Winston Churchills militära grad under VKII ?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av lampros » 17 oktober 2010, 12:16

Kapten_Gars skrev:
lampros skrev: Då var ju Hitler ärligare då som behöll sin korpralsgrad...
Vilket den gode Adolf nu inte gjorde, tvärtom så försåg han sig själv med både unik uniform och rang under kriget.
Vilken rang då? Det sägs inte i citatet.

Hitler var "Führer" kort och gott. En titel och rang above and beyond så att säga. Allt annat lika lite elegantare än att befordra sig till till sjustjärnig general som Göring, för att nu ta ett exempel...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Göstring » 17 oktober 2010, 13:19

Hans skrev:
Jag har saknat vår statsminister i uniform... och talmannen :wink:
Det fanns ju en tid då en viss svensk minister tog vara på varje tillfälle.
948670852.jpg
948670852.jpg (79.14 KiB) Visad 4257 gånger
Härifrån
Hade han några gradbeteckningar på uniformen?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av varjag » 17 oktober 2010, 13:24

Vilket den gode Adolf nu inte gjorde, tvärtom så försåg han sig själv med både unik uniform och rang under kriget
Stämmer inte riktigt. Hitler bar inga gradbeteckningar på någon av de uniformer han använde. I Riksdagstalet den 1:a september 1939 sa han bl.a. att....
Ich habe den grauen Rock angezogen....
...jag har anlagt den gråa vapenrocken......= en solidaritetsförklaring med Wehrmacht men framför allt armén. Den behöll han på till sin död. Färgen var/skulle vara - identisk med arméns vapenrock - men kvalitén på tygerna i Der Phurers - var säkerligen finare och lättare än kommissutgåvan.
'.jpg
'.jpg (11.36 KiB) Visad 4257 gånger
Till vapenrocken bar han svarta långbyxor. De enda dekorationerna var hans 1:a Klass Järnkors från Världskriget och partinålen.
Jag minns bara en bild av honom - när han besöker fronten i Polen i september 1939 - utklädd i arméuniform med ridbyxor och stövlar, koppel och pistolhölster - men utan gradbeteckningar. Tydligen tyckte han själv den utklädningen var lite väl martialisk, och använde den inte mera. Hans mössa hade alltid Partiets roströda mössband.
När han i december 1941 sparkade arméchefen von Brauchitsch och själv övertog befälet av OKH och arméns överkommando skedde ingen ändring i hans klädsel, formellt utnämnde han sig aldrig till arméchef.
Det räckte med Führer.... :D
Han förefaller mig, ha föraktat och i mjugg skrattat åt allt det ''lullull' som han dekorerade sina krigare med....Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av lampros » 17 oktober 2010, 14:40

Göstring skrev:
Hans skrev:
Jag har saknat vår statsminister i uniform... och talmannen :wink:
Det fanns ju en tid då en viss svensk minister tog vara på varje tillfälle.
948670852.jpg
Härifrån
Hade han några gradbeteckningar på uniformen?
Re "betongmoderater i uniform" så minns man ju när Gunnar Hökmark iförd pansarbasker och M90 stoltserade i TV-rutan på en övning år 2000. Han var inte ens inkallad till den övningen, "han kallade in sig själv" sägs det. Och för övrigt torde han inte ha värvat några röster till partiet med det där, snarare tvärtom... Han är EU-parlamentariker idag har jag för mig.

Annars re "statschefer militära grad" så utnämnde sig Peter den store till överste efter Poltava. I Ryssland hade man inte traditionen med "krigarkungar", som i Sverige rått sedan Gustav II Adolfs dagar. Nej, Ryssland hade systemet med mer eller mindre civil kejsare med fältherrar under sig. Men som sagt, överste kunde Peter kosta sig på att bli efter Poltava, det var välförtjänt ansåg han. Detta visar på viss moderation i segerns ögonblick tycker jag.

Peter var en klassisk tyrann men han utsåg sig inte till "krigarkung" och generalissimus med ett pennstreck. Kudos. Stalin blev dock generalissimus har jag för mig...

(Edit: tillägg)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Wooster » 17 oktober 2010, 21:46

Göstring skrev: Det fanns ju en tid då en viss svensk minister tog vara på varje tillfälle.
948670852.jpg
Härifrån
Hade han några gradbeteckningar på uniformen?
Fast det där är väl ingen uniform Anders Björck bär utan en flygoverall (G-dräkt) med Försvarets märke på? Nödvändig för att kunna följa med i vad-det-nu-är-han-sitter-i (två-sitsig Viggen?).

