likheter och skillnader mellan de fascistiska diktaturerna i
likheter och skillnader mellan de fascistiska diktaturerna i
vi fick en hemläx av varan so lärare.
Din artikel skall innehålla en redogörelse av likheter och skillnader mellan de fascistiska diktaturerna i Italien, Spanien och Tyskland. Dessutom skall du känna till och resonera kring de bakomliggande orsakerna till diktaturernas framväxt samt de vanligaste kännetecknen för en diktatur (hemlig polis, propaganda, censur, sterilisering med mera).
jag hoppas att någon kan hjälpa mig på detta
Din artikel skall innehålla en redogörelse av likheter och skillnader mellan de fascistiska diktaturerna i Italien, Spanien och Tyskland. Dessutom skall du känna till och resonera kring de bakomliggande orsakerna till diktaturernas framväxt samt de vanligaste kännetecknen för en diktatur (hemlig polis, propaganda, censur, sterilisering med mera).
Re: likheter och skillnader mellan de fascistiska diktaturer
Vi kan hjälpa dig att besvara en specifik fråga.c sjoling skrev:vi fick en hemläx av varan so lärare.
Men i övrigt får du göra din läxa själv.
Nja, även om frågan är interessant, så är jag ingen läxhjälp. 
På nätet finns hur mycket som helst. Den enda begränsningen är det egna samvetet
http://web.comhem.se/~u13115096/Ideolog ... scism.html
http://web.comhem.se/~u13115096/Ideolog ... scism.html
"Propaganda, censur, sterilisering" har förekommit i Sverige också, detta är inte tillräckliga kriterier för diktatur...c sjoling skrev: Dessutom skall du känna till och resonera kring de bakomliggande orsakerna till diktaturernas framväxt samt de vanligaste kännetecknen för en diktatur (hemlig polis, propaganda, censur, sterilisering med mera).
Skillnaden mellan trådstartarens föreslagna diktaturer - Spa It Ty - var väl annars att i Spanien var det kristna inslaget mer markant. To name but one criteria -
Tja, alla de där sakerna fanns ju hos dåtiden demokratier också. Vårt eget land har en lång och ful tradition av tvångssteriliseringar. Hemlig polis i meningen säkerhetspolis och underrättelsetjänst fanns/finns i nästan alla demokratiska stater. Propaganda förekommer flitigt, se bara på en valkampanj. Cencur förekommer, i synnerhet när demokratierna befinner sig i krig. Pärsk!c sjoling skrev:kännetecknen för en diktatur (hemlig polis, propaganda, censur, sterilisering med mera).
Pärsk var ordet. Helpärsk!
Det finns ingen genväg - bara att börja läsa och analysera.
Och tro mig: så mycket av dagens arbeten går ut på att läsa och analysera att det inte lönar sig att sno en redan skriven uppsats. Förr eller senare kommer du arbeta yrkesmässigt med detta.
Konkreta tips: lägg en timme på att wikipeida varje diktatur. Ställ sedan upp en rad frågor - hur blev det diktatur, när, varför, var det en eller flera ledare, sakfrågor, vad som hände med oppositionella och så vidare. Gör sedan en spalt för varje land och börja fylla i, så kommer du snabbt se skillnaderna.
Vad som kännetecknar diktaturer är svårt att säga. Det brukar vara enklare att beskriva vad som kännetecknar icke-diktaturer eller demokratier.
Och tro mig: så mycket av dagens arbeten går ut på att läsa och analysera att det inte lönar sig att sno en redan skriven uppsats. Förr eller senare kommer du arbeta yrkesmässigt med detta.
Konkreta tips: lägg en timme på att wikipeida varje diktatur. Ställ sedan upp en rad frågor - hur blev det diktatur, när, varför, var det en eller flera ledare, sakfrågor, vad som hände med oppositionella och så vidare. Gör sedan en spalt för varje land och börja fylla i, så kommer du snabbt se skillnaderna.
Vad som kännetecknar diktaturer är svårt att säga. Det brukar vara enklare att beskriva vad som kännetecknar icke-diktaturer eller demokratier.
Och du kan vara helt säker på att din lärare också har koll på dylika sidor, Google är även lärarens bästa vän. 
Att fuska via Internet är minst lika jobbigt som att författa något eget.millgard skrev:Och du kan vara helt säker på att din lärare också har koll på dylika sidor, Google är även lärarens bästa vän.
Ett mig närstående lärde sig att fuska genom att i någon annans material:
- lägga in stavfel här och där för att få det att verka autentiskt
- stuva om nyckelmeningar och nyckelord så att granskaren hade svårt att googla på det som är skrivet
- ändra slutsatserna något lite så att det verkade vara hennes egna
Fast til syvende og sidst kom min släkting fram till att det var mer tidsbesparande och mer lärande att själv läsa olika alster och sedan komma fram till en personlig sammanfattning med tillhörande slutsats. Då kunde hon åtminstone försvara sina teser även om de kanske inte alltid uppskattades av handledaren.