Torpederad morfar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Torpederad morfar

Inlägg av Herman Hedning » 20 augusti 2013, 20:28

Hej gott folk, här kommer ett RIKTIGT longshot, jag försöker hitta lite information om min morfar som befann sig på en båt som blev torpederad någonstans i Norge (tror jag att det var) under kriget, nu är frågan den, hur tar jag, eller finns det någon som kan hjälpa mig att ta reda på vilken båt det var, var det hände, när det hände, och vilken (jag antar att det var en ubåt) ubåt var det? Konceptet att fråga gubben funkar inte eftersom han är död sen många år.

Han hette Göte Emanuel Gustafsson, han föddes 1920-04-24 i Älvsby. Under kriget var han inkallad vid flottan, går det att hitta något om vilket/vilka fartyg han låg på? Jag skickar med en bild, han längst till vänster är enligt uppgift min morfar, är det till äventyrs någon som känner igen någon på bilden? Jag tror att bilden är tagen i Stockholm någon gång under kriget.
Bilagor
IMG_2744.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Torpederad morfar

Inlägg av CvD » 20 augusti 2013, 20:42

Ska han ha torpederats medan han låg i Flottan eller var han i handelsflottan också?

/CvD

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 20 augusti 2013, 20:46

CvD skrev:Ska han ha torpederats medan han låg i Flottan eller var han i handelsflottan också?

/CvD
Sorry, jag uttryckte mig lite otydligt på den punkten, han låg i handelsflottan också, och det ska ha varit då han blev torpederad. :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 augusti 2013, 21:10

Lär inte bli det enklaste att hitta utan tidpunkt, position eller fartygsnamn.
Det var drygt 300 svenska fartyg som sänktes under kriget. Sökte runt lite på nätet och hittade en bok från SMB som nog kan vara till hjälp.
http://www.krigsmyter.nu/dodligresa/

/CvD

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 20 augusti 2013, 21:16

CvD skrev:Lär inte bli det enklaste att hitta utan tidpunkt, position eller fartygsnamn.
Det var drygt 300 svenska fartyg som sänktes under kriget. Sökte runt lite på nätet och hittade en bok från SMB som nog kan vara till hjälp.
http://www.krigsmyter.nu/dodligresa/

/CvD
Nä, det är det som är det jävliga, det handlar om att lösa ett trassel utan att ha någon av ändarna... :D Jag har ju ingen av startpunkterna, men någonstans måste man börja! :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 augusti 2013, 21:28

Hmm, ingen gammal släkting som har vet något?
Borde dessutom dokumenterat någonstans i något arkiv. Kan dock inte spontant komma på i vilket det ska vara, har inte riktigt koll på vilken myndighet som var ansvarig för sjömän på den tiden.
Varjag och Donkeyman har både varit till sjöss, dom kanske vet var man ska leta.

Din morfar borde ha haft en sjömansbok, kanske den finns kvar i släkten?

/CvD

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 20 augusti 2013, 21:34

CvD skrev:Hmm, ingen gammal släkting som har vet något?
Borde dessutom dokumenterat någonstans i något arkiv. Kan dock inte spontant komma på i vilket det ska vara, har inte riktigt koll på vilken myndighet som var ansvarig för sjömän på den tiden.
Varjag och Donkeyman har både varit till sjöss, dom kanske vet var man ska leta.

Din morfar borde ha haft en sjömansbok, kanske den finns kvar i släkten?

/CvD
Nej, problemet är att alla gamla som hade kunnat veta något inte finns med oss längre, och det lilla som fanns kvar när morfar dog hamnade på tippen, däremot så kanske jag borde skicka ett PM till Varjag! :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 augusti 2013, 21:41

Herman Hedning skrev: Nej, problemet är att alla gamla som hade kunnat veta något inte finns med oss längre, och det lilla som fanns kvar när morfar dog hamnade på tippen, däremot så kanske jag borde skicka ett PM till Varjag! :)
Kan aldrig skada och kolla med honom, han verkar ha koll på det mesta. :)

/CvD

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 20 augusti 2013, 22:21

Är du helt säker på att det var utanför Norge?
Terje Fredh har ju skrivit en hel serie böcker om förlista fartyg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Terje_Fredh

Vet inte om han lever än, han borde vara 79 år nu i såfall.
Kanske Göteborgs Sjöhistoriska Museum kan bidra?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 21 augusti 2013, 01:34

Skicka en förfrågan till Landsarkivet, dom har rullarna för lokala sjömanshus. Eller om du har erfarenhet sedan tidigare kan du promenera in och leta själv. Då får du veta vilket fartyg han mönstrade på och vart, om han bytte, vart han mönstrade av, vad han hade i lön, vilken tjänst, kapten o.s.v.

