3D-radar ska hitta Oslos hemliga tunnlar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

3D-radar ska hitta Oslos hemliga tunnlar

Inlägg av Marcus » 19 oktober 2013, 14:48

En hemligt nätverk av tunnlar tros dölja sig under Oslos gator. Tunnlarna – om de nu finns – byggdes av nazisterna under ockupationen av Norge. Nu ska avancerad teknik lösa gåtan en gång för alla.
Den pensionerad historieläraren Öyvind Skarud från Oslos handelsgymnasium har varit fascinerad av de mystiska tunnlarna sedan 2000. Då fick skolan nycklarna till den bunker som ligger bara några meter under skolans källare och som byggdes av de tyska nazisterna 1941 när skolan fungerade som deras militära högvarter i Oslo.
Nazisterna byggde strategiskt placerade bunkrar även på flera andra ställen under den norska huvudstaden och enligt ritningar ska det finnas ett tunnelsystem som binder dem samman. Öyvind Skarud vill nu lösa gåtan.
– Planen är att undersöka om tunnlarna verkligen finns där, det är det första. Jag har sett ritningar över tunnlarna från krigsåren och jag har sett ritningen över bunkern. Det tycks finnas ytterligare en bunker under vår, säger han till nyhetssajten The Local.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3d-ra ... 635004.svd

/Marcus

tommyjonason
Medlem

Re: 3D-radar ska hitta Oslos hemliga tunnlar

Inlägg av tommyjonason » 20 oktober 2013, 17:50

Jag trodde Gestapo satt på Victoria Terasse under kriget men jag såg att man byggde en ordentlig bunker och fästning på Furulunden i Oslo under 1944. Där kunde Fehlis, Reinhard, Fehmer och de andra psykopaterna känna sig lugnare. Den borde vara ansluten till dessa hemliga tunnlar. Om de nu finns.
http://www.dagbladet.no/2012/06/04/maga ... /21914183/

jeger
Medlem

Re: 3D-radar ska hitta Oslos hemliga tunnlar

Inlägg av jeger » 17 oktober 2014, 00:02

Victoria Terasse ,SDs hovedkvarter er eller var del av det antatte tunnel-systemet som utgikk fra Terbovens hovedkvarter i det som idag er Oslo Handelsgymnasium.Rett over gaten ligger/lå gamle KNA-hotellet med von Falkenhorsts militære hovedkvarter likeledes antatt bundet opp i det samme tunnel systemet som man idag forsøker å få gjenåpnet, senest nå høsten 2014 med nye boringer. Furulund-komplekset fra 1944 ligger/lå langt utenfor byen.Event underjordiske tunneller der antas ikke ha forbindelse med anlegget rundt Ruseløkka ( Victoria Terasse, KNA-hotellet, Oslo Handelsgym o a.bl.a.to sambandsbunkre i samme området)
Jeger

Skriv svar