Görings första fru
Re: Görings första fru
Jag har, utan att nu kunna peka ut konkreta fall, för mig att jag läst om att det förekommit. Skall precis börja läsa Sennertegs tjocka bok om Göring. Kanske kommer det upp något där? Återkommer i så fall
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Görings första fru
Lite nya rön om hennes tid i Boden finns i min förra bok, Tyskar och allierade i Sverige. Området där bilden av henne i Boden togs (av mim morfars far) heter Sanden. Det verkar dock som huset är rivet.
Mvh,
Lars
Mvh,
Lars
-
Tuchatjevskij
- Medlem
Hört att Herman Göring vistats i Aspenäs/Lerum samt skall ha beökt enn fest på Orust någon gång. Den aktuella villan på sydöstra Orust ägdes då av Axel Wenner-Gren.
Villan vid HalseNabb: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... klagomalen
Frågan är då vad han gjorde i Lerum? Vid en koll i tfnkatalogen syns då efternamnet Foch i Aspenäs. Då jag ringer upp och försiktigt förklarar mitt ärende väser en äldre mansröst:" -Hon hette inte Foch!!! och därmed är det här samtalet slut!!! (luren slängdes sedan på).
Kan Göring vilat upp sig efter sina Långbro-vistelser, hos Karin Fochs släktingar i Aspenäs? Av äldre kartmaterial ser jag att endast 14 fastigheter var byggda vid Aspenäs på 30-talet. En av dem var villan jag ringde. Någon som vet mer?
Villan vid HalseNabb: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... klagomalen
Frågan är då vad han gjorde i Lerum? Vid en koll i tfnkatalogen syns då efternamnet Foch i Aspenäs. Då jag ringer upp och försiktigt förklarar mitt ärende väser en äldre mansröst:" -Hon hette inte Foch!!! och därmed är det här samtalet slut!!! (luren slängdes sedan på).
Kan Göring vilat upp sig efter sina Långbro-vistelser, hos Karin Fochs släktingar i Aspenäs? Av äldre kartmaterial ser jag att endast 14 fastigheter var byggda vid Aspenäs på 30-talet. En av dem var villan jag ringde. Någon som vet mer?
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
LOL

Lars
Lars
-
Tuchatjevskij
- Medlem
Fann mina originalantekningar gjorda direkt efter mitt telsamtal. Begriper inte innehållet. I mina efterforskningar så var hon född Fock och gifte sig till von Rosennamnet. Kanske någon kan tolka det här bättre än vad jag klarar. (eller är telsamtalet en undanflykt?) Kan det vara en sammanblandning med hennes syster Mary som var gift med Eric von Rosen?
"-Hon hette inte Foch utan von Rosen. Hon var gift Fock och skiljd Fock. Så är det med det! Hej...(luren slängdes på).
Har funnit att en direktör Birger Gylling (medlem i svensk-tyska förbundet) under 1942-43 äger ett sommarhus? i Aspenäs villastad, Lerum. Kan det varit där Göring bodde?
"-Hon hette inte Foch utan von Rosen. Hon var gift Fock och skiljd Fock. Så är det med det! Hej...(luren slängdes på).
Har funnit att en direktör Birger Gylling (medlem i svensk-tyska förbundet) under 1942-43 äger ett sommarhus? i Aspenäs villastad, Lerum. Kan det varit där Göring bodde?
-
Martin Månsson
- Medlem
Carin var aldrig gift med en von Rosen. Hon var född Fock och gift med Nils Kantzow. Carins systrar var Mary von Rosen, gift med Erik von Rosen och ägare av Rockelsta vida sjön Båven samt Fanny Wilamowitz-Möllendorff (Änka efter en tysk officer)Tuchatjevskij skrev:Fann mina originalantekningar gjorda direkt efter mitt telsamtal. Begriper inte innehållet. I mina efterforskningar så var hon född Fock och gifte sig till von Rosennamnet. Kanske någon kan tolka det här bättre än vad jag klarar. (eller är telsamtalet en undanflykt?) Kan det vara en sammanblandning med hennes syster Mary som var gift med Eric von Rosen?
