Tyskar vid Velandabron

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Albert
Medlem

Tyskar vid Velandabron

Inlägg av Albert » 22 november 2005, 14:11

Jag kom i helgen att tänka på ett möte jag gjorde med en äldre man för ca tio år sedan.

Han berättade att han under kriget varit stationerad vid järnvägsbron i Velanda (utanför Trollhättan).
Detta är i sig inte något anmärkningsvärt men...

Han berättade att bron stog under ständig bevakning av tysk trupp och att han och de andra svenskarna bevakade de tyska soldater som i sin tur bevakade bron.

Kan detta stämma?

För varje år som går så kryper allt fler märkliga historier fram ur det hemligstämplade dunklet så det skulle iofs inte förvåna mig om historien är sann.

/Albert

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 november 2005, 15:57

Velanda ca 6 km söder om Trollhättans centrum?! Tysk trupp mitt inne i Västergötland? Låter extremt osannolikt. Den järnvägssträckningen kan möjligen ha använts för permittenttrafiken till och från Norge, och det kan ju möjligtvis varit så att ett tåg stannat i Velanda och några tyskar tog en bensträckare.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 22 november 2005, 16:13

B Hellqvist skrev:Velanda ca 6 km söder om Trollhättans centrum?! Tysk trupp mitt inne i Västergötland?
Jag vet!
Just därför var uppgiften från den gamle mannen så intressant.
Det skall inte ha rört sig om ett tillfälligt stopp, utan tysk trupp skall ha bevakat bron under en längre tid.
Eftersom jag inte kan bedöma uppgiftlämnarens trovärdighet så kan/törs jag inte avfärda hans uppgifter.

Förtydligande:
Bron jag avser ligger inte "i" utan strax utanför Velanda och korsar slumpån.

Bonzai
Provmedlem

Inlägg av Bonzai » 25 november 2005, 19:28

Min Farmor har berättat en gång att hon cyklade ofta från Sjuntorp (2mil söder om Thn 1 mil från Velanda) till Upphärad där samma järnväg som går genom Velanda går, där var det också tyska soldater som stod och övervakade järnvägen då permitteringsvagnarna från Norge kom och gick. Så att tyska va i Velanda ser jag som ganska troligt, tågen från Oslo går även idag samma väg som ska mot Göteborg och vidare neråt...

historyman
Ny medlem

Re: Tyskar vid Velandabron

Inlägg av historyman » 13 maj 2012, 02:23

Hej!
Fick veta också att tyskar under krigen ska ha byggt Velandabron också..Stämmer det eller? :lol:
Bilagor
1993..jpg
Velandabron 1993..
1993.jpg
Velandabron 1993

BMJ
Medlem

Inlägg av BMJ » 19 maj 2012, 18:29

historyman skrev:Hej!
Fick veta också att tyskar under krigen ska ha byggt Velandabron också..Stämmer det eller? :lol:
Den ursprungliga bron byggdes vid anläggandet av BJ (järnvägen Göteborg-Falun), öppnade 1879 om jag minns rätt.
Denna bro "inbetonerades" dvs konstruktionen göts in i betong, plus att man göt ett betongvalv över ån. Detta torde ha gjorts med bred marginal innan WWII.
Den bro som idag trafikeras stor färdig ca 40 år efter att Tyskland kastade in handduken dvs 1985.
Fn byggs en ny bro strax öster om den som nu trafikeras, den ska tas i bruk i december 2012 när dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan ska vara färdigt.
Nuvarande bro ska användas som GC-väg, den första bron revs troligen i början av 90-talet.

Det är möjligt att bron byggdes av tyskar, men det var i så fall när Hitler gick i kortbyxor (eller åtminstone inte hunnit sticka Europa i brand)

historyman
Ny medlem

Inlägg av historyman » 7 juni 2012, 22:53

BMJ skrev:
historyman skrev:Hej!
Den ursprungliga bron byggdes vid anläggandet av BJ (järnvägen Göteborg-Falun), öppnade 1879 om jag minns rätt.
Denna bro "inbetonerades" dvs konstruktionen göts in i betong, plus att man göt ett betongvalv över ån. Detta torde ha gjorts med bred marginal innan WWII.
Den bro som idag trafikeras stor färdig ca 40 år efter att Tyskland kastade in handduken dvs 1985.
Fn byggs en ny bro strax öster om den som nu trafikeras, den ska tas i bruk i december 2012 när dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan ska vara färdigt.
Nuvarande bro ska användas som GC-väg, den första bron revs troligen i början av 90-talet.

Det är möjligt att bron byggdes av tyskar, men det var i så fall när Hitler gick i kortbyxor (eller åtminstone inte hunnit sticka Europa i brand)
Tack, minns att den första bron "tyskbron" revs 1994-95.

Skriv svar