General Pattons sverigebesök 1945

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av tyskaorden » 9 juni 2013, 14:49

Har just läst klart Göran Rosenbergs "Kort uppehåll på vägen från Auschwitz" där nämner han bl.a. att general George S. Patton skulle besökt Sverige i början av december 1945. Patton skulle efter ett besök på P10 i Strängnäs gjort ett kort uppehåll på järnvägsstationen i Södertälje medan han väntade på tåget till Malmö 21.53, där en stor skara människor skall ha mött upp för att hylla generalen. Några veckor senare den 21 december var Patton död i en bilolycka.

Är det någon här som känner till mer om Pattons besök i Sverige?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av tyskaorden » 9 juni 2013, 14:57

På Wikipedia stod det att läsa att Patton i november 1945 var inbjuden till Sverige av regeringen. Bl.a. bjöd dåvarande arméchefen Archibald Douglas på middag på Täcka Udden. Patton mötte också det svenska femkampslaget från OS 1912 (Patton deltog i detta OS, så detta var hans andra besök i Sverige). Vidare beökte han I 8 Kungl. Upplands regemente i Uppsala (om ett besök på P 10 nämns inget). Enligt obekräftade uppgifter skall generalen också informellt träffat Gustaf V på Tullgarns slott.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av patrik blom » 9 juni 2013, 21:42

De på den tiden ganska informativa veckotidningarna Se och Vecko-Journalen uppmärksammade båda Pattons Sverigebesök. Det går att köpa de aktuella numren, båda med Patton på omslaget, på Tradera. Om någon behöver vägledning så bara fråga.

http://www.tradera.com/vecko-journalen- ... _161754094

http://www.tradera.com/se-1945-49-hitle ... _182252260
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 juni 2013, 22:33

Patton besökte I 8 i Uppsala samt talade inför kadetterna på Krigsskolan Karlberg.
När han läste segernamnen på i 8:s fana lär han ha sagt:
"Hell, those guys were waging wars before America was discovered."

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av tyskaorden » 10 juni 2013, 16:51

Tackar för informationen, så det verkar som Rosenberg fått det där att Patton skulle besökt P 10 om bakfoten. Fast det verkar som Patton skulle fått det där om bakfoten att I 8 förde krig före Amerika var upptäckt. I 8:s äldsta segernamn är ju Varberg 1565, och nog var Amerika upptäckt då. Fast det är klart det var några hundra år innan Amerikas förenta stater såg dagens ljus.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av lampros » 10 juni 2013, 17:07

tyskaorden skrev:På Wikipedia stod det att läsa att Patton i november 1945 var inbjuden till Sverige av regeringen. Bl.a. bjöd dåvarande arméchefen Archibald Douglas på middag på Täcka Udden. Patton mötte också det svenska femkampslaget från OS 1912 (Patton deltog i detta OS, så detta var hans andra besök i Sverige). Vidare beökte han I 8 Kungl. Upplands regemente i Uppsala (om ett besök på P 10 nämns inget).
En anekdot i sammanhanget.

Patton grämde sig 1912 över att han sköt så dåligt i femkampens skyttemoment. Pattons biograf Carlo d'Este ("Patton -- A Genius For War", 1996) antyder att en bidragande orsak till detta var att Patton sovit dåligt natten före. De ljusa svenska sommarnätterna var dåliga för nattsömnen.

Vid besöket på I 8 1945 ska Patton ha deltagit i en ny skytteuppvisning då han, vill jag minnas, sköt bättre.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Erik Ljungberg » 11 juni 2013, 08:24

På I8/S1 gamla övningsområde Hågadalen utanför Uppsala finns ett fält som går under namnet Pattons hage. Enligt lokal sägen var det där han fick beskåda någon form av uppvisningsövning 1945.

Lekte mycket på övningsområdet som ung. Fanns väldigt mycket spännade att hitta.

/Erik

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av patrik blom » 11 juni 2013, 12:53

Stellan Bojerud skrev:Patton besökte I 8 i Uppsala samt talade inför kadetterna på Krigsskolan Karlberg.
När han läste segernamnen på i 8:s fana lär han ha sagt:
"Hell, those guys were waging wars before America was discovered."
En mycket tänkvärd replik, alltför bra för att avfärdas som en skröna. Men vågar man, med tanke på tyskaordens påpekande om Varberg, framföra hypotesen att Patton sa "Hell, those guys were waging wars before America was founded"?

