Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 25 september 2016, 23:41

Eftersom ingen har svarat så vågar jag mig på att gisssa. Jag tycker att det står "Tjisalik" (och "Holland") på fartygssidan. Googlar man på Tjisalik visas bl a denna text:

"Massacred over 150 sailors from the Dutch freighter Tjisalik and liberty ship Jean Nicolet with sledgehammers, rifle butts and 20mm machine gun fire."

Detta skulle ju kunna syfta på den ubåt som visas på Varjags andra bild. Eller inte. Emellertid lyckas jag inte hitta den kompletta texten på den sida som Google hänvisar till. Men kanske gör detta att det ringer en klocka hos någon av våra sjökrigsexperter?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 september 2016, 02:16

patrik blom skrev:Eftersom ingen har svarat så vågar jag mig på att gisssa. Jag tycker att det står "Tjisalik" (och "Holland") på fartygssidan. Googlar man på Tjisalik visas bl a denna text:

"Massacred over 150 sailors from the Dutch freighter Tjisalik and liberty ship Jean Nicolet with sledgehammers, rifle butts and 20mm machine gun fire."

Detta skulle ju kunna syfta på den ubåt som visas på Varjags andra bild. Eller inte. Emellertid lyckas jag inte hitta den kompletta texten på den sida som Google hänvisar till. Men kanske gör detta att det ringer en klocka hos någon av våra sjökrigsexperter?
Du får rätt - för det svaret patrik.
https://dirkdeklein.net/2016/08/29/the- ... -massacre/

Ubåtschefen - Tatsunosuke Ariizumi, var en grym djävel! Han massakrerade en amerikansk besättning också från Libertyfartyget
s/s JEAN NICOLET.....som fick ett
minnesfrimærke.jpg
minnesfrimærke.jpg (178.85 KiB) Visad 648 gånger
http://ww2db.com/person_bio.php?person_id=790

Han hade i alla fall den goda smaken begå självmord ombord på sitt sista befäl - jätteubåten I-401
- annars hade han hängts som krigsförbrytare.

Din tur, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 september 2016, 17:14

Tack, Varjag

Här en ny fråga: Adolf Hitler hade aldrig varit utomlands när han blev Tysklands ledare, sitt födelseland Österrike oräknat. Han var därför en smula imponerad av personer som han uppfattade som "världsvana". Särskilt en person som hade vistats i flera olika länder tilltroddes av Hitler en expertis rörande dessa som han emellertid visade sig sakna. Vem var det?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 september 2016, 21:48

Ledtråd: Den sökta personen hade övertygat Hitler om att Storbritannien och Frankrike inte skulle gå i krig för Polens skull hösten 1939, efter och p g a Molotov-Ribbentrop-pakten. Hitler trodde honom, och anföll Polen, varefter Storbritannien och Frankrike förklarade Tyskland krig. Hitler hamnade därmed i ett krig han hade velat undvika.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 september 2016, 21:58

Ernst ''Putzi'' Hanfstaengl ?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 september 2016, 22:51

Nej, Hanfstaengl var ute ur leken när Molotov-Ribbentrop-pakten slöts och kunde inte framföra något till Hitler om vad som kunde tänkas ske "p g a Molotov-Ribbentrop-pakten" som jag skriver i frågan. Men det är betydligt lättare än så.

P.S. Efter att ha skrivit ovanstående satte jag mig för säkerhets skull att snabbläsa vad Wiki skriver om Hanfstaengl. Såvitt jag förstår föll han i onåd och lämnade Tyskland 1937.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 september 2016, 23:38

En ledtråd till:

Joseph Goebbels expressed a common view when he confided to his diary that "NN (den sökta personen) bought his name, he married his money and he swindled his way into office".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 september 2016, 02:36

Tror patrik söker Joachim von ''Snobbentropp''. Det var han som försäkrade Hitler att England INTE skulle förklara krig....

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 september 2016, 13:16

Just precis!

Skulle inte förvåna mig om "Snobbentropp" eller "Blippendrop" (som jag tror han kallades i en Monty Python-sketch) var stolt över att bli hängd först, efter dödsdomarna i Nürnberg, för att han var högst i rang (sedan Göring begått självmord).

Varjag ställer nästa fråga!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 september 2016, 13:25

Tack patrik

Det är ju välbekant att Herr Riksutrikesministern von Ribbentrop befann sig tillsammans med Hitler när denne mottog Englands
krigsförklaring.
Ordväxlingen mellan herrarna då efter verklighetschocken - har noterats av vittnen och publicerats.

Vad sa Hitler till sin utrikesminister - ?

Och vad svarade denne ?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 september 2016, 15:19

Tyvärr vet jag inte hur orden föll, men jag är mycket intresserad om någon annan gör det. Eller när Varjag själv ger svaret.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gostap » 27 september 2016, 15:58

-Och nu då?
Varvid Ribbensnopp riste på axlarna...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 27 september 2016, 18:57

patrik blom skrev:Just precis!

Skulle inte förvåna mig om "Snobbentropp" eller "Blippendrop" (som jag tror han kallades i en Monty Python-sketch) var stolt över att bli hängd först, efter dödsdomarna i Nürnberg, för att han var högst i rang (sedan Göring begått självmord).

Varjag ställer nästa fråga!
Du kanske tänker på den här, Ron Vibbentropp var namnet.
https://youtu.be/VdJpDxlI8H0?t=136

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 september 2016, 21:06

gostap skrev:-Och nu då?
Varvid Ribbensnopp riste på axlarna...
Just det.
Hitler sa till Ribbentrop: Und was nun?[/i] Vilket på tyska väger lite tyngre - än det svenska ''och nu då?''

Ribbentrop, som försäkrat Hitler att England inte - skulle våga ta steget - ryckte knappast på axlarna. Men svarade:

......wir mussen schon eine ähnliche Erklärung von Frankreich erwarten...... (vi måste snart vänta oss få detsamma från Frankrike....)

gostap frågar!

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 september 2016, 13:34

stillen skrev:
Du kanske tänker på den här, Ron Vibbentropp var namnet.
https://youtu.be/VdJpDxlI8H0?t=136
Tack för påminnelsen! Monty Python börjar bli länge sedan, tyvärr. Tydligen har jag tillskrivit dem prestationer som andra stått för. Att jag hört någon engelsktalande komiker säga Blippendrop eller något mycket snarlikt är jag säker på.

Skriv svar