Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 30 april 2016, 14:45

Nah, nånting säger mig att svaret på frågan är bildens fotograf, Heinrich Hoffmann.

.....och är det verkligen en cigarett som Göbbels håller? http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 4&start=15
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 maj 2016, 08:16

Borussia skrev:Nah, nånting säger mig att svaret på frågan är bildens fotograf, Heinrich Hoffmann.

.....och är det verkligen en cigarett som Göbbels håller? http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 4&start=15
Äntligen måndag!

Men det är inte Heinrich Hoffman som åsyftas. Det är en mer prominent person.

Beträffande diskussionen på Axis History Forum saknar jag den dimension jag nämnt ovan, att Hitlers rökaversion ökade över tid, Min fråga gäller "under krigsåren".

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 2 maj 2016, 09:09

Nu är jag spänd på vilken storhet som kunde blåsa blå rök om Hitler under kriget...!

Kanske Sepp Dietrich...?
sepp.jpg
Hans K

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 maj 2016, 16:10

Ledtråd: Den sökta personer var inte tysk, men militärt och politiskt oerhört betydelsefull för Tyskland. Då kunde man sk-ta i vad Hitler tyckte om rökning, och blåsa rök rätt i ansiktet på honom.

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 2 maj 2016, 18:30

Mannerheim

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 maj 2016, 23:38

Just precis! Inför Hitlers blixtvisit i det finländska högkvarteret på Mannerheims 75-årsdag 1942 blev Mannerheim uppringd av en hög funktionär i Hitlers stab som meddelade att Hitler inte tolererade att någon rökte i hans närhet, och uppmanade Mannerheim att tillse att så inte skedde under det förestående mötet och den efterföljande måltiden. Då röt Mannerheim till: "Det är jag som är värd, det är jag som bestämmer!" Efter måltiden, vid sittande bord, tände Mannerheim en cigarrcigarett och bolmade ogenerat på den bredvidsittande Hitler och de övriga vid bordet. Även andra finländska militärer rökte.

En utsökt gest av förakt, av samma dignitet som att Mannerheim tog Hitler i hand med handskarna på.

Tommy lägger ut nästa rökridå!

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 3 maj 2016, 09:59

Inför Mannerheim stod nazisterna rätt hjälplösa. Honom rådde de inte på, en av de få i Europa kanske.

Fråga:
Vad har Kungälv med andra världskriget att göra?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Schwemppa » 3 maj 2016, 11:52

patrik blom skrev:Då röt Mannerheim till: "Det är jag som är värd, det är jag som bestämmer!" Efter måltiden, vid sittande bord, tände Mannerheim en cigarrcigarett och bolmade ogenerat på den bredvidsittande Hitler och de övriga vid bordet. Även andra finländska militärer rökte.

En utsökt gest av förakt, av samma dignitet som att Mannerheim tog Hitler i hand med handskarna på.
En liten skrönvarning här, om det tillåts (men jag blir gärna motbevisad). :) Den här historien dyker upp här och där, bl.a. på nätet, men i de "seriösare" verken om Mannerheim tycker jag mig inte ha stött på den.

Sant tycks vara att Manneheim konstaterade till adjutanten att "det bryr jag mig inte om, det är jag som är värden", men sedan tycks han ändå ändrat åsikt, eftersom det förefaller ha rått rökförbud på tågsättet den dagen. Både hög som låg fick bege sig ut för att bolma, och åtminstone en SA-fotograf fann det så speciellt att han tog en bild. Att Mannerheim skulle undantagit sig själv från det påbudet finner jag, nå, omannerheimskt...
rokruta.JPG
rokruta.JPG (55.95 KiB) Visad 1043 gånger
Källa till det här antologin "Mannerheim, tuttu ja tuntematon" (Mannerheim, den kände och den okände), Valitut Palat 1997.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Lasse O » 4 maj 2016, 10:49

Får nog hålla med Schwemppa. Jag har också läst en del om och av marskalken men aldrig tidigare hört att Mannerheim skulle ha bolmat rök i ansiktet på Hitler. Så gör inte en officer och gentleman av den gamla skolan.
Fast visst är det en god historia :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 maj 2016, 11:05

tommyjonason skrev:Inför Mannerheim stod nazisterna rätt hjälplösa. Honom rådde de inte på, en av de få i Europa kanske.

Fråga:
Vad har Kungälv med andra världskriget att göra?
Inte en aning.....samband med kullagertrafiken?

