En man kan göra skillnad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

En man kan göra skillnad

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 februari 2003, 02:26

Eller vad säger ni om denna man?

Han dödade SJÄLV 500+ RYSSAR i för finlands räkning vilket gör honom till den främsta snipern i världshistorien de ni

http://my_gunsite.tripod.com/mygunsite/id25.html

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Belaja smert

Inlägg av Daniel L » 20 februari 2003, 08:42

Det intressanta med Simo Häyhä är att han inte använde kikarsikte på sitt gevär, han brukade även skjuta sittandes. Att han var kort och lugn bidrog nog också till hans framgång. En dag före jul kom han upp i siffran 25 ryssar på en dag. Vid Kollaa kämpade Häyhä vid en plats som skulle bli känd som mördarkullen, 32 finska soldater stod där emot en enorm siffra ryska soldater. Den andra mars blev Simo träffad i ansiktet av en explosiv kula, han togs bort från fronten. På hundra dagar hade han tillräknat sig själv femhundra ryssar. Simo Häyhä överlevde kriget och dog i April förra året.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 20 februari 2003, 09:06

Måste säga att det är förvånads värt bra! Undrar hur det känns i samvetet (trots att det e krig) att ha släckt över 500 människors liv?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 20 februari 2003, 09:49

Man kan ju ifrågasätta om prickskyttar har någon betydelse för taktiska läget, kan dom egentligen påverka utgången av kriget eller ökar de bara på lidandet?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 20 februari 2003, 09:59

En prickskytt kan nog påverka den taktiska situationen ganska mycket genom att slå ut kulsprutor, officerare och andra viktiga komponenter i motståndarstyrkan.

Jag kommer inte in på sidan. Fungerar den för någon annan eller är det bara min dator som är elak?

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 20 februari 2003, 10:04

LasseMaja skrev:Man kan ju ifrågasätta om prickskyttar har någon betydelse för taktiska läget, kan dom egentligen påverka utgången av kriget eller ökar de bara på lidandet?
Prickskyttar fyller en viktig funktion i kriget, en demoraliserad och försiktig fiende är ett taktiskt övertag.

Effekten av prickskyttar är bland annat ökat lidande, men det är väl egentligen inte värre med personminor?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 februari 2003, 10:24

Sidan funkar som den ska

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem

Inlägg av Octavius » 20 februari 2003, 10:44

Imponerande man!

Må han verkligen vila i frid för sitt tappra försvar av Finlands
suveränitet!

/// Octavius

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 februari 2003, 11:49

"Måste säga att det är förvånads värt bra! Undrar hur det känns i samvetet (trots att det e krig) att ha släckt över 500 människors liv? "

Tror det känns hur bra som helst. Han gjorde det enda rätta. Att låta ryssarnas lakejer göra Sverige till ett stalinist terrorvälde hade jag tagit på mig samvettet av att skjut hur många attackerande lakejer som helst, sedan skulle jag varit stolt.

Likväl som om någon försöker knivhugga mig så skiter jag fullständigt i varför i helvete han gör det om det är taskig barndom eller vad fan som helst jag kommer endå göra allt för att försvara mig inklusive att döda honom

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 20 februari 2003, 12:43

Som alltid var det en kombination av många faktorer som var grunden för Häyhäs framgångar. För det första var han givetvis en fantastisk skytt, och han hade vunnit otaliga skyttetävlingar på 30-talet åt sitt militärdistrikt. Den andra orsaken var förstås ryssarnas oförsiktighet. I början av vinterkriget marscherade de rakt emot de finska leden, och även efter denna läxa var bivackerande ryssar ofta lätta mål.

Detta förklarar däremot inte varför han klarade sig från att bli skjuten själv. Här kommer två andra faktorer in. Häyhä var en liten man, endast ca 160 cm lång, vilket gjorde att han hade lättare att dölja sig. Dessutom kunde han lättare klä sig varmt, vilket var nödvändigt för att kunna ligga stilla i -40 grader. Den andra orsaken var att han kunde sova var han ville, t.o.m. under svåra artilleribombardemang. På det viset kunde han vara skärpt när det behövdes, och vila när det passade. Att han använde ett gevär utan kikarsikte gjorde att han kunde hålla sig lågt, och inte riskerade solreflexer i linsen. De kikarsikten Finland hade till förfogande 1940 var nämligen båda stora och klumpiga.

