s/s Mertainen 16 april 1940.
-
tommyjonason
- Medlem
s/s Mertainen 16 april 1940.
Den 16 april sänktes fartyget s/s Mertainen av tyskt bombflyg (Av Heinkel He 111 från II/KG 4) utanför Trondheim. Fartyget var lastat med malm från Narvik och var på väg till Newcastle. Tillhörde rederiet AB Luleå-Ofoten. Tydligen blev man anfallen i två omgångar. Hela besättningen räddades (livbåtar?) och kom iland i Kristiansund (??)
Ombord fanns uppassaren Gösta Caroli, som sen blev tysk Abwehr agent och släpptes ner i fallskärm 6 sept 1940 i England. Fångad och rekryterad som SUMMER i Double-Cross organisationen.
Någon som vet mer om fartyget, bombanfallet eller har andra upplysningar??
Ombord fanns uppassaren Gösta Caroli, som sen blev tysk Abwehr agent och släpptes ner i fallskärm 6 sept 1940 i England. Fångad och rekryterad som SUMMER i Double-Cross organisationen.
Någon som vet mer om fartyget, bombanfallet eller har andra upplysningar??
Re: s/s Mertainen 16 april 1940.
Om Gösta Caroli vet jag intet - och detta är O/T - men s/s Mertainen hade hedersomnämnande i min fars vokabulär.
Fartyget tillhörde Grängesbergsbolaget (som ägde Luleå-Ofoten Rederi AB). Hon var byggd i Glasgow 1907 och drog malm i hela sitt liv. Här är historien som min far berättade;
'' hon höll på att blir isfast med full malmlast, (dvs infrusen) i Luleå - hösten 1917, hon hade inga kol - som väntades per kolångare....
men kolångaren uteblev - och rederiet tog det desperata beslutet att lasta björkved i Luleå, för att försöka elda henne till en kolhamn längre söderut....
...hon hadde så mycket koksad kåda i pannorna och skorstenarna att dom fick hacka ut fanskapet mé stämjärn
My tuppence, Varjag
Fartyget tillhörde Grängesbergsbolaget (som ägde Luleå-Ofoten Rederi AB). Hon var byggd i Glasgow 1907 och drog malm i hela sitt liv. Här är historien som min far berättade;
'' hon höll på att blir isfast med full malmlast, (dvs infrusen) i Luleå - hösten 1917, hon hade inga kol - som väntades per kolångare....
men kolångaren uteblev - och rederiet tog det desperata beslutet att lasta björkved i Luleå, för att försöka elda henne till en kolhamn längre söderut....
''...hon hade så mycket björkved på däckena..att hon såg ut som en vedskuta...''
jag vet inte var, hon kunde fylla sina kolbunkers - men historien berättade - att....'vedklamparna flög nästan hela opp ur skorsten....'..dom mönstrade extra manskap som vedlangare....då pannorna slukade björk'ven som fnöske...
...hon hadde så mycket koksad kåda i pannorna och skorstenarna att dom fick hacka ut fanskapet mé stämjärn
My tuppence, Varjag
Då kan jag berätta att sjäva berget Mertainen mellan Kiruna och Svappavaara aldrig blev en riktig järngruva. Jag har många gånger varit där som ung.
Välkommen tillbaka spett - du har saknats
, Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Tyskarna hade väl intagit Trondheim 16 april?
Och vilken flygplats kom planen från KG 4 ifrån??
Och vilken flygplats kom planen från KG 4 ifrån??
-
tommyjonason
- Medlem
Gammal tråd, men iafspett skrev:Då kan jag berätta att sjäva berget Mertainen mellan Kiruna och Svappavaara aldrig blev en riktig järngruva. Jag har många gånger varit där som ung.
Nu så ser det ut som att Mertainen är på väg att öppnas igen.
LKAB ska provbryta där och har byggt ny, bred väg dit.
Om jag förstått rätt så ska dom först provbryta en viss mängd, som vi (jag jobbar i kontrollrummet på kulsinterverket i Svappavaara) ska testa köra i verken.
Går det bra så antar jag att dom kommer öppna gruvan igen.
Många här bör ha läst i tidningarna om gruvorna som LKAB tänkt öppna här runt Svappavaara?
Gruvberget, som ligger inne på LKAB-området är redan öppnat, men man väntar ännu på att se hur det går, om vi får köra vidare eller inte (lång historia med naturvårdsverket osv).
Mertainen är nästa gruva som LKAB tänkt öppna. Den ligger nån mil utanför byn, norrut efter E10.
Leveäniemi är det gamla dagbrottet, som ligger inne på LKABs område. Den är vattenfylld, men det är tänkt att den ska börjas tömmas på vatten till hösten.
Tömningen skulle ta 2-3 år och sen är det väl tänkt att den också ska öppnas igen.
(man får inte tömma den för fort, då det blir för högt flöde i bäckar osv)
Sorry, blev en del OT i mitt inlägg
Gamla gruvor blir som nya - när järnmalmspriserna slår nya rekord.....
, Varjag
Gösta Caroli läste jag om i någon bok. Minns att jag ställde frågan till programmet "Svar idag" på P1( ja det var innan internet och google fanns). Satt ju några historiker i redaktionen, bla Alf Åberg, men inget svar blev det.......
Finns en del här, viewtopic.php?f=6&t=35885&p=530823 och viewtopic.php?f=6&p=580498. Se även Google.Grille skrev:Gösta Caroli läste jag om i någon bok. Minns att jag ställde frågan till programmet "Svar idag" på P1( ja det var innan internet och google fanns). Satt ju några historiker i redaktionen, bla Alf Åberg, men inget svar blev det.......
-
tommyjonason
- Medlem
Boken är redan skriven. Vi väntar bara på att någon förläggare ska inse hur bra manuset är, sen kan ni få läsa hela historien