Martin
-
Tuchatjevskij
- Medlem
Carin var aldrig gift med en von Rosen. Hon var född Fock och gift med Nils Kantzow. Carins systrar var Mary von Rosen, gift med Erik von Rosen och ägare av Rockelsta vida sjön Båven samt Fanny Wilamowitz-Möllendorff (Änka efter en tysk officer)
Martin[/quote]
Så var det ju. Men eftersom det var Fock i Lerum som ringdes så bör ju telefonisvaret varit felaktigt? Eller hur hänger det ihop?
Martin[/quote]
Så var det ju. Men eftersom det var Fock i Lerum som ringdes så bör ju telefonisvaret varit felaktigt? Eller hur hänger det ihop?
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag måste tillstå att jag inte vet hur stor släkten Fock var som jag kan dessvärre inte bistå med ytterligare information om detta. Skall kolla med några jag känner i Lerum, spenderade mycket tid där som barn.
Martin
Martin
Jag rätar väl inte ut några frågetecken men träffade en man på en julmiddag som är barnfödd i Mullsjö och han hade aldrig hört talas om "Görings hus"
- real parakeet
- Medlem
- Kontakt:
Och andra har hört talas om det. Kan ju vara en skröna som lever och frodas. Det finns ett Mullsjö i nordmaling också. Det vsr möjligen inte därifrån din middagsbekant kom? Huset ligger i slutet (åt norr) av Tidaholmsvägen i alla fall. Vet i tusan hur man gräver vidare i detta. Får kolla med stadsarkivet nästa gång jag jobbar. Min gissning är att det är en skröna eller möjligen att det bott någon tysksympatisör där någon gång i tiden.Grille skrev:Jag rätar väl inte ut några frågetecken men träffade en man på en julmiddag som är barnfödd i Mullsjö och han hade aldrig hört talas om "Görings hus"
Nog var det rätt Mullsjö. Återberättar bara vad han sa. Lämnade när han var ca 18 år
Vet inte om detta är till någon hjälp men tydligen så var det fru görings första gubbe von Kantzow som har bott ett kort tag Mullsjö, sonen skall oxå hängt med.
Bor själv här och har fått detta berättat från olika håll så.....sant eller falskt de vet i fanken...men intressant!
Bor själv här och har fått detta berättat från olika håll så.....sant eller falskt de vet i fanken...men intressant!
Det här låter inte orimligt. Ofta vävs en grundhistoria ut av lokalbefolkningenMotörhead skrev:Vet inte om detta är till någon hjälp men tydligen så var det fru görings första gubbe von Kantzow som har bott ett kort tag Mullsjö, sonen skall oxå hängt med.
- real parakeet
- Medlem
- Kontakt:
Detta gör ju en rätt långsökt koppling till Mullsjö i så fall, men det är trots allt en koppling. Med andra ord kan vi utesluta att Hermann Göring i egen fet person inte satt sin fot i byn. Mullsjö hade visst rykte om sig att ha varit ett tillhåll för nynassar för ett antal år sedan och de kan säkert ha odlat myten om Göring i byn.
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Det måste vara Karin Göring som avses. Hon dog några år innan Tredje riket tog form, så hur nära hon kom Hitler, Himmler, Magda Goebbels och alla andra vet jag inte.
Men känt är i alla fall att Hermann Göring lät bygga (eller i varje fall påbörja) ett gigantiskt "sommarpalats" åt sig, och det skulle uppkallas efter henne - Karinhall.
Exakt var i Tyskland det låg vet jag inte, men jag har för mig att jag någonstans läst att det var i nordvästra delen av landet.
Men känt är i alla fall att Hermann Göring lät bygga (eller i varje fall påbörja) ett gigantiskt "sommarpalats" åt sig, och det skulle uppkallas efter henne - Karinhall.
Exakt var i Tyskland det låg vet jag inte, men jag har för mig att jag någonstans läst att det var i nordvästra delen av landet.