Oradour igen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Oradour igen

Inlägg av Hexmaster » 12 december 2011, 15:38

Männen i byn sköts, kvinnor och barn föstes in i kyrkan som sattes i brand – sammanlagt 642 männi­skor mördades. Oradour byggdes aldrig upp igen efter massakern den 10 juni 1944, ruinerna står kvar som en symbol för tyskarnas brutalitet.

Nu pågår en förundersökning som kan leda till en tredje Oradourrättegång – 67 år efter massakern.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ssmass ... ds-pa-nytt

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Oradour igen

Inlägg av Fredrik Andersson » 12 december 2011, 17:57

Ja rätt ska ju vara rätt. Man kan ju hoppas att de misstänkta fortfarande är så klara i skallen att de kan svara på frågorna...

Generellt måste jag ändå få säga att jag är kluven inför fenomenet att åtala folk i sådana här ärenden. Det som skedde är givetvis brutalt och vedervärdigt, det kan knappast någon säga emot. Rätt ska vara rätt och mord ska man aldrig komma undan oavsett under vilka förhållanden det förmodade brottet ägde rum.

Men jag tycker nog, utan att försvara tyska krigsförbrytelser på något sätt, att de här rättegångarna är jäkligt ensidiga och därmed orättvisa. När ska vi få se åtal mot gamla skröpliga britter som deltog i räden mot Dresden? När kommer åtalen mot gamla marinkårssoldater som sköt civila på Okinawa? När får vi se åtal mot amerikanska farbröder i för krigsförbrytelser i Vietnam?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2011, 07:43

Kan väl inte vara orättvist att ställas till svars för att bränna kvinnor och barn.
För övrigt skall alla krigsförbrytare lagföras, dessvärre kommer det väl aldrig att ske.....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 december 2011, 08:53

Utan att försvara tyska krigsförbrytelser så undrar jag nog om inte tiden gått ur det här. Både offer och förövare måste ju vara skröpliga. Jag undrar hur tillförlitliga vittnesmålen kan var så här snart 70 år sedan.

Utan att försvara krigsförbrytelser så när det gäller andra nämnda fall som måste man ju också klargöra om ett brott verkligen har skett innan man åtalar överhuvudtaget. Ibland känns det som lite mode eller politik i vad som är krigsbrott eller inte.

Sonderling

PS. Läste för ett tag sedan en bok om Vietnam och "krigsbrott" begångna där men man hade lite svårt hitta skyldiga aktörer, för de hade liksom under tiden "avrättat" sig själva. Jag såg det som poetisk rättvisa.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 13 december 2011, 16:12

Personligen anser jag att man borde gräva upp alla gravar tillhörande soldater från samtliga konflikter genom historien och sedan slänga eventuella rester på soptippen eller dumpa det i havet.
Sarkasm åsido, fruktansvärda saker händer i krig. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Hur civiliserade vi än tror oss vara är vi alltid vilda djur i grunden med otroligt komplexa och obegripliga tankebanor och oftast är det omöjligt att på ett logiskt sätt förklara våra handlingar i en given situation med speciella omständigheter. Hade jag blivit beordrad att skjuta judar, bränna ner en by eller att skjuta kulaker hade jag tyvärr troligen gjort det utifrån min tid och situations förutsättningar. Att jaga urgamla människor ger inte offren livet åter och inte heller någon sorts "upprättelse". Det bästa vi kan göra är att lyssna på de överlevande, offer och förövare, för att försöka förstå deras tankar så vi kanske i framtiden kan dra nytta av deras erfarenheter och lärdomar för att förhindra fler förintelsekrig och folkmord snarare än att hänga de enda som kan förklara av egen erfarenhet hur människans psyke fungerar i vissa situationer.
Hoppas ni förstår vad jag menar... Jag försöker inte på något sätt förringa de brott som har begåtts under världshistorien men låt den som är utan synd kasta första stenen. I slutänden är vi faktiskt bara människor med alla våra brister och flockinstinkter.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 14 december 2011, 10:58

"Hade jag blivit beordrad att skjuta judar, bränna ner en by eller att skjuta kulaker hade jag tyvärr troligen gjort det utifrån min tid och situations förutsättningar"

