Källa: DNEfter att ha varit försvunna i 69 år upptäcktes nyligen kvarlevorna av sju brittiska flygare som aldrig återkom till hemmabasen efter en räd mot tyska mål i april 1943. De sju har under alla år legat begravda i myllan strax utanför Frankfurt.
Det är nu så gott som klarlagt att deras Lancaster-bombplan sköts ner av tyskt artilleri när man var på väg hem efter ett anfall mot Skodafabrikerna i Tjeckoslovakien.
En grupp tyska amatörhistoriker har länge letat efter bland annat dessa sju flygare. När man fick kontakt med ett ögonvittne, Peter Menges, kom sökandet i ett slag mycket närmare en lösning.
Menges kunde peka ut platsen där planet kraschat. Frivilliga ställde upp och grävde. Så påträffades plötsligt rester av en Rolls Royce-motor och ett landningsställ, följt av ”hundratals” benrester, kvarlevor efter besättningen.
– Många i trakten kunde inte förstå varför vi höll på. Man ifrågasatte varför vi grävde upp brittiska flygare som bombat våra städer och dödat våra landsmän, säger Uwe Benkel, ledare för de tyska historikerna, till brittiska tidningen The Telegraph.
– Men vår uppfattning är att detta är passerat, det är historia, det inträffade för 70 år sedan. Vi tillhör en annan generation. Vi forskar efter saknade män som fortfarande finns kvar i markerna. Det är ointressant om dessa är tyskar eller britter – de är alla värda att få vila ut på en riktig kyrkogård.
Uwe Benkel säger att anhöriga till de saknade hört av sig och uttryckt stor tacksamhet för hans och kollegernas insatser.
Den sju man starka besättningen leddes av piloten Alex Bone, assisterad av flygingenjören Norman Foster, navigatören Cyril Yelland, radiooperatören Raymond White, bombfällaren Raymond Rooney, och de båda kulspruteskyttarna Ronald Cope och Bruce Watt.
Saknade brittiska flygare påträffade efter 69 år
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Saknade brittiska flygare påträffade efter 69 år
Det är inte bara odetonerade bomber som hittas i tysk jord...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Saknade brittiska flygare påträffade efter 69 år
Jag har läst om liknande förrut, där man hittat flygplans vrak med en kropp som borrat sig ner i marken, när det störtat. Nu avslöjar jag mitt intresse för det morbida men jag tycker det är helt otroligt att en människokropp kan följa med vraket ner i jorden. Vilken kraft måste det inte krävas för plöja ner i marken så där.
Sonderling
Sonderling
-
apersson850
- Medlem
Re: Saknade brittiska flygare påträffade efter 69 år
Ligger ett plan i en mosse inte långt från där jag bor. Även där följde besättningen med ner i marken, så till den grad att det inte gick att gräva upp tillräckligt för att ordna begravning på normalt sätt, utan de fick helt enkelt sätta upp ett kors på nedslagsplatsen.