Har använt det själv i släktforskningen för att hålla reda på alla som farit runt.

*Edit* http://www.svar.ra.se/ har sjömanshus liggarna digitaliserade, vet inte vad det kostar men där går det att söka själv.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 augusti 2013, 05:35

torpederad någonstans i Norge (tror jag att det var) under kriget
Hmm....svenska fartyg seglade inte mycket i norska vatten efter att malmviadukterna i Narvik förstörts våren 1940.

Det var ett riskfyllt jobb f. tyskarnas egna. Tyska ubåtar opererade inte mycket i norska vatten heller - utan ute på Atlanten.

Engelska ubåtar - intresserade sig däremot för tysk kusttrafik och ev. neutralt tonnage som deltog.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 21 augusti 2013, 13:05

Det jag har är andrahandsuppgifter, det KAN ha varit var som helst, men det ska ha varit på Norskt vatten. Jag får försöka leta reda på var han mönstrade på osv. Men tack för all input! :) Jag återkommer om jag hittar något.

Sandhero
Medlem

Inlägg av Sandhero » 21 augusti 2013, 21:03

Var bodde han någonstans? Kan kanske ge en fingervisning om tänkbara rederier i alla fall - men även detta en långboll. Till del bemannar rederier med fok från "närtrakten" men givetvis ingen regel. Ofta mönstrade man av en båt, stannade i hamnen i fråga på obestämd tid och hoppade på nästa som behövde folk - så som sagt - osäkert kort.

Gamla sjömansrullor som någon redan tipsat om är förmodligen det säkraste sättet.

Om du har extremt gott om tid kan du kanske plöja igenom http://www.uboat.net för att se efter vilka svenska fartyg som sänktes i norskt vatten men det tar nog en rejäl stund. http://www.uboat.net/allies/merchants/ Välj "Sweden" under country - vi får väl utgå ifrån att han tjänstgjorde i svenska handelsflottan. Man får upp fyra sänkningar utanför Sydnorges kust, men tyvärr ingen detaljerad info med fartygsnamn när man klickar på nålarna på kartan (I alla fall inte på min "burk") bara positioner enligt följande: 1) 58-27/004-08 2) 58-27/004-48 3) 57-27/007-55 och 4) 58-40/009-52

Här kanske du kan kolla också även om listan är ofullständig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:F ... b%C3%A5tar

Min morfar blev också torpederad, m/s "Scandinavia" utanför Sydamerika. Har via annat systerforum ställt ungefär samma fråga, och det nosades upp - och postades till och med kopior - på det av britterna avkodade telegrammen från den tyske ubåtskaptenen efter sänkningen. Helt otroligt! Jag hade i och för sig mer input i form av datum och fartygsnamn vilket underlättade så klart.
Senast redigerad av 1 Sandhero, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 21 augusti 2013, 21:13

Hittade en lista med namn på sjömän som varit ombord på fartyg som torpederats, det finns 314 svenska namn på listan.
http://www.uboat.net/allies/merchants/c ... ry=Swedish
Hittade inte din morfars namns på listan men står på Uboat.net att listan är under utveckling och således inte alls är fullständig än, så namnet kan ju tillkomma i framtiden.

Men som Varjag nämnde så är det ju inte säkert att hans fartyg sänktes av tyskarna och då lär han inte hamna på den här listan.

/CvD

Sandhero
Medlem

Inlägg av Sandhero » 21 augusti 2013, 21:19

Ett av fartygen torpederat utanför Norge:

http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Gertrud_Bratt

Skriv svar