Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 1 oktober 2015, 20:30

Detta fartyg är inblandad i detta, om jag inte är helt ute och seglar. Varjag kan ju sina båtar ... 8-)

/ currahee
Bilagor
ship.jpg
ship.jpg (135.52 KiB) Visad 487 gånger

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 oktober 2015, 20:58

Aha - Graf Spee! Som gjorde en avstickare till Mocambique. Då kanske det kan vara där begravningen ägde rum. Låt oss hoppas på en bekräftelse ang fartyget från Varjag!

Korrigering: Snarare torde begravningen ha ägt rum i Brasilien eller något annat sydamerikanskt land.

Kanske fartygschefen Langsdorff, som ju begravdes på torra land.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 oktober 2015, 21:11

Den 19 december 1939 i Buenos Aires, för att besvara Varjags frågor (förutsatt att currahee har rätt om Graf Spee.).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 oktober 2015, 23:15

patrik blom skrev:Den 19 december 1939 i Buenos Aires, för att besvara Varjags frågor (förutsatt att currahee har rätt om Graf Spee.).
Grattis patrik - ''trägen vinner'' - som det heter.

Och ja det är Kapitän-zur-See's Hans W. Langsdorff liktåg i Buenos Aires på bilden.
Efter att ha sörjt för begravingen av sina fallna efter La Plata-slaget och sprängningen av sitt fartyg GRAF SPEE -
skjöt han sig och ligger jordad i BA....

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... id=6924581

https://www.youtube.com/watch?v=RgW_LcBmS0w

Din fråga, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 oktober 2015, 13:51

Tackar! Det var en svår fråga, må jag säga! Man måste nästan ha sett en bild av just den likbilen i samband med Langsdorffs begravning för att känna till svaret, eller av en likadan eller snarlik bil på plats i Argentina med omnejd för att kunna räkna ut svaret. Efter currahees bild på Graf Spee blev det i stället en lätt fråga, eftersom väl alla här känner till eller har en hum om vad som hände detta fartyg.

Jag tycker som nämnts att när ingen tycks ha det rätta svaret på en fråga, är det både motiverat och intressant att försöka resonera sig fram till en gissning, och gärna att flera hjälps åt med det. Observera att allt som Amund och jag sa om vad bilden säger var korrekt, och att det rätta svaret fanns i det universum som utgjordes av alla tillfällen då allt detta var korrekt. Det gällde t ex en sjöofficer som omkommit under sådana omständigheter att han kunde ges jordbegravning. Att vi i första hand tänkte på de asiatiska delarna av detta universum torde bero på att de mycket omfattande striderna i Stilla havsområdet gjorde detta mer sannolikt än att det gällde de i jämförelse därmed lågfrekventa striderna i Rio de la Plata.

Dessutom är det lärorikt att försöka resonera sig fram till ett svar. Jag har aldrig varit i Sydamerika (ej heller i Australien) och inser att jag inte har den feeling för kontinenten och dess historia som hade behövts för att placera likbilens design där. Visserligen känner jag till de svulstiga gravmonumenten på sina håll t ex i Argentina, men kunde inte koppla dessa till likbilens formgivning.

Jag tackar Varjag, currahee och Amund för gott samarbete och återkommer om en halvtimme med en ny fråga!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 oktober 2015, 14:21

Ny fråga:
De tre fartygen Admiral Graf Spee, Admiral Scheer och Deutschland (senare omdöpt till Lutzow) kallades på engelska "pocket battleships", på svenska översatt till fickslagskepp, vilket inte överensstämmer med den tyska benämningen.

Den tyska benämningen överensstämmer däremot med den svenska benämningen på en fartygstyp som fanns i den svenska flottan både före och under andra världskriget.

En av mina goda vänner är särskilt intresserad av ett av de svenska fartyg av denna fartygstyp som var i funktion under andra världskriget. Han har en vacker oljemålning av detta fartyg på prominent plats i sin bostad, och har läst och läser allt han kommer över om detta fartyg. Jag hoppas det ursäktas att jag använder honom som källa här.

Bland de värnpliktiga som tillhörde flottan var det, enligt honom, särskilt eftertraktat att få tjänstgöra på just detta fartyg. Inte på grund av något som gällde själva tjänstgöringen ombord, utan på hur detta kunde förväntas påverka permissionerna i land.

Vilket fartyg avses?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av unmo300 » 3 oktober 2015, 18:31

Manligheten?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 oktober 2015, 22:12

Alldeles riktigt!

Med MANLIGHETEN i mössbandet ansågs det, enligt de samtida källor som min gode vän har funnit, vara lättare att väcka intresse med syfte uppnå givande "kontrakt med det motsatta stönet" som Robert Karl-Oskar Broberg uttryckte saken. Än om det stod t ex "Gustaf V" eller "Drottning Victoria" på mössan, för att nämna två av de andra svenska pansarskeppen.

unmo300 avlossar nästa salva!

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av unmo300 » 4 oktober 2015, 06:17

På väg på höstsemester, frågan lämnas fri.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 oktober 2015, 11:07

.......
en grym divisionschef....jpg
en grym divisionschef....jpg (19.45 KiB) Visad 911 gånger
Vem var han?, Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av MD650 » 4 oktober 2015, 13:24

Lammerding?
:)

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 4 oktober 2015, 13:28

Det är en Brigadeführer av gradbeteckningen att döma, och han heter kanske Heinz Lammerding?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 oktober 2015, 22:26

MD650 skrev:Lammerding?
:)
Viss är det Heinz Lammerding. Som undgick galgen och dog i sotsäng 1971.
Trots illdåd som Tulle och Oradour....... :roll:
lammerdingheinzforo.jpg
lammerdingheinzforo.jpg (57.86 KiB) Visad 878 gånger
MD650 äger frågan!, Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2015, 22:44

Han var chef för 5.strvkomp i det pansarregemente han tillhörde sommaren -44.
Han blev sårad samtidigt som hans regementschef tog hand om honom.
Hans far var politiker.
Vem var han?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 6 oktober 2015, 23:03

Nils Sköld?

Jag tolkar "5.strvkomp" som att den sökta personen var svensk.

Skriv svar