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 4 maj 2016, 12:40

Nej, inte kullager.
Ledtråd:
images.jpg
images.jpg (7.49 KiB) Visad 980 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 maj 2016, 12:51

Aha.....
Siegbahns fördomar mot kvinnliga forskare.[4]

Forskning i Sverige[redigera | redigera wikitext]

Hahn och Meitner möttes kort i november samma år för att planlägga sin fortsatta forskning. De påbörjade en brevväxling. Genom brevväxlingen framgick det att Hahn inte förstod vad som skedde när han bestrålade uran i sitt laboratorium i Berlin. Ett brev nådde Meitner när hon var på besök i Kungälv hos Eva von Bahr, Sveriges första kvinnliga docent i fysik. I brevet bad han Meitner om att försöka analysera resultatet av försöken. I sitt svar lanserar hon som första personen någonsin hypotesen om hur neutronen gör urankärnan instabil och delar den i två mindre delar, barium och krypton. Detta resulterar i att några neutroner frigörs samt en stor mängd energi. Det sägs att Meitner kom på den teoretiska förklaringen gällande fission då hon var på besök hos Eva Von Bahr under julen 1938, där även hennes brorson Otto Frisch befann sig. Frisch och Meitner var ute på en promenad i vintervädret och plötsligt slogs Meitner av en idé om vad atomklyvningen innebar. Hon satte sig ner på en avhuggen trädstam, tog upp ett papper och en penna och ”klottrade ner” den teoretiska förklaringen för fissionens förlopp.[7] Den frigjorda energin motsvarade den beräknade minskningen av massan enligt Einsteins ekvation E=mc2. Denna hypotes bekräftades redan i januari 1939, vid ett experiment utfört av Otto Frisch.[8]

Hahn publicerade de kemiska upptäckterna i januari 1939 och Meitner de fysikaliska förklaringarna följande månad tillsammans med sin släkting, fysikern Otto Robert Frisch. De döpte processen till "nukleär fission". I denna publikation förutsåg Meitner möjligheten till en kärnreaktion med en enorm energiutveckling. Denna rapport blev startskottet för en febril aktivitet eftersom man förstod att detta kunde användas till vapenproduktion och att dessa forskningsresultat fanns i tyska händer. Leo Szilard, Edward Teller, och Eugene Wigner övertalade Einstein, som hade möjligheten att skriva ett brev och varna USA:s dåvarande president Franklin D. Roosevelt, vilket så småningom skulle leda fram till det så kallade Manhattanprojektet. Meitner avböjde att deltaga i projektet i Los Alamos, och svarade att "Jag vill inte ha något att göra med en bomb!” [9]

I Sverige var Meitner först verksam vid Nobelinstitutet för fysik, därefter vid FOA och vid KTH, där hon hade ett av Atomkommitténs finansierade laboratorium. Hon fick 1947 en personlig tjänst vid Stockholms högskola med en lön motsvarande en professors. Hon blev svensk medborgare 1949 och deltog i uppbyggnaden av R1, den första svenska kärnreaktorn, vid KTH
Det - hände i Kungälv....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lise_Meitner

Varjag

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av tommyjonason » 4 maj 2016, 16:15

Visst gjorde det så. Där insåg två personer hur atombomben kunde bli en realitet.

Otto Hahn och Lise Meithner forskade ihop ca 30 år innan hon som judinna i sista stund lyckades fly. Hon hamnade slutligen hos Manne Siegbahn, vilket inte var så lyckat till en början. Han tyckte inte om kvinnor och hade tyska rötter. På så vis höll Sverige på att mista en av världens ledande atomfysiker. Under senare delen av 40-talet fick hon dock sin rättmätiga plats och professur. Hahn hade fortfarande kontakt med Lise, som nog var hjärnan bakom det mesta de gjort i forskningsväg.

Nu hade Hahn och Strassman fått ett lite märkligt resultat av ett försök där man sköt neutroner på Uran. Resultatet blev två ämnen med ungefär halva Uranets atomvikt, ett antal fria neutroner samt frigjord energi på 200 MeV. Man hade lyckats klyva Uranet, sk fission. En liten del av massan omvandlas till energi, som enligt Einsteins ekvation med multiplicering med ljushastigheten i kvadrat blir rätt mycket. De frigjorda neutronerna kunde i sin tur fortsätta hela kärnklyvningsprocessen.

Hahn och Strassman förstod inte riktigt vad som hänt. Lise Meithner och brorsonen Otto Frisch var på besök hos Eva von Braun i Kungälv under julen 1938. Under en promenad diskuterade de Hahns resultat, och insåg vad det kunde leda till - en gigantisk smäll i form av en atombomb. Meithner publicerade deras tolkning av resultatet i ett brev till Nature, och snart visste hela atomfysikervärlden vilken potential detta innebar. I Tyskland fanns det inte så många, flertalet var judar och var bortjagade. Allt ledde till att en grupp framsynta atomfysiker skrev ett brev till Roosevelt, och därmed lades grunden till USAs atombomber i Los Alamos.

Varjag, varsågod!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 4 maj 2016, 17:09

Till Schwemppa m fl

Min trogna Mac, som tjänat mig väl som hemmadator de senaste sex åren, slutade fungera i går, precis när jag skrivit ett ganska utförligt svar till Schwemppa. Jag skriver detta på en lånad PC.

Det blir ju en del problem när sådant händer, så jag får vänta till i morgon med att försöka rekonstruera mitt svar till Schwemppa, och då även beakta övriga kommentarer här.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 maj 2016, 22:01

Tack patrik
en konung.jpg
en konung.jpg (24.09 KiB) Visad 814 gånger
- om än kortvarig....

Vem och vilket kungadöme?

Varjag

Skriv svar