Gustlof

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Gustlof

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 22 april 2003, 20:38

Gustlof blev världens största fartygs katastrof. Båten lämnade Danzig dåvarande Köningsberg ifrån öst-preussen med tyska-flyktingar samt en del militärer. Båten blev nedskjuten av en rysk U-båt. 8000 kvinnor och barn dog sammanlagt dog ca 9100 personer.

Det ska ha gjorts en film för längesedan. Var kan man finna den och vorre inte det material till att göra en film på?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 april 2003, 20:45

Båten blev nedskjuten av en rysk U-båt
Annars heter sänkt! :lol:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 april 2003, 21:06

Anno skrev:
Båten blev nedskjuten av en rysk U-båt
Annars heter sänkt! :lol:
Det kanske var en flygbåt. :lol:

Nej men allvarligt talat det borde väl vara rätt svårt att få tag på den filmen. Den gjordes väl i Tyskland på 60-talet. Fast jag sökte på den tyska amazon (http://www.amazon.de) där hittade jag några böcker och någon film. Fast jag vet inte om den finns där. Annars så kanske man kan skriva till amazon.de de borde väl ha koll på den...

/Martin

EnSvenskTiger
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 mars 2003, 00:02
Ort: Göteborg

Inlägg av EnSvenskTiger » 22 april 2003, 21:53

kaptenen på ubåten som sänkte henne blev sovjetunionens hjälte pga detta.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 april 2003, 22:12

EnSvenskTiger skrev:kaptenen på ubåten som sänkte henne blev sovjetunionens hjälte pga detta.
Jo... Men först efter hans död och nån gång på 80- eller i början av 90-talet har jag för mig...

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 april 2003, 23:43

Johan Elisson skrev:
EnSvenskTiger skrev:kaptenen på ubåten som sänkte henne blev sovjetunionens hjälte pga detta.
Jo... Men först efter hans död och nån gång på 80- eller i början av 90-talet har jag för mig...

/Johan
Har du någon källa till att han skulle fått utmärkelsen så sent som 80 eller 90-talet. 90-talet låter för mig som väldigt sent, lite för sent. Jag trodde att han fick den i rätt snar anslutning till kriget.

/Martin

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 april 2003, 00:01

Gröfaz skrev:Har du någon källa till att han skulle fått utmärkelsen så sent som 80 eller 90-talet. 90-talet låter för mig som väldigt sent, lite för sent. Jag trodde att han fick den i rätt snar anslutning till kriget.
Undrar vad jag fått 80-/90-talet ifrån. Hittade inte något om det i varken Dödens hav eller Stalins hämnd, men efter lite sökning hittade jag denna sida: http://www.helikon.dk/svetlana-ubaaden-uk.html.

The taboo surrounding Marinesko's name was not raised until 1990 when Gorbatjov made a statutory instrument 27 years after Marinesko's death assigning him the title of Hero of the Soviet Union and the highest military order, the Gold Star.

Detta motsägs dock av denna svenska sida: http://hem.passagen.se/staste/alex.htm

Efter kriget var det vanligt att folk av Marineskos kaliber dekorerades med medaljen Sovjetunionens hjälte. Men inte Marinesko. Även om han uträttat ett och annat var han i marinkommandots ögon ingenting annat än ett skrytsamt fyllo som inte alltid hållit sig inom ramarna för gällande instruktioner och vars eskapader i glädjekvarteren varit alldeles för omfattande för att det skulle bli tal om någon medalj. Marinesko tog mycket illa vid sig av detta. Till slut blev han helt besatt av tanken på sin medalj. Han började bombadera de sovjetiska myndigheterna med skrivelser i vilka han mer eller mindre krävde att få sin medalj med stöd av bifogad förteckning över utförda bragder där bland annat de båda sänkningarna vid Stolpebankarna upptogs.

Frågan är vilken man ska lita på. Själv håller jag en slant på 1990, då jag som sagt fått det någonstans ifrån... Ska leta vidare.

/Johan

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 april 2003, 00:03

Nej det fick han INTE. Han fick kicken 1946 från flottan och skickades till Sibirien. Efter 9 år fick han sticka till leningrad. 1963 dog han och 1990 blev han "hjälte"

Filmen i fråga gjordes år 1963

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 april 2003, 00:09

Boken Dödens hav nämner att Marinesco (alt. -sko) tilldelades den högst ordninära utmärkelsen Röda Fanan och att han först efter sin död blev "accepterad" igen. Han var lite udda och hamnade snabbt i problem efter kriget.

/Johan

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 23 april 2003, 07:18


Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 23 april 2003, 10:46

Finns även en mycket bra artikel i senaste Illustrerad Vetenskap.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 23 april 2003, 11:37

Johan Elisson skrev:Boken Dödens hav nämner att Marinesco (alt. -sko) tilldelades den högst ordninära utmärkelsen Röda Fanan och att han först efter sin död blev "accepterad" igen. Han var lite udda och hamnade snabbt i problem efter kriget.
Säga vad man vill om Marinesco men slätstruken var han inte, tar några rader ur Dödens hav, av CG Wetterholm.
"Nya uppdrag dröjde för Marinesco och S 13 kom att bli liggande. Inte förrän i maj kunde man gå ut igen och i mellantiden hade Marinesco skrivit en avhandlingom ubåtskriget. Han kritiserade överordnade i avhandlingen, vilket kunde ha sina risker 1945 i Stalins Ryssland"

"1946 fick han arbete som lagerkarl i en byggorganisation. När Marinesco påpekade att partipampar utnyttjade systemet till egen fördel med att bland annat få byggmaterial privat genom mutor, blev anmälan illa sedd. Säkerhetspolisen hade kvar sin akt om honom och han förvisades till ett läger i Sibirien."

Sovjetunionen hade tydligen problem med sanningssägare :)

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 april 2003, 11:41

Tydligen!
Bild
:lol:

/Johan

Skriv svar