"Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Hans » 17 april 2016, 00:25

Amund skrev:47.000 är trots allt kanske inte en enorm siffra i det tyska språkområdet?
Bästsäljande tyska roman 2015 "Altes Land" såldes i 330 000 exemplar.
http://www.boersenblatt.net/artikel-bil ... 74972.html

MVH

Hans

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Grille » 17 april 2016, 09:59

Lite förvånande är det ändå speciellt då priset är rätt väl tilltaget. Ser att man köpa den som e-bok för 29 kr men då på engelska. Kanske då också okommenterad?
Läser också att titeln egentligen är: "Viereinhalb Jahre (des Kampfes) gegen Lüge, Dummheit und Feigheit" (Fyra och ett halvt års kamp mot lögner, dumhet och feghet) ( enligt inte alltid pålitliga Wikipedia).

Man har ju svårt att se den som ett hot. Skriven för snart 100 sedan och antagligen inte med så mkt ledtrådar till vad som skulle komma. Att den ändå säljer tycker jag sveahk gav många bra förklaringar till ovan.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av sveahk » 17 april 2016, 10:35

Hans skrev:
Amund skrev:47.000 är trots allt kanske inte en enorm siffra i det tyska språkområdet?
Bästsäljande tyska roman 2015 "Altes Land" såldes i 330 000 exemplar.
MVH

Hans
sveahk skrev:47.000 exemplar är tillräckligt för en första plats på en av Tysklands mest beaktade bestseller-listor, för Facklitteratur nota bene. Hans K
Min k. hustru arbetade en tid på ett tyskspråkigt bokförlag, visserligen ett av typ mindre, men där var devisen 3.000 sålda exemplar av en nyutgåvan roman var "break even", resten ren vinst. Men som sagt, "Mein Kampf" är och förblir Facklitteratur där anspråken på sålda böcker ligger i en annan sfär, och där 47.000 sålda exemplar under tre månader gott och väl räcker för en förstaplats på just den listan...!

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Amund » 17 april 2016, 17:38

Jag hade fel, 47.000 är alltså en hög siffra.
sveahk skrev:en politisk-intellektuell revolution anförd av "Männlein und Fräulein" mit Mein Kampf i högsta hugg...nej, det kommer vi garanterat inte att uppleva!

anser Hans K


Det tror inte jag heller. Jag har ofta hävdat att den [historiska] Nazismen är död, dvs. att människorna är vaccinerade mot den form av nazism som Hitler företrädde och vars innehåll är så komprometterat under efterkrigstiden. Jag tror fortfarande inte att den kan växa sig stark igen, inte i samma skepnad men möjligtvis om man byter ut innehållet.

Under det senaste åren har jag dock noterat en kraftig ökning av antisemitiska delningar på sociala medier, ofta med brittiskt/amerikanskt ursprung (Britain first bl.a). Genomgående är det delvis dolda temat att det pågår en judisk konspiration mot det finansiella systemet och vårt sätt att leva, exempelvis Rothschild, Soros och Ben Bernanke blandas friskt i inlägg där det framgår hur dessa och deras anfäder samarbetar för att underminera vår kultur, ekonomi och vårt sätt att leva. Åtminstone jag trodde att vi var vaccinerade mot sådant men man vet aldrig. :?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av mrsund » 19 april 2016, 09:16

Grille skrev:Lite förvånande är det ändå speciellt då priset är rätt väl tilltaget. Ser att man köpa den som e-bok för 29 kr men då på engelska. Kanske då också okommenterad?
Läser också att titeln egentligen är: "Viereinhalb Jahre (des Kampfes) gegen Lüge, Dummheit und Feigheit" (Fyra och ett halvt års kamp mot lögner, dumhet och feghet) ( enligt inte alltid pålitliga Wikipedia).

Man har ju svårt att se den som ett hot. Skriven för snart 100 sedan och antagligen inte med så mkt ledtrådar till vad som skulle komma. Att den ändå säljer tycker jag sveahk gav många bra förklaringar till ovan.
Det skall stämma, Hess övertalade Hitler att korta ner till Min Kamp som var lite mer säljbart eller hur man nu uttryckte sig på den tiden.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av sveahk » 29 maj 2016, 12:25

Tyska tidningen "Die Welt" rapporterar att ett litet förlag i Leipzig, "Der Schelm" (skälm, filur, spjuver...!) försöker prångla ut "Mein Kampf" i original, utan kommentarer - åklagarmyndigheterna är på hugget!
"die Staatsanwaltschaft wegen eines geplanten Nachdrucks der Originalfassung von «Mein Kampf» ermittelt, für den der Leipziger Verlag «Der Schelm» im Internet wirbt."
http://www.welt.de/regionales/bayern/ar ... lerin.html