Med det inte ovanliga tänkta, språkliga likhetstecknet mellan USA och Amerika.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Hexmaster » 11 juni 2013, 15:32

Stellan Bojerud skrev:När han läste segernamnen på i 8:s fana lär han ha sagt:
"Hell, those guys were waging wars before America was discovered."
Hm. Anar jag en förvånad ton i hans påstådda citat? Det finns en bild av Patton som bufflig, gåpåig ärke-jänkare; även om den förvisso inte är helt osann :milwink: så var han samtidigt en bildad karl som kunde sina klassiker.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 juni 2013, 16:06

Uttalandet skall ha fällts i Uppsala domkyrka, där bl a en äldre regementsfana förvarades. Den övning Patton besåg i Hågadalen var stridsskjutning med skarp ammunition. Skyttekompanis anfall.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av hasse lindquist » 25 juni 2013, 00:14

Patton ska under Sverigebesöket 1945 ha fått frågan:
-Har det beridna kavalleriet fortfarande någon militär betydelse?
Varpå den amerikanske generalen omedelbart replikerade:
-Kavalleriets viktigaste uppgift är att förse infanteriet med bra generaler!
(Själv var Patton ursprungligen kavallerist.)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Blixten » 26 juni 2013, 21:28

lampros skrev:Patton grämde sig 1912 över att han sköt så dåligt i femkampens skyttemoment...
Detta stämmer inte med vad som stod i min Patton-biografi. Förmodligen sköt inte den blivande generalen alls dåligt utan en träff blev hål-i-hål. Detta har tydligen förekommit dokumenterat i andra femkampstävlingar och vem tror på allvar att den unge George missade tavlan helt? Och sådant hör till spelets regler, inget att tjafsa om för en officer och gentleman.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av lampros » 27 juni 2013, 16:53

Blixten skrev:
lampros skrev:Patton grämde sig 1912 över att han sköt så dåligt i femkampens skyttemoment...
Detta stämmer inte med vad som stod i min Patton-biografi. Förmodligen sköt inte den blivande generalen alls dåligt utan en träff blev hål-i-hål. Detta har tydligen förekommit dokumenterat i andra femkampstävlingar och vem tror på allvar att den unge George missade tavlan helt? Och sådant hör till spelets regler, inget att tjafsa om för en officer och gentleman.
Jag har för mig jag läste uppgiften i Carlo d'Estes "Patton - A Genius For War" (1996). Vilken biografi läste du?

Så några spekulationer från min sida. -- Såklart ska en officer och sportsman inte gräma sig. Men jag har för mig att det inte blev guld och för vissa naturer är det ju bara guld som räknas. Och -- om jag får spekulera vidare -- så var förväntningarna på den amerikanska hemmaplan att det skulle bli guld för "the greatest nation in the world" så därför kan man gissa att Patton var besviken på resultatet.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Stefan Karlsson » 27 juni 2013, 22:18

Här måste jag lägga in mitt veto - Att Patton skulle ha besökt P 10 är helt fel - den benämningen uppfanns inte förrän 1963 - att han besökte Strängnäs och Pansarregementet P 3 däremot är helt korrekt. :)

Det finns åtskilliga bilder på honom och hans följe när de studerar vagnar på P 3 garageområde.
Det finns en höjd på övningsfältet där Patton mfl stod för att observera en stridsförevisning och den höjden heter sedan dess "Generalshöjden"

Han lär dessutom ha berömt KP-bilen alt Pvkv m/43 - det råder delade meningar om vad han sa och om vilket fordon (historien har vandrat på mässen många gånger och blivit bättre efter hand), men han var imponerad och lär ha sagt något i stil med att han önskade att han hade haft xxx under stiderna i yyy.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: General Pattons sverigebesök 1945

Inlägg av Blixten » 1 juli 2013, 21:56

lampros skrev: Jag har för mig jag läste uppgiften i Carlo d'Estes "Patton - A Genius For War" (1996). Vilken biografi läste du?
Minns tyvärr inte vem som skrivit den och kan inte få tag i den.

Skriv svar