Namn på fartygsklasser efter annat än första skepp?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Terje
Medlem

Namn på fartygsklasser efter annat än första skepp?

Inlägg av Terje » 15 mars 2012, 09:39

Kom att tänka på en sak som nämndes i tråden om slagskepp/slagkryssare.
Om en klass inte namnges efter "första fartyget" så är det normalt något helt annat som relaterar till namnen som fartygen får. Vad som dock torde vara ovanligt är väl att en klass uppkallas efter andrafartyget i klassen det enda exemplet jag direkt kan komma på är Thresher klassen som hastigt och lustigt blev Permit efter att Thresher sjönk. Att inte vilja ha en klass uppkallad efter ett fartyg som "självsänkt" sig kan väl vara fullt förståeligt, finns det fler exempel där liknande skett?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Namn på fartygsklasser efter annat än första skepp?

Inlägg av Blixten » 15 mars 2012, 20:40

Flower class kallades också Gladiolus class men Gladiolus var inte först i alla grenar: "Laid down, launched, commissioned".

Är det "commissioned" som räknas kanske?

http://en.wikipedia.org/wiki/Flower_class_corvette

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 15 mars 2012, 21:43

Hej!

Den klass jag först tänker på är österrikisk-ungerska Tegetthoff-klassen. Denna slagskeppsklass kom att uppkallas efter andra enheten trots att Viribus Unitis var först. Skälet var att man inte ville "riskera" att klassen skulle kallas Unitis-klassen.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 mars 2012, 20:55

Ett specialfall är ju när flera länder bygger enheter av samma klass. Ett exempel är de amerikanska Oliver Hazard Perry-klass fregatterna av vilka även Spanien, Australien och Republiken Kina byggde enheter för sina flottor. De fick naturligtvis inte namnet Oliver H. Perry-klassen utan kallas Santa Maria-kl., Adeleide-kl. och Cheng Kung-kl.).

Ett annat exempel är ju fartyg som överförs till en annan stats flotta och där får helt andra namn.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 18 mars 2012, 17:13

Kidd klassen av jagare var ju tänkta för Iran innan de övertogs av US Navy efter Shahens avsättning. Jag vet inte om det räknas i samanhanget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kidd_class_destroyer

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 18 mars 2012, 22:58

Blev lite förvånad över Tegetthoff klassen, hade helt missat denna. Då jag tyckte det märkligt att Österike Ungern skulle sett det som ett större problem att en klass i "folkmun" kallas för "Unitis" uppsökte jag wikipedia. Sagda källa hävdar att "namnförvirringen" berodde på att kejsaren önskade att fösta skeppet skulle uppkallas efter hans valspråk, så de två första skeppen bytte namn men klassen behöll det ursprungliga, stämmer detta eller har wikipedia missat något relevant? Jag kan tänka mig att det om namnbytet kommer relativt sent är det praktisk att inte byta namn på klassen då detta kan vara förvirrande?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 19 mars 2012, 10:19

Det jag kommer att tänka på i sammanhanget är Deutschland-klassen (kryssare/fickslagskepp) i Kriegsmarine, där klassen fortsatte att heta som den gjorde även efter att Deutschland blivit omdöpt till Lützow. Det fanns alltså då inte längre något fartyg vid namn Deutschland i klassen, trots att ifrågavarande fartyg ändå fanns kvar...

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 19 mars 2012, 13:24

De brittiska Tribal-klassens jagare, för det fanns väl ingen HMS Tribal...

mvh

Esa K

Skriv svar