant Gordon (gunner – Trooper Joe Ekins) from 3rd Platoon, "A" Squadron, 33rd Armored Brigade of 1st Northamptonshire Yeomanry. British Sherman VC "Firefly" armed with 17 pounder gun was capable of penetrating Tiger’s armor at range of 800m. The force of explosion blew off the turret, which landed upside down away from the hull. Wittmann did not know that British had Firefly in the area and felt confident in attacking their position with his Tigers, otherwise he would take different approach to the whole attack. Another version is that Wittmann was killed by the fire from a Canadian regiment, the Sherbrooke Fusiliers Regiment, which was in the same area as the Northamptonshire Yeomanry. The current approach to the engagement and question to "who killed Wittmann" is that it was both the British and Canadian forces, which destroyed the three Tigers led into the attack by Wittmann.
Vi lär aldrig få veta exakt vem som skjöt nådaskottet - :roll:

Fråga kommer....Varjag
Radley Walter var ju ett "äss bland äss", med högsta antalet segrar bland de allierade på västfronten, så om han befann sig närmare och sköt i flanken på Wittmans enhet finns det en del som talar för att det var han.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 10 december 2016, 13:02

Häller på att hämta mig efter ännu en jobbig influensa men gör ett försök att svara på frågan:

Det har nog insmugit sig en bokstav för mycket i "coventerisera" som nog ska vara "coventrisera" eller "coventrysera" som användes som term för Luftwaffes försök att jämna den engelska staden Coventry med marken (med början) den 14 november 1940. "Hamburga" syftade på ungefär motsvarande i motsatt riktning två dagar senare, riktat mot Hamburg, som svar på coventryseringen.

Jag är f ö mycket imponerad av den sakkunskap som demonstrerats av alla berörda här ovan rörande vem som tog kål på vem under pansarstriderna 1944.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 december 2016, 21:33

patrik blom skrev:Häller på att hämta mig efter ännu en jobbig influensa men gör ett försök att svara på frågan:

Det har nog insmugit sig en bokstav för mycket i "coventerisera" som nog ska vara "coventrisera" eller "coventrysera" som användes som term för Luftwaffes försök att jämna den engelska staden Coventry med marken (med början) den 14 november 1940. "Hamburga" syftade på ungefär motsvarande i motsatt riktning två dagar senare, riktat mot Hamburg, som svar på coventryseringen.
Jadu patrik stavningen i Sverige kan debatteras - vi lånade ordet från tyskan - ''coventrieren oder coventrisieren''
och påstås uppfunnet av Herr Joseph Goebbels själv i propagandasyfte. För att berätta hur det kunde gå för en stad -
när Luftwaffe tog den ''under behandling s.a.s.''
Och det var mycket riktigt bombraiden den 14:e November 1940 - som svårt skadade Coventry och dödade 568 personer.
Coventry var en industristad med omkring 230 000 själar - som fick ta emot circa 500 ton bomber......
Vilket då var ett rekord - mot en stad av den storleken.....
...dagen efter....jpg
...dagen efter....jpg (37.33 KiB) Visad 476 gånger
Men - det skulle dröja mer än 30 månader - innan britterna artigt svarade med att ge tyskan ett nytt ord -

''Hamburgisierung''' - som i Sverige översattes till att ''hamburga'' -

Rent militärt - hette det ''Operation Gomorra'' - en vecka av bombraider mot Hamburg 24e juli till 3e augusti 1943.
Angreppet natten till den 28e juli utöste den omskrivna ''Eldstormen'' - som kostade circa 20 000 mäniskor livet.....
Feuersturm....jpg
Feuersturm....jpg (61.05 KiB) Visad 476 gånger
http://ww2days.com/gomorrah-fire-typhoo ... urg-2.html

Iallt, enligt tyska rapporter - dödades 34000 och med 125 000 skadade 8O
Den fällda bombvikten - var omkring 6500 ton >

http://www.defensemedianetwork.com/stor ... -gomorrah/

Albert Speer skrev i sina memoarer >

“Hamburg had put the fear of God in me,” !!!



patrik fäller nästa- Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 10 december 2016, 23:59

Tackar!

"Som hämnd för attacken (mot Coventry den 14 nov 1940, min anm) gjorde brittiska flygvapnet två dagar senare den första bombräden mot Hamburg" (Wiki).

Men jag förstår att det var först efter den gigantiska räden 30 månader senare som "att hamburga" och "hamburgisering" blev välkända termer. Åtminstone tills sådana saker blev rutin.

