Quiz: Andra världskriget
-
tommyjonason
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Fast på fotot tycks propellerbladen stå närmast vinkelrätt mot rotationsriktningen, dvs coarse pitch i så fall.
Om man ska tro något?
Får leta foton i boken för att se om man kan bedöma det
Om man ska tro något?
Får leta foton i boken för att se om man kan bedöma det
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Det är nog Obergruppenführer Joseph (Sepp) Dietrich med gnädige Ehefrau.....Varjag
-
Kenth Wasserman
- Medlem
Jomenvisst är det Sepp och hustrun Ursula, 1942
Varjag, varsågod, din fråga!
Varjag, varsågod, din fråga!
Tack Kenth
- deltog som frivillig ''observatör'' och mot givna order -i en vari båten sänktes av en fullträff från denna - Vad hette officeren, hans torpedbåt - och den franska jagaren?
Varjag
- deltog som frivillig ''observatör'' och mot givna order -i en vari båten sänktes av en fullträff från denna - Vad hette officeren, hans torpedbåt - och den franska jagaren?
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Får jag lov att citera vårt syster-forum (eller kanske bättre broder-forum...?)...
"Klaus Dönitz (13 May 1920 - 13 May 1944) was a German naval officer. He was the older of two sons of Admiral Karl Dönitz. When his younger brother Peter was killed in the sinking of U-954 on 19 May 1943, Klaus was allowed to withdraw from active service to begin training as a naval doctor. However, he was killed on the E-boat S-141 whilst accompanying it on a raid on Selsey, during which it was sunk by the French ship La Combattante. He was buried in the park of the Column of the Grande Armée."
Tydligen var MTB-färden tänkt som en födelsedagspresent...
!
Hans K
"Klaus Dönitz (13 May 1920 - 13 May 1944) was a German naval officer. He was the older of two sons of Admiral Karl Dönitz. When his younger brother Peter was killed in the sinking of U-954 on 19 May 1943, Klaus was allowed to withdraw from active service to begin training as a naval doctor. However, he was killed on the E-boat S-141 whilst accompanying it on a raid on Selsey, during which it was sunk by the French ship La Combattante. He was buried in the park of the Column of the Grande Armée."
Tydligen var MTB-färden tänkt som en födelsedagspresent...
Hans K
sveahk känner igen amiral Dönitz äldste son, Klaus - som efter brodern Peter's död i U-954 ett år tidigare,
togs ur fronttjänst för att studera till marinläkare.
(Lite grann som ''Private Ryan'' funkade även i Nazi-Tyskland...)
Jag har fått uppfattningen att Klaus, beordrats icke delta i stridshandlingar som äventyrade hans liv - men bröt mot dessa
när han följde med motortorpedbåten S 141 till England......
S 141 sänktes av den Fria Franska jagaren La Combattante, Klaus var bland de stupade - och Dönitz hade förlorat
bägge sina söner......
Om MTB-färden som födelsedagspresent, vet jag intet - pojkstackarn dog på sin 24:e födelsedag.....kanske
sveahk kan berätta mera?
Du har frågan, Varjag
togs ur fronttjänst för att studera till marinläkare.
(Lite grann som ''Private Ryan'' funkade även i Nazi-Tyskland...)
Jag har fått uppfattningen att Klaus, beordrats icke delta i stridshandlingar som äventyrade hans liv - men bröt mot dessa
när han följde med motortorpedbåten S 141 till England......
S 141 sänktes av den Fria Franska jagaren La Combattante, Klaus var bland de stupade - och Dönitz hade förlorat
bägge sina söner......
Om MTB-färden som födelsedagspresent, vet jag intet - pojkstackarn dog på sin 24:e födelsedag.....kanske
sveahk kan berätta mera?
Du har frågan, Varjag
- sveahk
Tack för det varjag - hade just nyligen läst om Klaus Dönitz här: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=200544 , där också födelsedagen nämndes, mer vet jag tyvärr inte...
Fråga kommer.
Hans K
Fråga kommer.
Hans K
Tack sveahk., Varjagsveahk skrev:Tack för det varjag - hade just nyligen läst om Klaus Dönitz här: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=200544 , där också födelsedagen nämndes, mer vet jag tyvärr inte...
Fråga kommer.
Hans K
- sveahk
Tämligen exakt 222 kilometer luftvägen från landets huvudstad hittade man under andra världskriget det här välbevakade lägret...
...och som de flesta lägren från den tiden tog det namnet från orten eller området det befann sig i - så, var befinner vi oss?
Hans K
...och som de flesta lägren från den tiden tog det namnet från orten eller området det befann sig i - så, var befinner vi oss?
Hans K
Med kännedom om sveahk's böjelse för flygeri - något Stalag-Luft kanske ??????
- sveahk
Nej varjag, nix med flygare här. Lägret kunde/kan man hitta mycket nära en landesgräns, och troligtvis, troligtvis, var det så, att utan det här lägret hade väsentligt mer människor förlorat sina liv...!varjag skrev:Med kännedom om sveahk's böjelse för flygeri - något Stalag-Luft kanske ??????
Så, tugga på det kära vänner
Hans K
Är idag ett åtta-tal timmar utom-hus...sålunda svarslös...
Theresienstadt och Vita Bussar ????, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
De flesta av de vita bussarna startade hemfärden mot Sverige från Neuengamme. Om detta är rätt spår så är det Varjags spår, inte mitt.
- sveahk
Varken Theresienstadt eller Neuengamme - men de Vita Bussarna, ja, där har vi ett spår...som för oss till frågans svar!
Hans K
Hans K