Norska 1. Divisionen interneras.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Norska 1. Divisionen interneras.

Inlägg av Stilleben » 28 februari 2015, 18:03

Jag har nu läst om förhandlingarna i början av maj 1945 inför krigsslutet mellan de västallierade och tyskarna om hur kriget skulle avvecklas. Det fanns önskemål från tyskar i Norge om internering i Sverige och tydligen planering i Sverige inför detta. Storamiral Dönitz som efterträtt Hitler, avfärdade dock helt tanken, bl.a. därför att han befarade att svenskarna skulle kunna överlämna de tyska fångarna till Sovjet.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Norska 1. Divisionen interneras.

Inlägg av Stilleben » 5 april 2015, 08:47

Det finns oklarheter beträffande ovanstående. Det är dock klarlagt att Walter Schellenberg, som var underställd Himmler och inför krigsslutet samarbetade med Folke Bernadotte, drev önskemålet om internering i Sverige, liksom tyska ambassaden i Stockholm. Från de ledande tyskarna i Norge verkar, varvid jag förtydligar vad jag ovan skrivit, ingenting ha avhörts om detta.

Att Sverige skulle gå med på detta och t.o.m. anvisat läger för dem verkar besynnerligt. Tydligen hade man då ingen riktig uppfattning hur många tyskar i Norge det gällde. http://sv.wikipedia.org/wiki/Norge_unde ... rldskriget uppger nämligen att " Vid Tysklands kapitulation den 7 maj 1945 fanns 372 000 tyska soldater i landet" !

Skriv svar