Häyhä var för övrigt maskingevärsskytt i början av kriget, men i statistiken på drygt 500 finns endast de som han började bokföra efter att ha blivit skarpskytt.

För Häyhäs del tog kriget slut när han träffades av en explosiv kula i munnen. Hans anhöriga höll redan på med begravningsförberedelserna, när han på sitt typiskt lakoniska sätt lät meddela dem i ett brev "Avbryt begravningen! Den avlidna saknas!"

Häyhä deltog inte i fortsättningskriget.

Användarvisningsbild
Ghillieman
Medlem

Inlägg av Ghillieman » 24 mars 2003, 15:04

LasseMaja skrev:Man kan ju ifrågasätta om prickskyttar har någon betydelse för taktiska läget, kan dom egentligen påverka utgången av kriget eller ökar de bara på lidandet?
Prickskyttar bidrar ju inte bara till att slå ut nyckelpersonal, vilket i och för sig självklart är "huvudsaken" med prickskyttar+understöd.
men den andra stora faktoren med prickskyttar som spelar väldigt stor roll är just "prickskytteskräcken". Bara att fienden vet att en prickskytt är i området och "jagar" gör att deras moral sänks avsevärt, framryckningshastigheten sänks pga att de måste vara mer försiktiga och de måste lägga mycket av sina tunga resurser på att hitta och nedkämpa prickskytten (Grk, Ksp, hundpatruller o dylikt.)
En prickskytt i sig kan nog inte VINNA ett krig, men i samverkan med andra förband så kan han bidra med mycket för att säkra en seger... huj vad det där lät dramatiskt...haha...

Stor respekt ger jag till Simo Häyhä... fast frågan är hur väl bekräftade träffar det handlar om... i regelrätta strider är det ju alltid svårt att bekräfta sånt... Och 500 träffar verkar oerhört mycket... och på den tiden överdrevs ju alltid sånt pga propagandamaskinen.

Ett annat exempel på en duktig prickskytt (enligt mig och många andra den bästa) är ju Carlos "White Feather" Hathcock med 93 bekräftade träffar... och flera av dem på väldigt "lustiga" sätt (sköt en VC-soldat på andra sidan av en dal, som satt på en cykel och gjorde obscena gester och kände sig allmänt säker...detta då Carlos stod och pratade med en kamrat, och de slog vad om att han skulle träffa eller inte... han vann...) plus att han var extremt duktig på stridstaktik överlag och ett tålamod av extrema mått..(lyckades exempelvis slå ut en hel VC-pluton själv. han var runt deras läger och nedkämpade mål på avstånd från 10 meter till 400 meter ungefär. tog en vecka... det ni!...one by one shall they fall...)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 24 mars 2003, 16:13

Jag såg senst igår på CNN hur påstodda Irakiska krypskyttar låste fast betydligt större Usa förband. Dom påstodd att striden va mycket häftig. Personligen såg jag bara en massa marines som låg på magen och en M1 A1 som åkte runt och sköt lite med maskingeväret. Detta höll väl på en någon timme eller så. Lustigt nog pratade alla om hur viktigt det va för soldaterna att hålla en låg profil, då ser man en kille som knallar omkring bakom alla dessa marines hur lugnt som helst. Det såg ut som en skjut övning helt enkelt. Han såg inte det minsta besvärad ut. Fast han kom ju med på bild rätt många gånger. Det kanske kan vara värt en kula.

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 28 mars 2003, 14:40

Såg en dokumentär på Discovery som handlade om striderna efter D-day i Frankrike. Där sade amerikanska veteraner att en prickskytt kunde låsa ett h elt kompani ett bra tag , tyskarnas prickskyttar hade dessutom ovanan att inte ge sig förrän de inte kunde skjuta fler amerikaner. De togs därför inte som fångar just.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 1 april 2003, 15:15

Enemy of the gates (filmen) behandlar det här ämnet väl, att skapa hjältar och krigsmoral och vikten av prickskyttar. Även om själva filmen inte håller sig mycket till historiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 april 2003, 18:50

Sant. Men en ganska spänande film är det iaf. :)

Skriv svar