Fall Schweden

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fall Schweden

Inlägg av von Adler » 19 november 2014, 16:32

Jag ritade en klumpig karta med den tyska planen här.

Bild

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Fall Schweden

Inlägg av Amund » 19 november 2014, 20:34

Nu har jag inte följt med i tråden och är inte alls kunnig på ämnet, men kan man ens kalla det där för anfallsvägar? Det är ju mestadels väglöst land i fjällen, jag tänker mig att det borde behövas en del packåsnor för att transportera förnödenheter till så många divisioner på fjällvandring.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Fall Schweden

Inlägg av Der Löwe » 19 november 2014, 22:22

Nej, väglöst var det inte, men inga motorvägar heller. Borde blivit en del "Raate vägs" möjligheter på vissa sträckor och underhållsproblem även utan det när det börjar bli för långt från järnvägs änden. Sen förstår jag inte varför de trodde att just trakterna kring Enköping skulle vara platsen vi bjöd upp till dans. Var det kanske så att planen mer var en terrängvärdering där möjliga framryckningsvägar och en för tyskarna lämplig plats för ett avgörande slag angavs?

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Fall Schweden

Inlägg av hasse lindquist » 19 november 2014, 23:56

Enligt en tidigare frekvent uppgift skulle den svenska regeringen ha blivit förvarnad om tyska anfallsplaner mot Sverige från Norge 1943 på följande sätt:
Tysk-svenska ordböcker och parlörer i fickformat trycktes plötsligt upp i stora upplagor i Tyskland. Någon rapporterade detta till svenska beskickningen i Berlin, som omedelbart skickade ett kodat telegram till regeringen i Stockholm. Tyskarna noterade naturligtvis att svenskarna mobiliserade och en ilsken Göring ska ha konstaterat att "någon måste ha skvallrat för svenskarna".
Finns det någon bestyrkt, historisk sanning bakom de här uppgifterna?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fall Schweden

Inlägg av von Adler » 20 november 2014, 00:06

Det verkar som von Schell antog att huvuddelen av den svenska armén skulle bjuda till slag någonstans mellan Västerås och Uppsala för att skydda Stockholm. Att det är på upplandsslätten var säkert med i planen - tyska mekaniserade förband och flygöverlägsenhet skulle vara till störst nytta där.

Jag är dock tveksam till om svenska armén hade dansat till tyskarnas toner där. Man hade nog hellre slagits i Dalarna och Jämtland än i Uppland och Västmanland.

Skriv svar