Kanske lurar jag mig själv men har svårt att tro att jag skulle ställt upp sånt. Men vem vet? Indoktrinerad sedan barnsben. Luttrad efter några hårda år i fält. Men vill ändå tro ens egen moral och uppfostran gjort det omöjligt. Omöjligt att veta. Ungeför som om man varit med på "Estonia". Skulle man agerat för sitt liv eller blivit paniskt lamslagen? Går inte att svara på

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 december 2011, 12:59

Jag tvivlar också på att jag hade ställt upp på nått sånt (men man vet ju aldrig), själv är jag alldeles för antiautoritär för sånt. (Jag hade haft stora problem med att leva i tredje riket.)
Fast och andra sidan så delar jag upp brott av den här typen i två delar. Planerade och organiserade. Och tuppjuck, dvs flockinstinkten tar över som Andreas K nämner och den senare kan man nog aldrig vara säker för.

Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 december 2011, 13:58

Det är nog lite det som Andreas K talar om. Vi kan ganska säkert säga att "något sådant hade jag aldrig gjort" eller "det hade jag aldrig accepterat" när vi sitter i en mjuk soffa med mätta magar och med historiens facit att tillgå.

Men jag är övertygad om att de flesta av oss som i dag ser med förakt och fasa på t ex händelserna i Oradour mycket väl hade kunnat vara aktivt deltagande i liknande händelser. Hade jag växt upp i en totalitär regim där jag aldrig fått lära mig att tänka humanistiskt eller demokratiskt är det troligt att jag inte sett problemet i dylika händelser. Toppa sedan detta med några års stridserfarenhet på östfronten och alla moraliska spärrar torde vara kraftigt modifierade. Vi hade alla kunnat bli duktiga nazister under fel förhållanden.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 15 december 2011, 01:34

Man blev förråad gradvis . Allt börjar med några väl valda ord och lite propaganda och när budskapet börjat trummas in så ändrar man lagarna och gör det hela lagligt och ens vägran att delta olaglig ! ( En del Tyska soldater sköts onekligen pga sin vägran att delta i vissa dåd )

Precis så går det till i stegen mellan avhumanisering och rättfärdigande ( En del överlever och blir förövare och en del dör och blir martyrer )

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 15 december 2011, 06:18

Det där gradvisa förråandet stämmer säkert. Men när det kommer till att mörda värnlösa civila inbillar jag mig ändå att det krävs en viss människotyp för att gå i land med det.

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 15 december 2011, 07:26

Jag är inte så övertygad om det .

Först tar man bort en människas värde ----> Dvs gör människan / fienden till något som har ett mindre värde än en själv -----> sen som lök på laxen så riskerar man själv att bli ett offer om man inte deltar

När man samtidigt är övertygad om att man gör rätt och att man själv riskerar hamna inför en tänkbar dödsdom så hamnar nog de allra flesta inför ett ganska enkelt val : En egen dödsdom drabbade ju inte enbart en själv utan det påverkade även ens familj i form av indragna förmåner samt andra svårigheter

Dock vore inget av allt detta möjligt utan det massiva arbete den Tyska propagandan utförde ( Man hör än idag att judar är snikna och giriga ) och då har det ändå gått några år sedan teckningarna och slagorden spreds

Sen ska man absolut inte föringa människans inneboende natur ! Människan är kapabel till precis vad som helst ( Det handlar bara om att flytta sina gränser och där är det första steget svårast efter det blir det enkelt )

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 15 december 2011, 09:24

Hexmaster skrev:
Männen i byn sköts, kvinnor och barn föstes in i kyrkan som sattes i brand – sammanlagt 642 männi­skor mördades. Oradour byggdes aldrig upp igen efter massakern den 10 juni 1944, ruinerna står kvar som en symbol för tyskarnas brutalitet.

Nu pågår en förundersökning som kan leda till en tredje Oradourrättegång – 67 år efter massakern.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ssmass ... ds-pa-nytt
Ohyggligheterna här kan ju i någon mån förklaras av att det var repressalier gentemot, som SS-förbandet trodde, ett mycket aktivt gerillanäste som tagit livet av åtskilliga tyska soldater, dock att det är obegripligt att även kvinnor och barn mördades.

Och hur kan man med normalt tänkande förklara t.ex. det som beskrivs under "Förintelsen och nazitysk lagstiftning" och "Det hände för 70 år sedan..." viewtopic.php?f=6&t=40111&p=612099#p612099 ...

Skriv svar