Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av millgard » 24 november 2015, 22:10

Hyvä!

Ledde bla finska armén vid Suomussalmi, med känt resultat.

patrik blom lägger an!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av millgard » 25 november 2015, 21:15

Det går långsamt, en mellanfråga:

Vad ser vi för märklig tingest?
Bilagor
strange.jpg
strange.jpg (41.71 KiB) Visad 504 gånger

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Nimrod-S » 25 november 2015, 21:22

Norsk flyghangar?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av millgard » 25 november 2015, 21:25

Nope.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 25 november 2015, 22:44

Beklagar dröjsmålet, jag har varit upptagen hela dagen. Kan återkomma i morgon med en fråga om det accepteras.

Men först milligards mellanfråga: Jag gissar att det är en fältmässig värmehållnings- eller avfrostningsanläggning för ett flygplans motor och kabin. Omgivningarna ser kalla ut. Huset ser ut att kunna delas på mitten och dras i sär.
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av millgard » 25 november 2015, 22:46

Korrekt, det är en "värmestuga" för östfronten så planet kunde hållas i skaplig beredskap.

Kom med en fråga du. :)

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 november 2015, 12:58

Här en ny fråga:

När de allierade återtog Narviksområdet i maj 1940 deltog trupper från Norge, Storbritannien, Frankrike och Polen. Förbanden från Frankrike och Polen hade namn som båda innehöll ordet "brigad". Vad hette dessa förband?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 november 2015, 20:47

patrik blom skrev:Här en ny fråga:

När de allierade återtog Narviksområdet i maj 1940 deltog trupper från Norge, Storbritannien, Frankrike och Polen. Förbanden från Frankrike och Polen hade namn som båda innehöll ordet "brigad". Vad hette dessa förband?
Den franska kontingenten, var Främlingslegionärer i den 13:e Halvbrigaden.
Polackerna hade en styrka, utbildad i bergskrigföring kallad Polska Oberoende Höglandsbrigaden. Den hade även ett polskt
namn - som jag inte kan stava till..... :(

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 november 2015, 22:04

Allvetaren från Australien har talat! Om det hade behövts en ledtråd hade jag tänkt säga att båda förbanden hade något med "exil" att göra. Främlingslegionärer befinner sig ju per definition i exil, och den polska Podhalebrigaden sattes upp i exil, i Frankrike sedan själva Polen gått förlorat.

Att Polen ställde upp ett förband "högländare" kanske förvånar någon, men det syftar på att en stor del av officerarna och manskapet kom från de höga bergstrakterna i Tatra och Karpaterna.

Jag citerar ur Skalmannen Artur Szulc bok från 2008, skriven tillsammans med Mattias Forsberg, "Med förtvivlans mod, Kampen för Polen 1939-45", ur vilken jag hämtat min färska kunskap på detta område, och som varmt rekommenderas: "Podhale är en höglandsregion i Tatrabergen, som i sin tur är en del av bergskedjan Karpaterna. En av Polens mest besökta turistorter, Zakopane, ligger i Podhale."

Jag måste erkänna att jag inte kände till att det fanns 13 halvbrigader i Främlingslegionen. Jag trodde att det förband som sattes in vid Narvik helt enkelt hette le Démi-Brigade de Légion Etrangère, förkortat DBLE. Men när Varjag svarar, ökar även frågeställarens kunskap.

Varjag ställer nästa fråga!
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 27 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 november 2015, 00:52

Tack patrik - jag vet inte hur många ''halvbrigader'' Legionen hade; ofta när det gäller trupp - är ju inte heller numren konsekventa.
Eller ens alla utnyttjade. Legionen fanns ju på många håll i Afrika, i Asien och på Stillahavsöarna i olika styrkeförhållanden.
Nästa:
en enkel matros....jpg
en enkel matros....jpg (64.38 KiB) Visad 1329 gånger
- tilldelas Riddarkorset - av en Amiral.........

Vem var matrosen och vad hade han gjort för att förtjäna denna höga utmärkelse ?
Bonus för amiralens namn.....

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 november 2015, 13:27

Det är ju Walther Gerhold som sänkte ett eller flera allierade fartyg utanför Normandie-kusten strax efter invasionen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 november 2015, 20:35

patrik blom skrev:Det är ju Walther Gerhold som sänkte ett eller flera allierade fartyg utanför Normandie-kusten strax efter invasionen.
Visst är det -
Walter Gerhold.jpg
Walter Gerhold.jpg (67.66 KiB) Visad 1271 gånger
- som gratuleras på denna- betydligt bättre kända bild.....
Der Führer verlieh dem Schreiberobergefreiter , Walther Gerhold aus dem Sauerland das Ritterkreuz. Gerhold versenkte mit seinem Einmanntorpedo einen Kreuzer der Aurora-Klasse aus der Invasionsflotte vor den Ornemündung. Juli 1944.
Det är osäkert precis VAD - hans torped sänkte. Britterna förlorade den polska kryssaren HMS DRAGON och två minsvepare den natten - till
tyska ''Neger-torpeder''.
Mycket tyder på att det var fänrik Karl-Heinz Potthast's torped som sänkte DRAGON och att Gerhold's träffade en av minsveparna
HMS MAGIC eller CATO - men en annan matros, Horst Berger - fick Tyska Korset i Guld för en minsvepare.

Det är ju minsann inte lätt att identifiera målen - när man har nästippen - en fot över vattenytan - :)

Amiralen var Hellmuth Heye

patrik frågar, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 november 2015, 00:16

Tack Varjag!

Har inte någon fråga på lut så jag ställer en som jag har roat (???) några vänner med, och som innebär att vi tassar in på Sherlock Holmes' eller Hercule Poirot's jaktmarker:

Vädret var som alla vet en viktig faktor när man bestämde datumet för vad som skulle komma att bli känt som D-Day. Bakom beslutet att invadera Normandie i gryningen den 6 juni 1944 låg dessutom något av en meteorologisk prognosbragd. Chefsmeteorologen övertygade Eisenhower om att det visserligen skulle blåsa hårt på The Channel den 5 juni och in på småtimmarna den 6 juni, men att vindarna sedan skulle avta och möjliggöra en landstigning i relativt lugna vatten.

Jag (patrik blom) har aldrig sett någon väderstatistik el dyl för Normandie under månaden före D-Day, men jag vågar ändå påstå att vädret måste ha varit tämligen lugnt, utom dagarna och nätterna precis före invasionen. Mitt påstående om vädret under månaden före D-Day bygger på offentligt tillgänglig information och väl kända förhållanden, men alltså inte på väderstatistik el dyl. Vad kan jag basera min slutsats på?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 november 2015, 14:47

Ledtråd: Lucia Maria Rommel, maka till fältmarskalk Erwin Rommel, fyllde 50 år den 6 maj 1944.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 28 november 2015, 14:58

Är det att Rommel åkte hem just kring den 5-6e för att han äntligen fick ledigt? I så fall menar du att det var så pass lugnt innan att han inte fick åka hem och fira sin frus femtioårsdag, pga. invasionsrisken?

Skriv svar