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2604
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Der Löwe » 17 oktober 2010, 22:20

Å nej, inte frågan om flygoveral är en uniform eller inte. Jag har drabbats av den för många gånger. Jag försökte göra jämförelser med tungdykarnas arbetsdräkt, men piloterna förstod inte alls jämförelsen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Wooster » 18 oktober 2010, 15:23

Der Löwe skrev:Å nej, inte frågan om flygoveral är en uniform eller inte. Jag har drabbats av den för många gånger. Jag försökte göra jämförelser med tungdykarnas arbetsdräkt, men piloterna förstod inte alls jämförelsen.
Vill piloterna kalla det en uniform får de väl gärna göra det (även om det nog inte räknas officiellt som en uniform). Jag menade mer i sammanhanget att Björck inte dragit på sig uniform för att det är kul att bära uniform utan fått dra på sig en flygoverall för att kunna följa med upp i det blå.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Erik Ljungberg » 18 oktober 2010, 15:42

Lite OT men vilken svensk statsminister under de senaste 100 åren har haft högts militär grad? Olof Palme och Torbjörn Fäldin var kaptener har jag för mig. Fredrik R blev utagen som värnpliktig officer men blev han fänrik?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Göstring » 18 oktober 2010, 15:44

Erik Ljungberg skrev:Lite OT men vilken svensk statsminister under de senaste 100 åren har haft högts militär grad? Olof Palme och Torbjörn Fäldin var kaptener har jag för mig. Fredrik R blev utagen som värnpliktig officer men blev han fänrik?
Konteramiral Arvid Lindman?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Ori » 18 oktober 2010, 16:15

Wooster skrev:
Der Löwe skrev:Å nej, inte frågan om flygoveral är en uniform eller inte. Jag har drabbats av den för många gånger. Jag försökte göra jämförelser med tungdykarnas arbetsdräkt, men piloterna förstod inte alls jämförelsen.
Vill piloterna kalla det en uniform får de väl gärna göra det (även om det nog inte räknas officiellt som en uniform).
Med risk att det blir lite för mycket OT, så räknas flygdräkten som en stridsdräkt (likvärdig med M/90) och/eller specialuniform om jag läser UniR-2003 rätt. Piloternas stolthet och tveksamhet om kombattant-status vid nedskjutning kan jag tänka mig ligger bakom.
--
Jörgen

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Axial » 18 oktober 2010, 21:41

Ori skrev:
Wooster skrev:
Der Löwe skrev:Å nej, inte frågan om flygoveral är en uniform eller inte. Jag har drabbats av den för många gånger. Jag försökte göra jämförelser med tungdykarnas arbetsdräkt, men piloterna förstod inte alls jämförelsen.
Vill piloterna kalla det en uniform får de väl gärna göra det (även om det nog inte räknas officiellt som en uniform).
Med risk att det blir lite för mycket OT, så räknas flygdräkten som en stridsdräkt (likvärdig med M/90) och/eller specialuniform om jag läser UniR-2003 rätt. Piloternas stolthet och tveksamhet om kombattant-status vid nedskjutning kan jag tänka mig ligger bakom.
Hänger inte den där diskussionen med sedan den tiden då flygoverallen inte räknades som uniform utan som överdragsklädsel och flygarna alltså var tvungna att bära vanlig uniform under overallen?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2604
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Der Löwe » 19 oktober 2010, 12:47

Ledsen, jag tänkte det hela lite som ett skämt. Jag har varit med på övningar det flygdräkts bärande eller inte varit heta frågor. Det är ju snarar en fråga om specialsydda dyra dräkter som är specialgjorda för att användas under flygning skall användas för annat bruk. Det var där min jämförelse med tungdykare kommer in. Det har ju anknytning med frågan om Anders Björks klädsel, för där utgör den ju enbart? en utryck för vad flygning i ett stridsflygplan kräver för slags klädsel, uniform eller inte.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Göstring » 19 oktober 2010, 14:19

Flygoverallen har inte alltid ansetts vara en uniform, men det Björck bär är det.

Att han bär Flygvapnets vapen med kardborrefästning på ärmen visar att han tillhör FV.
UniRFM2003 skrev: Flygstridsdräkter och mekanikerdräkt har gradbeteckningar på ärmmatta.
[...]

Försvarsgrenstecken Visar tillhörighet till viss försvarsgren

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av Psilander » 20 oktober 2010, 20:50

Annars vill jag minnas att Björck propsade på att ha militärgrad motsvarade sin status som statsråd, överste tror jag. Men vet ej om han bar det officiellt. En riksdagsledamot är motsvarande major tror jag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Winston Churchills militära grad under VKII ?

Inlägg av varjag » 20 oktober 2010, 23:09

FV-chefen Bengt Nordenskjöld - tyckte inte den vanliga flyghuvan såg speciellt tuff ut när han steg ur sitt flygplan som ofta var en J 28 Vampire. Så han hade sin skärmmössa (med vitt sommarkapell) till hands i cockpit :D . Och bytte huvudbonad under intaxningen....vilket såg mera ståndsmässigt ut när han debarkerade. Många officerare lär ha tagit efter honom........Varjag

Skriv svar