Quiz: Andra världskriget
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Finland??
Nein! - betydligt tidigare, VarjagOla Häggström skrev:Finland??
Frankrike ?
Gissning eller kunskap spett? I vart fall är det rätt! Frankrike drog fötterna.....Englands ultimatum till Hitler utlöptespett skrev:Frankrike ?
kl. 11.00 den 3:e september och PM Chamberlain stod framför mikrofonerna en kvart senare. Det franska ultimatimet
utlöpte först sex timmar senare än det brittiska - kl. 17.00. I Berlin uppfattade man detta som ett svaghetstecken - och den 6:e september fick tyska flottan order om att EJ ANGRIPA franska fartyg - om dessa inte skjöt först. De facto
kom behandlingen av franska skepp att blir mildare - än t.ex. neutrala handelsfartyg. Som prejades och visiterades från den 3:e. Ordern angav läget gentemot Frankrike som ''oklart'' - och hävdes inte förrän c:a två veckor senare, omkring den 20: e september.
spett till signalstället, Varjag
Medan vi väntar på spett - en lite anekdotisk fråga vars absoluta sanningshalt jag inte kan garantera. Men den förtjänar återges;
En obetydlig liten småstad utsätts för två hårda bombanfall - en flygare tas till fånga och förhörs:
Varför bombar ni den här lilla hålan? Här finns ju ingenting...inget försvar, ingen järnväg, bara en liten dålig hamn...
Det - är självklart. Här bor ju den ökända agitatorn och krigshetsaren R! Vilken stad bombades och vem var R?,
Varjag
En obetydlig liten småstad utsätts för två hårda bombanfall - en flygare tas till fånga och förhörs:
Varför bombar ni den här lilla hålan? Här finns ju ingenting...inget försvar, ingen järnväg, bara en liten dålig hamn...
Det - är självklart. Här bor ju den ökända agitatorn och krigshetsaren R! Vilken stad bombades och vem var R?,
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Borgå/Porvo. Där bodde 1940 enligt sovjetmakten den kände krigshetsaren Johan Ludvig Runeberg, död sedan 1860-talet.
Jo, jag visste det där med Frankrikes tvekan.
Min fråga
En bombräd som innefattade mellanlandning i öken där ett flygplan tankade ett annat.
Det som rätt svarar min eller Varjags fråga kan gå vidare.
Stellan fick frågan
Min fråga
En bombräd som innefattade mellanlandning i öken där ett flygplan tankade ett annat.
Det som rätt svarar min eller Varjags fråga kan gå vidare.
Stellan fick frågan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Fort Lamy/Afrika bombas - Flieger-Sonderkommando Blaich - Januari 1942...?spett skrev:Jo, jag visste det där med Frankrikes tvekan.
Min fråga
Hans K
Re:
Sovjet intog Auschwitz den 28 janurai 1945 (och inte alls någon gång under 1944)Gatzu skrev:Syftar du på att auschwitz stängdes?
Jag vet inte om det är tillåtet att jag ställer en fråga, utan att ha svarat på någon?
Men här är min fråga:
Vilken var den första stad som tyskarna "förlorade" under andra världskriget?
(Det kan ju diskuteras vad som menas med "förlora" i detta fall.)
Men här är min fråga:
Tillåtet...egentligen nej, men ingen blir skjuten för regelbrott härNilsT skrev:Jag vet inte om det är tillåtet att jag ställer en fråga, utan att ha svarat på någon?
Men här är min fråga:
Principen är ju en stafett - där den som svarat rätt på f.g. fråga - äger ställa nästa. (Om - vederbörande drar fötterna - 3-6 dagar, brukar ngn annan känna det fritt - ställa en ny vilken då av artighetsskäl, kallas ''en interimfråga'').
''Första stad'' - är ju ett vitt begrepp, Karlsbrunn, Nassweiler och Sankt Nikolaus i Saar-området bör vara kandidater.
Ockuperades av franska trupper från den 7:e september 1939.....
mvh, Varjag
kör en interimsfråga så länge......
Namn på hus efterfrågas..
Namn på hus efterfrågas..
- Bilagor
-
- ruin.jpg (51.42 KiB) Visad 191 gånger
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Дом Павлова, ''Pavlovs hus'' - efter Sergeant Yakov Pavlov, som med sin pluton återerövarde - och höll huset mot alla tyska försök att återta det i Stalingrad 1942.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakov_Pavlov
Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakov_Pavlov
Varjag
Visst är det så! Efter en sökning råkade jag se att denna fråga redan varit inne!
Lite otur där men.....orkade inte ändra
Fråga varjag
Lite otur där men.....orkade inte ändra
Fråga varjag
Mvh
Gostap
Gostap