varjag skrev:Och Me-262 hade väl också bättre prestanda än både P-80 och Gloster Meteor, i alla fall de tidigare versionerna. Så du har nog helt rätt.
Alla tre - hade mycket kort räckvidd.....= att någon eskortering av bombplanen över Tyskland med P-80/Meteor - kom aldrig ifråga. Tyskarna, som försvarade - kunde använda Me 262. Men allierade jetplan över Tyskland var otänkbara - till sådana utflykter räckte inte bränslet.
Dessutom var - i de flesta situationer - de amerikanska P-51 Mustangerna, ganska väl rustade att ta sig an de tyska jetplanen., Varjag
Nå var det ikke først og fremst jetmotorene som ga Tyskland den store fordelen, spesielt ikke siden de ikke hadde råmaterialer til å produsere dem med akseptabel kvalitet, men snarere den forskningen og utviklingen som ble muliggjort innen aerodynamisk design - og hvor Tyskland lå langt foran de allierte.
Siden dette på sett og vis er en kontrafaktisk drøfting, er det jeg forsøker å forestille meg om Tyskland hadde jetjagere av Me-262-kaliberet på et tidligere tidspunkt i krigen, når oddsene var mer jevne og før den allierte numerære overlegenheten og massive luftrekognoseringsaktiviteten overveldet kontinentet. Den faktiske historien gir deg rett i at Me-262 var et sårbart fly, men med all respekt så må jeg være litt uenig i at P-51 kunne ta hånd om dem. Ja, Me-262 var sårbar i lave hastigheter pga en del faktorer, ikke minst at jetmotorene ikke tålte hurtige gasspådrag og at det hadde høy vingelast, men i operasjonell høyde og fart var Me-262 for alle praktiske formål usårbar fly-mot-fly om fløyet av erfarne piloter. Den hadde en hastighetsfordel på opp mot 200 km/t i forhold til de raskeste allierte propelljagerne, og mange har påpekt at den burde hatt luftbrems for å øke tiden piloten hadde til å avfyre våpen på (ca 2. sekunder ifølge Brown i min forrige lenke). Messerschmidt hadde også en høyhastighetsvariant for å komme opp i 1000km/t på tegnebordet ved krigsslutt. P-51 var i stand til å manøvrere seg unna hvis angrepet av 262, men ingen fullgod taktikk ble noensinne funnet for å håndtere angrepene fra 262 mot bombeformasjoner. De allierte gjorde det definitivt vanskelig ved å bruke sine overlegne mengder med eskortejagere i plasseringer som gjorde at Me-262-angrepene mot bomberne ble nærmest en spissrotgang, og skjøt ned flere på den måten, men det beste var å angripe dem ved takeoff eller landing.
Jeg mener ikke at Me-262 kunne endret krigslykken til en positivt utfall for Tyskland. Men slik jeg tolker tråden så handler den om våpentyper som kunne
endret den. Tyskland fløy jetfly før andre verdenskrig startet, dvs. ett til to år før Stobritannia og USA, og de nedbemannet utviklingsprosjektet for Me-262 underveis. Når de først fikk 262 i operasjon så var det suverent i forhold til alle propelljagere, og ble brukt som standard for videreutvikling i både øst og vest i mange år etter 1945, spesielt mtp aerodynamiske egenskaper. Til og med Tunnan har "DNA" fra denne tyske forskningen. Fra
http://www.historynet.com/jet-aircraft- ... ment.htm/2 :
(In October 1945, the Saab design team had tentatively laid out Project R-1001 for a pod-and-boom turbojet fighter whose corpulent appearance led the team's leader, Lars Brising, to dub it the Tunnan ('Barrel'). At the end of the year, the project was affected by two new developments. First, it was learned that de Havilland was working on a more powerful engine than the Goblin, called the Ghost. Second, a Saab engineer came back from a visit to Switzerland with a wealth of Luftwaffe reports on its experiments with wing sweepback.)