Återkommer i morgon med en fråga.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 11 december 2016, 00:07

Läskig bild. Min familjs bodde i Ahrensburg utanför hamburg, och mormors far var stadsarkitekt (i någon form) i just Hamburg. Hon berättade att morgonen skottade de aska för att komma ut ur huset, och när han kom hem från jobbet var han likblek i ansiktet -"Mein Lebenswerk ist nicht mehr". Vissa av mormors kusiner dog har jag för mig... Huva!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 11 december 2016, 13:14

Jag tänkte faktiskt försöka ställa en fråga med anknytning till Nobelpriset under andra världskriget. Hoppas det inte blir alltför krystat.

Mottagarna av de Nobelpris som utdelas i Sverige belönas ju som individer (medan det som utdelas i Norge ibland går till organisationer). Vid enstaka tillfällen, enligt min uppfattning vid två tillfällen under andra världskriget, kan man emellertid få intrycket att priset också är avsett att hylla pristagarens land och folk. Vilka två Nobelpris, utdelade under andra världskriget, kunde antas ha ett sådant syfte?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 12 december 2016, 11:47

Ingen? Då ger jag halva svaret, som jag tänkte skulle vara den finländske författaren Sillanpää, Finlands förste Nobelpristagare, som tilldelades litteraturpriset 1939. När priset utdelades den 10 december rasade Vinterkriget, men beslutet hade fattats den 10 november, då Finland ansattes hårt av sovjetiska krav, och en våg av sympati för Finland sköljde över Sverige. Som bara växte till prisutdelningen.

Och vilken pristagare är då andra halvan av svaret?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 december 2016, 14:35

Man har t.o.m. påstått att Sillanpää skulle aldrig ha fått priset i "normalfallet", men det finns ganska bra argument mot den bedömningen.

Sillanpää är den lätta halvan av svaret, men det blir en ren gissning om den andra. Någon i exil eller från en ockuperad land? Kanske - men jag väljer en longshot: Otto Hahn, som tilldelades 1944 års Nobelpris i kemi i november 1945 (när han var fortfarande internerad i Farm Hall).

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 12 december 2016, 23:02

Det andra Nobelpris jag tänkte mig var det som förärades den danske författaren Johannes V Jensen 1944 (men utdelades 1945). När priset tillkännagavs, vilket jag förutsätter skedde 1944, under det senare, brutala skedet av ockupationen, tror jag att både pristagaren och många andra danskar tolkade det också som en hyllning till Danmark och dess förtryckta folk.

Men detta är en bedömningsfråga, och jag måste säga att Femtiotreans förslag, Otto Hahn, som förutsätter att man tänker några fler varv än jag gör ovan, också har stora förtjänster!

Frågan går därmed till Femtiotrean.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 13 december 2016, 07:27

Priset tillkännagavs redan 1944: "On December 10, 1944, a luncheon was held under the auspices of the American-Scandinavian Foundation at the Waldorf-Astoria Hotel in New York to take the place of the customary ceremonies in Stockholm. Mr. Jensen was not present at the gathering. The lecture was broadcast in Stockholm on the same date." Tidpunkten stödjer din tolkning.
pokaler.jpeg
stilpoäng.jpeg
Vi söker alltså en vinteridrottare. Han blev arresterad men flydde, han blev fängslad och dödsdömd men flydde, han blev fängslad på nytt men undkom i krigets slutskede.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 december 2016, 10:24

Stanisław Marusarz

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 13 december 2016, 13:09

Vad! Är varjagen en verklig allvetare eller t.o.m. en levande "Who's Who In World War Two"?!

Maruzarsk är inte bara en polsk skidhoppslegend(*) utan en man som är känd för att han lyckades rymma från SD-/Gestapo-fängelset Montlupich i Kraków. Han hade redan tidigare rymd (genom att hoppa genom ett fönster i andra våningen i en arrestlokal) från slovakisk gränsvakt och senare han blev arresterad pä nytt i Budapest när tyskarna tog över. Han skulle troligen ha stått framför en exekutionspluton men i kaoset under de sovjetiska truppernas snabba avancemang övergav de tyska vakterna sina fångar.

Maruzarsk som kom från Zakopane och kände trakterna i Tatra var verksam som gränslots och kurir mellan Ungern och motståndsrörelsen i Poland.
Helena Maruzarskovna, hans syster, var en av landets bästa skidåkare i alpina grenar, arresterades av slovakerna och arkebuserades av tyskarna i 1941.

(*) Bl.a VM-silver år 1938 i Lahtis. Min far var där, då en 14-årig grabb som tillhörde den lokala skidklubben och sålde programmsblad och hade därmed fri inträde, och jag minns hur han berättade om polsken som egentligen borde ha vunnit men den norska domarens stilpoäng gav guldet till en norsk skidhoppare, vilket den sakkuniga publiken inte gillade...

Varjag äger frågan!

Skriv svar