Varvid svenska SvD idag bjuder på en ren tramskommentar: "Intresset i nynazistiska kretsar var dock begränsat, troligen eftersom utgåvan innehöll omkring 3 500 kommentarer som kritiserar Hitlers argument." Ett journalistiskt luftslott :roll: - Inte ett ljud om det stod det i originalartikeln i "Die Welt"!
http://www.svd.se/tyskt-forlag-ger-ut-m ... om/varlden

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av sveahk » 12 juni 2016, 12:38

Är alla medel heliga och tillåtna för att höja en tidnings upplaga, och samtidigt skjuta med grovt korn på de politiska motståndarna? Frågar man sig efter det att den konservativa Milano-tidningen "Il Giornale" - ägd av Silvio Berlusconis bror, Paolo - i sin lördagsutgåva, för en mindre extrapenning, bifogade 1937 års italienska "Mein Kampf" i nytryck 8O !
mia lotta.jpg
Den politiska skandalen är perfekt och den kommunala valkampen som pågår i Italien just nu har fått ytterligare ett slagträ!

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Donkeyman » 12 juni 2016, 16:56

mrsund skrev: Det skall stämma, Hess övertalade Hitler att korta ner till Min Kamp som var lite mer säljbart eller hur man nu uttryckte sig på den tiden.
Men efter 1933 sålde väl boken av sig själv. Det var lämpligt av politiska skäl att ha ett exemplar i bokhyllan. Efter vad jag förstått så var det den gången en av de mest sålda böckerna i Tyskland samtidigt som den var bland de minst lästa. Själv har jag ett exemplar i Svensk översättning som kom på 1970-talet och jag har läst hela boken. Men fy för rackarn vilken tungläst bok, det tog månader att komma igenom den. Sedan dess samlar den damm i mitt bibliotek.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av a77 » 12 juni 2016, 20:07

Donkeyman skrev:Men fy för rackarn vilken tungläst bok,
Hahah då är det inte bra jag, hittade den på biblioteket för många år sedan och började läsa av ren nyfikenhet, klarade bara några sidor. Kanske vi ska införa att läsa "Mein Kampf" som straff för Neo-nazister som begått brott...... men det kanske är ett för inhumant straff ;)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Donkeyman » 13 juni 2016, 06:54

Jag minns ett skämt som cirkulerade i Vänsterkretsar på den tiden "det begav sig". Man hade en intern tävling där tredje pris var ett set av "Kim Il Sungs samlade verk". Andra pris var två set och första pris var tre set.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av mrsund » 25 juli 2016, 08:26

Donkeyman skrev:
mrsund skrev: Det skall stämma, Hess övertalade Hitler att korta ner till Min Kamp som var lite mer säljbart eller hur man nu uttryckte sig på den tiden.
Men efter 1933 sålde väl boken av sig själv. Det var lämpligt av politiska skäl att ha ett exemplar i bokhyllan. Efter vad jag förstått så var det den gången en av de mest sålda böckerna i Tyskland samtidigt som den var bland de minst lästa. Själv har jag ett exemplar i Svensk översättning som kom på 1970-talet och jag har läst hela boken. Men fy för rackarn vilken tungläst bok, det tog månader att komma igenom den. Sedan dess samlar den damm i mitt bibliotek.
Stämmer nog, samt att varje nygift par fick ett ex på statens bekostnad.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1145
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av Gerrgul » 25 juli 2016, 19:35

Den tyska staten har med rätt genomskinliga juridiska finter försökt stoppa utgivningen av boken. Upphovsrätten exproprierades (!) av delstaten Bayern. Med varierande framgång. Något absurt blev det när man försökte stoppa en israelisk förläggare. Vår egen för tidigt bortgångne Kalle Hägglund, t ex, drogs in i en rättslig tvist som han delvis vann. Den som vill läsa den sorglustiga historien kan gå till Erik Göthes Den vanliga vägen.

Ingen blir övertygad nazist genom att läsa boken. Det handlar om att läsningen solkar Tysklands rykte. Man ska komma ihåg att naziregimen på sin tid också försökte stoppa utgivningen i utlandet. I USA drev flera ledande tyskar i exilen en kampanj för att göra Mein Kampf tillgänglig, däribland Einstein. Detta för att göra människor medvetna om de hitlerska planerna. I boken låg ju dessa i öppen dag.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Mein Kampf" kommer att återutgivas i Tyskland

Inlägg av sveahk » 2 november 2016, 09:29

Den kommenterade nyutgåvan - 2 tjocka böcker, 2.000 sidor, 3.700 fotnötter, pris ett femtio-tal Euro...och så här ser de ut i bokhandeln...
IMG_5771.jpg
IMG_5771.jpg (110.71 KiB) Visad 568 gånger
Hans K

Skriv svar