Var ifrån kommer dessa felaktiga uppgifter

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
D-dogg
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 oktober 2002, 18:48
Ort: Sverige

Lite fakta från Sovjet 1968

Inlägg av D-dogg » 19 oktober 2002, 19:34

Jag hittade nyligen en nött gammal svart bok med titeln Adolf Hitlers död i mitt statsbibliotek. Det visade sig vara en rysk historiker som hade skrivit en bok som skildrade Hitlers död. Boken var utgiven i sverige 1968 och innehöll foton, obduktionsrapporter och interjuver med de namngivna obducenter som utförde obduktionen av Adolf och Eva Hitler.

Jag har följt diskussionen och det är vissa punkter som inte stämmer med det som stod i ovan nämda bok. Av boken framgick att Adolf Hitler dog av gift, man använde inte bensin utan fotogen när man brände upp han, man tog resterna av hans kvarlevor i förvar för att ha bevis om Hitlers död om en falsk Hitler skulle träda fram.

Boken lade fram en teori om att Adolf hade gett sin betjänt, Linge, order om att gå in i det rum där både Adolf och Eva tog gift tio minuter efter det att de två hade varit där inne, för att genom ett pistolskott säkerställa att Adolf var död. Adolf Hitler ville inte hamna i ryssarnas händer. Enligt ögonvittnes skildringen skulle Linge ha gråtit och skrikit att han just gjort det svåraste i sitt liv.

Det är möjligt att boken är ett propagandaverk av Sovjet, men när jag läste boken fick jag en känsla av att det som stod stämde. Namn, årtal, datum och fotografier. Det borde hur som helst vara enkelt att kontrollera uppgifterna.

Det var som sagt ett tag sedan jag läste boken, men jag kan låna den imorgon för att ge er namn på författaren, exakt utgivningsdatum och fler uppgifter m.m om intresse finns.

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7210
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 24 oktober 2002, 12:20

Scout skrev: "I begynnelsen var uppfostran".A Miller
Tack
Jag ska försöka få tag i denna bok. Detta ämne intresserar mig. Jag har tidigare läst flera av Gitta Sereny´s Böcker.
Nog om detta.

En annan (fel)aktig uppgift som jag också stött på i dåliga filmer och senationsskrifter men inte i seriös litteratur. Det är uppgiften att Herman Göring skulle varit transvestit! Någon kommentar?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 oktober 2002, 13:53

D-dogg - din literaturreferens luktar Lev Bezymenski laang vag.Utom den foreskrivna 'sovjetdoktrinen' om sjalvmord med gift var dess enda stora bidrag tll varldshistorien att Hitler var monochrosic - han hade bara EN testikel. Om det nu var mera propaganda eller om vi maaste fraaga framlidna Eva Braun om den saken - saa lar det forbli en gaata.Personligen tror jag att det var 'mera propaganda' for NAAGON lakare NAAGON gaang maaste ha sett Der Phurer splitt naken - och erinrat sig en saadan,ytterst ovanlig, deformitet.

Ole
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 juli 2002, 20:05

Inlägg av Ole » 27 januari 2003, 17:33

Ibland undrar man varför det finns så många som inte läser alla inlägg som skrivits i en tråd innan de själva väljer att posta ett inlägg (syftar på D-dogg):
viewtopic.php?p=28318#28318

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Hitlers död

Inlägg av Ja77 » 22 mars 2003, 14:44

Har sätt en sovjetisk propagandafilm där en mycket ful Hitler tvingar en snygg Eva att ta gift mot hennes vilja. Han själv däremot klarar inte av att begå självmord utan måste be sin bekänt/sekreterare? att skjuta honom.

Skriv svar